Senaste nytt

Ensamresande ungdom

JohanE

Medlem
Sonen ska som är 13 år ska resa själv till USA för att hälsa på vänner. Eftersom han är på väg mot 190 i längd så bokade jag in honom på nödutgångssäte på dit resan och i ekonomi extra på hemvägen. Efter bokningen var gjord så ringde jag till SAS och la till assistans för ensamresande ungdom eftersom detta blir första gången han reser helt själv.

När vi nu tittat på bokningen så står det att inga sittplatser är valda trots att jag la till platser på bokningen. När jag ringer SAS så får jag ett svar att de inte vet om han får sitta på de platser jag valt och att det är inte ens säkert att han får sitta i ekonomi extra som ensamresande ungdom.

Någon som har erfarenhet?
 

BAS

Medlem
Min 16 åriga dotter hade bokat nödutgång, men flygvärdinnan flyttade henne med motiveringen att man var tvungen att ha starka personer vid nödutgången (hon tränar 9 pass i veckan, så är nog inte helt osannolikt att hon var starkaste "kvinnan" ombord :D).
 

Mr Basic

Medlem
Sonen ska som är 13 år ska resa själv till USA för att hälsa på vänner. Eftersom han är på väg mot 190 i längd så bokade jag in honom på nödutgångssäte på dit resan och i ekonomi extra på hemvägen. Efter bokningen var gjord så ringde jag till SAS och la till assistans för ensamresande ungdom eftersom detta blir första gången han reser helt själv.

När vi nu tittat på bokningen så står det att inga sittplatser är valda trots att jag la till platser på bokningen. När jag ringer SAS så får jag ett svar att de inte vet om han får sitta på de platser jag valt och att det är inte ens säkert att han får sitta i ekonomi extra som ensamresande ungdom.

Någon som har erfarenhet?
Vad jag läst mig till så krävs bl a att man är minst 15 år gammal för att sitta vid nödutgång i amerikanskt luftrum (FAA).
Däremot förstår jag inte varför man inte får sitta i eco extra/plus som 13 åring? :rolleyes:
 

Hachans

Medlem
Sonen ska som är 13 år ska resa själv till USA för att hälsa på vänner. Eftersom han är på väg mot 190 i längd så bokade jag in honom på nödutgångssäte på dit resan och i ekonomi extra på hemvägen. Efter bokningen var gjord så ringde jag till SAS och la till assistans för ensamresande ungdom eftersom detta blir första gången han reser helt själv.

När vi nu tittat på bokningen så står det att inga sittplatser är valda trots att jag la till platser på bokningen. När jag ringer SAS så får jag ett svar att de inte vet om han får sitta på de platser jag valt och att det är inte ens säkert att han får sitta i ekonomi extra som ensamresande ungdom.

Någon som har erfarenhet?

UM brukar sitta där flygpersonalen har uppsikt över dem, det vill säga oftast nära galley bak.


Och EU regler förbjuder ensamresande barn att sitta i nödutgångarna.

 

hallgren

Medlem
Lånar tråden lite.
Sonen, 17 år, ska flyga ensam för första gången. Han behöver ingen assistans eller hjälp på något sätt, men behövs det något förutom biljetten (intyg, blankett etc?) för att han ska få resa ensam? Resan går inom EU med mellanlandning i Tyskland.
 
Toppen