Senaste nytt

Engadin Airport

Resenären

Medlem
Belägen på 1753 m öh i kantonen Graubünden i Schweiz.
IMG_20251011_140714240.jpg

Det var ett par, privatjet som startade därifrån under mitt besök.

IMG_20251011_135855221.jpg

Ett annat privatplan gjorde sig startklar i det perfekta vädret.

IMG_20251011_140856098.jpg

Med hjälp av Flightradar tog jag reda på att jetplanet, som startade under mitt besök, var på väg till Venedig VCE.
Ett plan som syns dåligt på min bild, for klockan 14:12 till Figuri på Korsika FSC.
Som synes hade man god utsikt och närhet till planen när de startade.

Det är närmaste flygplats till St Moritz så det är troligen ett välbärgat klientel som använder flygplatsen.

Jag har varit i området och kan lätt säga att det vore häftigt att flyga till eller från den här flygplatsen.

Det är närmaste flygplats till St Moritz så det är troligen ett välbärgat klientel som använder flygplatsen.

Jag har varit i området och kan lätt säga att det vore häftigt att flyga till eller från den här flygplatsen.
Stämmer. HeliBernina gör rundtur med helikopter.
Det är nog det "enklaste och billigaste". 240 CHF.

Belägen på 1753 m öh i kantonen Graubünden i Schweiz.
Visa bifogad bild 169106

Det var ett par, privatjet som startade därifrån under mitt besök.

Visa bifogad bild 169107

Ett annat privatplan gjorde sig startklar i det perfekta vädret.

Visa bifogad bild 169108
Ett trevlig och nostalgiskt återseende. Jobbade som längdlärare i Sils Maria vintern 1987 till vintern 1989, så jag känner till skidspåren i de här trakterna ganska väl. Engadiner Ski Marathon går ju utmed banan. Även om man uppfattade det som platt var det alltid väldigt lättåkt från Pontresinahållet, men när man åkte mot Pontrsina var det alltid tyngre. Fanns ju en viss höjdskillnad och sedan kom väl ofta vinden från St Moritz :)

En mindre rolig detalj, när jag var där i slutet på 1980-talet betalde man 4 kr för en CHF, nu är det nästan 12 kr per CHF:eek:

Toppen