Senaste nytt

Enkät från SAS rörande ombord service

ulagun

Medlem
Något förundrad fick jag en enkät hur jag uppfattat ombordservicen på en flight FAO-CPH i oktober.
Frågar mig varför ödslar man resurser på dylik enkät i dessa tider.?
Vilka svar förväntar de sig?
OK ren och fräsch cabin gav en 10.a
Men f.ö..
En näst intill folkskygg cabin crew,
- Vanlig safty demonstration
- Snabbservering av bekanta rullen + Coke i Plus, försäljning WASA knäcke samt Coke i Go.
- Därefter försvann de. Förutom hastig check innan landning visade de sig inte över huvud taget under resterande flygning på 3.30. Dukade inte ens av tomma Coke-burkar m.m.

Fick alltså svar från mig de förtjänar, men undrar om det förändrar något och som sagt varför sådan enkät med det ombord upplägg de har i nuläget.
Borde räcka med att någon serviceansvarig på SAS gjorde studierese flight med Lufthansa/Swiss!

Nu mer än någon gång vill man väl veta hur kunderna upplever resan? Av mina totalt åtta segment under sept/okt fick jag detta:
Air France alla 4 segment
Swiss på 1 av 2 segment
Lufthansa på 1 av 2 segment

Helt naturligt kan jag tycka att ta pulsen på de som reser.

Efter varje SAS flight får jag ”rate your service” i appen ...vilket jag nu gör vid samtliga tillfällen med betygen ”1 servicen vart obefintlig, men personalen hälsade mig trevligt ombord”; perfekt läge att förmedla missnöjet till ledningen. Sen kan man bara hoppas att detta ger någon effekt, men tyvärr inte ännu så länge.

5/5 på SK001 idag!

Attachments

• 20201107_072709.jpg
    20201107_072709.jpg
    39,6 KB · Visningar: 408
fritextrutan i slutet blev välfylld. SAS borde faktiskt skämmas för sin service just nu.

Enig! Jeg fik også en efter at have rejst i SAS Plus fra Arlanda til København. De spurgte bl.a. om hvad jeg syntes om den manglende servering (a. det var at foretrække for at mindske smittespredning eller b. jeg vil gerne have service igen). Ja det blev b og fritekst feltet blev også fyldt ud her.

Jeg ville nok ikke gå så hårdt efter CC på SAS, de kan heller ikke have det for let i disse tider - men når SAS beder om min holdning så får de den 100%. Jeg køber ingen billetter hos SAS før service er nogenlunde normal igen. "Alle" andre kan så det er som regel ikke så vanskeligt at finde alternativer.

Precis, värdet av regelbundna enkäter är just att de är regelbundna. Man kan inte låta bli att köra bara för att man kan anta att resultatet blir nedslående.
Jovisst, håller med, men bör frågorna i enkäten inte vara relevanta. Varför ställa frågor om t.ex ombord service som inte existerar?
Som jag ser det ungefär lika märkligt som om ICA skulle ha enkät rörande röd vinsortimentet i deras butiker.
OK, kanske dum liknelse, men jag upplevde en del av frågorna i enkäten som lätt provocerande i förhållande till totala brist på service ombord denna flight. Därav mitt inlägg.

Jag köper det. Det är såklart konstigt att ställa irrelevanta frågor.

Grejen med regelbundna enkäter är att de bildar en lång tidsserie av jämförbara värden. Ändrar man i enkäten, även mindre redaktionella ändringar, så förstör man sin tidsserie. ( sättet man frågar på påverkar hur svaren fördelas). Det går då alltså inte att säga om kunden blivit nöjdare med en viss del av servicen eller inte.

Bästa lösningen är kanske att pausa den löpande enkäten man har och skapa en separat som man kör nu under covid-perioden. När flygningar blir mer normala igen så återgår man till sin gamla enkät. Då får man åtminstone jämförbara resultat över lång tid, tex. en serie 2010-2019 (paus) 2022 - framåt, plus en serie under 2020-2021 som visserligen inte alls går att jämföra med den stora enkäten men som kan ange om man förbättrar sig under covid-förutsättningarna eller om kunderna bara blir mer och mer missnöjda.

Toppen