Senaste nytt

Enklare men dyrare

Mr.cake

Medlem
Medlemmar i SAS Eurobonus kan nu boka bonusresor hos alla medlemsbolag i Star Alliance online.
Thai-airways är ett medlemsbolag. Då borde man väl kunna boka ??
Eller måste jag boka med mina poäng på Thai's hemsida ??

Utnyttja denna sökmotor för att se om du hittar något. Star Alliance Award | SAS. Annars som flera har påpekat är det specifikt c&p som inte går att utnyttja på desitnationer som ej flygs av SAS.
 

danielhog

Medlem
Jag försöker boka en resa T.o.R. BKK-ARN. Vill betala med "cash&points" då mina 120.000 poäng bara räcker till Economy som "kostar" 90.000 poäng.
Tänkte att man skulle kunna lägga till lite "cash" för att kunna uppgradera till Business.
Det finns två typer av biljetter, de köpta för pengar (revenue) och de köpta för poäng (award).

Revenue är biljetter som är köpta för pengar och ger poängintjäning. Award är det som på svenska heter bonusbiljetter.

SAS erbjuder att man kan delbetala revenue biljetter med cash & points, alltså används poängen som pengar. Detta fungerar bara hos SAS och kostar mycket mer i poäng än vad motsvarade biljett hade kostat som ren bonusresa.

Tack vare sitt samarbete med Star Alliance erbjuder SAS bonusbiljetter på andra flygbolag inom alliansen. Detta är biljetter som bokas med enbart bonuspoäng + mindre summa pengar för skatter/avgifter.

Summerat, du kan bara använda cash & points på sas egna destinationer, och det är mycket dyrare än en ren bonusbiljett men har bättre tillgänglighet.
 

squeezen

Medlem
korrekt - men flög i veckan så kommer att kliva över tröskeln så fort SAS uppdaterar mina resor...
Ja då är det segt om man kämpat ihop och har siktet inställt på nåt.
Tänk att lufthansa bara släpper first 14 dagar innan så du kan boka business nu och sen satsa på LH när det närmar sig om du hinner få mer poäng då. Värre är det ju med övriga bolag där man behöver vara tidigt ute...

Har frugan amex? Annars bjud in henne (och nån mer?) ett amex elite ger just nu 22.500 till värvaren så fort kreditupplysningen är godkänd. Sedan kommer eb poängen in från amex efter max 1 månad så rätt snabbt sätt tjäna bra med poäng.
 

Korkeken

Medlem
Ja då är det segt om man kämpat ihop och har siktet inställt på nåt.
Tänk att lufthansa bara släpper first 14 dagar innan så du kan boka business nu och sen satsa på LH när det närmar sig om du hinner få mer poäng då. Värre är det ju med övriga bolag där man behöver vara tidigt ute...

Har frugan amex? Annars bjud in henne (och nån mer?) ett amex elite ger just nu 22.500 till värvaren så fort kreditupplysningen är godkänd. Sedan kommer eb poängen in från amex efter max 1 månad så rätt snabbt sätt tjäna bra med poäng.

Tack för tips! Frugan har ett extra kort men jag reser rätt ordentligt i tjänsten så jag har nog samlat ihop till 225k inom några veckor men frågan är då om det finns platser kvar då tänkt resa i slutet av Jan... annars får jag - som du skriver - boka business med LH och bevaka 14 dgr innan en upgrade till F.

Har flugit flera ggr med thai i F (som award) och det är skönt att veta att man har sina platser bokade och klara jmf att sitta med biljetter i C som kanske kan bli F...
 

danielhog

Medlem
Tack för tips! Frugan har ett extra kort men jag reser rätt ordentligt i tjänsten så jag har nog samlat ihop till 225k inom några veckor men frågan är då om det finns platser kvar då tänkt resa i slutet av Jan... annars får jag - som du skriver - boka business med LH och bevaka 14 dgr innan en upgrade till F.

Har flugit flera ggr med thai i F (som award) och det är skönt att veta att man har sina platser bokade och klara jmf att sitta med biljetter i C som kanske kan bli F...
Tänk på att det inte nödvändigtvis måste vara Lufthansa business utan det kan vara valfritt bolag som du sen bokar om. Ett tips är dock att flyga en routing som är troligare att ha Lufthansa F än en som inte har F och ungefär samma tider, så du inte står med en firstresa men inga anslutningar.
 
Toppen