Senaste nytt

Endast ett förnamn på biljetten

De flesta flygbolag accepterar och förstår det här med våra svenska förnamn och mellannamn. Allt som oftast uppstår inga problem men om
man flyger med tex Air China (i alla fall från Arlanda) så är det av yttersta vikt att man har med alla efternamn som det står i passet.
Tex om man heter Maria Svensson som gift men har mellannamnet Eriksson kvar som ogift och har första förnamnet Anna så ska namnet på biljetten vara vara ERIKSSON SVENSSON/ANNA MARIA MRS.
Många använder inte sitt mellannamn i det dagliga och kanske använder sitt andra förnamn och åker man då från Arlanda och har en biljett i namnet SVENSSON/ANNA MRS så kommer Air China vägra incheckning då det är "fel" efternamn på biljetten jämfört med passet.

För att undvika att det blir fel så rekommenderar jag att man på biljetten skriver alla namn såsom det står skrivet i översta raden längst ner på passet (se bild).
Där skulle översta raden kunna se ut så här:
P>SWEERIKSSON<SVENSSON<<ANNA<MARIA<<<<<<<<<<<<<<<<<

Namnlös.jpg

Visa bifogad bild 126098

Last edited:
De flesta flygbolag accepterar och förstår det här med våra svenska förnamn och mellannamn. Allt som oftast uppstår inga problem men om
man flyger med tex Air China (i alla fall från Arlanda) så är det av yttersta vikt att man har med alla efternamn som det står i passet.
Tex om man heter Maria Svensson som gift men har mellannamnet Eriksson kvar som ogift och har första förnamnet Anna så ska namnet på biljetten vara vara ERIKSSON SVENSSON/ANNA MARIA MRS.
Många använder inte sitt mellannamn i det dagliga och kanske använder sitt andra förnamn och åker man då från Arlanda och har en biljett i namnet SVENSSON/ANNA MRS så kommer Air China vägra incheckning då det är "fel" efternamn på biljetten jämfört med passet.

För att undvika att det blir fel så rekommenderar jag att man på biljetten skriver alla namn såsom det står skrivet i översta raden längst ner på passet (se bild).
Där skulle översta raden kunna se ut så här:
P>SWEERIKSSON<SVENSSON<<ANNA<MARIA<<<<<<<<<<<<<<<<<

Har inte namnreformen gått igenom än så vi kan ha två efternamn och slippa stöket med för och mellannamn?

Hej,

Har bokat Arlanda - Tokyo med ANA i Februari. Under bokningen så skulle man ange namnet exakt som det återges i passet. Exempel Adolf Stefan Svensson. På bokningen står nu Adolfstefan Svensson. Mitt Guldkort hos Thai är utställt på Stefan Svensson. Eftersom förnamnen inte matchar går det inte att lägga in guldstatus från Thai på ANA bokningen. Jag har försökt både i app/online. Jag har ringt ANA och Thai. Inget funkar. De hänvisar till att jag får försöka fixa till det vid incheckning. Det jag är ute efter är ifall jag har någon fördel av min status redan nu, dvs om jag kan välja säte etc. Åker billigast ekonomibiljett.

Ledsen för lite rörigt inlägg.

Tack alla glada

Nej du har egentligen inga fördelar med din status nu som att boka säten t.ex.
När man bokar en biljett så kan man eventuellt välja säten gratis, dom flesta flygbolagen har lärt sig att ta betalt för detta.
Jag rekommenderar att gå in på din bokning och försöka välja säten och se om det är gratis eller om man måste betala.
Vissa flygbolag är till och med så fräcka att när man checkar in online så vill dom ha betalt för ändring av det redan tilldelade sätet.
Hade du haft ANA:s guldkort så hade fördelarna varit avsevärt bättre!!

Toppen