Senaste nytt

Er det normen at få en "instruktion" når man sidder ved nødudgangen?

Timotey

Medlem
Kan inte minnas att jag inte har fått "instruktioner" någon gång. Bolag som jag på rak arm kommer på har informerat mig är SAS,Turkish Airlines,Lufthansa,Air Malta,Air Berlin
 
Det är nog korrekt. Är nödutgången bemannad, så har du inget ansvar för att öppna den. Men sitter du på en av nödutgångarna som inte är bemannade, i den mån de finns kvar på BAs kärror, så blir du tillfrågad.
Ett exempel på plan är det A321 som har bemanad nödutgång vid vingen!
 

sembl

Medlem
Satt flygvärdinna på rad 70 och nämnde inte ett ord om att behöva öppna eller informera mellan IAD-LHR igår på BA. Misstänker att de har policy om det sitter någon där så behövs inga instruktoner. @Senator det satt ju en flygvärdinna vid takeoff där på våran flight
 

h9kh9k

Medlem
Har alltid fått information om hur nödutgången fungerar när jag flugit med SAS och suttit vid en sådan.
 

agehall

Medlem
Ett exempel på plan är det A321 som har bemanad nödutgång vid vingen!

Nej, det är ett exempel på plan där man INTE har ansvar för att öppna dörren eftersom den är bemannad. Sitter man däremot på nödutgång på en A319 eller A320 så är de inte bemannade av personal så då har personerna som sitter där ansvar.
 

niksal

Medlem
Finnair har rätt ofta A321 med bemannad nödutgång på kvällsavgången CPH-HEL. Åtminstone förra veckan gavs det instruktioner hur utgången öppnas, trots att utgången var bemannad. Kan väl inte skada och tar max 30 sekunder...
 

anjak

Medlem
Flög Lufthansa CRJ-900 idag och vi fick ingen instruktion av personalen, samma på A321 men där är ju nödutgången bemannad.
 

Mikael S

Medlem
SAS i princip alltid.
Norwegian även där, men sen verkar de inte riktigt förstå själva vad en nödutgång används till. Senast flyttade de dit en äldre herre, som var i fysiskt dåligt skick,då han beklagade sig över sitt dåliga ben och hur trångt det var i en vanlig stol. Inte en chans att han hade lyckats klättra ut genom fönstret om behov uppstått.
 
Toppen