Senaste nytt

En visarun från norr till söder [Semi-live]

Ozz

Medlem
Som några av er kanske vet tillbringar min fru och jag ofta större delen av vintern i Phuket och denna vintern är inget undantag. Vi kom till Thailand lite senare än vanligt den säsongen och det hann gå halva december innan vi kom dit. Med ett turistvisum i passet får vi ju stanna 60 dagar och kan stämpla upp ytterligare 30 dagar men för att slippa gå till immigration för stämpeln så brukar vi lämna landet efter 2 månader och få 30 nya dagar när vi kommer tillbaka.

En vanlig visarun kan för oss vara ett flyg till något grannland med någon eller några nätter, eller något mer planerat och under en längre period. I höstas satt vi hemma och hade en god middag ihop med våra grannar och frågan kom upp om vi hade varit i Vietnam vilket vi inte hade, efter ytterligare någon flaska vin hade vi bestämt att hänga på dem dit.

Eftersom ingen av oss varit i Vietnam tidigare ville vi planera in en hel del sevärdheter och aktiviteter samtidigt som vi inte ville stressa. Vi kom överens om att starta uppe i Hanoi och ta oss söderut under några veckor och även under resans gång ha lata dagar med bara sol och bad. Med alla hotell, inrikesflyg och en hel del aktiviteter bokade hade vi nu kommit fram till datumet då det är dags att lämna Thailand för ett nytt land och nya intryck i Asien.

Eftersom grannarna hade lite begränsat med tid och vi tyckte att 2 nätter i Hanoi var i minsta laget bestämde vi oss för att åka upp två dagar innan dom kommer så vi hinner reka läget innan ”den riktiga” resan genom landet börjar.

Jag kommer försöka skriva i tråden regelbundet med någon dags fördröjning, beroende på internetuppkoppling och tid, om inte annat för min egen del är det alltid kul att ha en resedagbok att gå tillbaka till när man glömt när/var/hur man besökt olika platser och sett nya saker.

Dag 1
Dags att checka ut från Patong och ta en taxi mot Phuket airport, första flyg blev till Bangkok med TG208 och en avgångstid 13.55, nästa flyg mot Hanoi blev TG564 med avgångstid 17.30 och vi landade i Hanoi på utsatt tid, klockan 19.20.

Dags att gå till passkontrollen på Phuket Airport, ångestkänslan är hög, skall det vara en timme kö...?
IMG_6451.jpg

Lyckan var fullständig, ingen kö alls och vi var igenom på 10 min.
IMG_6452.jpg

Och se där, hon står ju och väntar på oss :)
IMG_6454.jpg

En sväng till nya loungen hann vi med, bättre än den gamla men inget att skriva hem om.
IMG_6457.jpg

Fanns även lite frallor och croissanter, skönt att slippa inplastade formbröd.
IMG_6458.jpg

Plats 17 E och F på flyget mellan Phuket och Bangkok.
IMG_6459.jpg

Nästan full kabin, 30 min sena från Phuket men med en flygtid på 1 timme så hade vi gott om tid.
IMG_6461.jpg

Ingen höjdarmat, torrt och tråkigt, nudlar med seafood.
IMG_6462.jpg

Nyare kabin mellan Bangkok och Hanoi, Plats 15 A och B, halvfullt i C.
IMG_6463.jpg

Hyfsad meny och gott om Champagne på en flygning som tog 1.35.
IMG_6464.jpg

Pomelosallad med lite bett/hetta var en bra start.
IMG_6466.jpg

Dom s.k. fiskbullarna var definitivt inte kryddade för turister, mycket dricka gick åt till maten.
IMG_6465.jpg

Svart ris med majs till dessert, nu får det fan vara nog, tog ett glas Champagne till i stället...
IMG_6467.jpg

Solnedgång en bit nordöst om Bangkok på väg mot Hanoi.
IMG_6469.jpg

På utsatt tid tog vi mark i Hanoi.
IMG_6470.jpg

Kön till Immigration var inte lika angenäm som i Phuket, ca 45 min tog det att komma igenom.
IMG_6471.jpg

Förbokad taxi (Nyare Mercedes E300) tog oss till Hilton Opera där vi skall bo 2 nätter.
IMG_6473.jpg

Personligt välkomstbrev från General Maganer med lite gottis när vi kom till rummet.
IMG_6474.jpg

Hungriga och sugna på en bärs åkte vi ner direkt till sportbaren på hotellet för lite föda.
IMG_6477.jpg

Glad gumma fick äntligen lite fika.
IMG_6479.jpg

En god baguette med biff och sallad blev perfekt tilltugg till ölen.
IMG_6480.jpg

Nu är det dags att ge sig ut på stan en sväng och se vad metropolen Hanoi har att erbjuda.
I morgon dyker vännerna från Sverige upp och det är dags att byta hotell och mötas upp och ladda inför kommande veckor som kommer att bli ganska intensiva, men idag skall vi bara lata oss.

To be continued...

Dag 2

Eftersom både min hustru och jag är lata av naturen så var planen att de två första dagarna här i Hanoi skulle vi bara slappa och strosa runt lite, äta och dricka gott. Efter frukost så gav vi oss ut i det tråkiga vädret (ca 20 grader och igenmulet) för att reka stan och boka bord på en restaurang inför lördagen när våra vänner ansluter. En planlös promenad på ett par timmar var precis lagom och tillbaka på Hilton serverades afternoon tea där bakverken la sig som bomull i magen. Kvällens middag intogs på en Argentinsk restaurang med mycket bra kött, köttbitarna som visades upp i ”Butchers Shop” kostade mellan 400-1500SEK, mitt val föll på en ribeye på 350gr för ca 550kr vilket skulle visa sig vara väl investerade pengar, en riktigt bra middag. Tyvärr låg mobilen på laddning så inga köttfoton finns att redovisa men för köttälskaren kan jag verkligen rekommendera El Gaucho.

Mycket trevlig lounge på Hilton Opera.
1.jpg

Flera goda val av varm mat fanns att beställa.
2.jpg

Brödbuffén med massor av gott bröd, bilden tagen innan korgen fylldes på med varma baguetter igen.
3.jpg

Små fat med pålägg och delikatesser, samt frukt och yoghurt, mycket gott.
4.jpg

Även en del småvarmt utöver ala carte menyn fanns att tillgå.
5.jpg

Bäst att akta sig för polisen som hade flaket fullt av poliser och skottlucka i kapellet.
6.jpg

Lunchdags, Pizza 4P's kan verkligen rekommenderas, men boka bord, alltid fullt...
7.jpg

Dags att boka bord till lördagskvällen efter rekommendationer från en god vän.
9.jpg

Ser mysigt ut på innergården, recension av Green Tangerine kommer vid nästa uppdatering.
10.jpg

Dags att gå hemåt, överallt sitter folk och äter och allt skräp bara kastas på marken.
8.jpg

Tydligen nån gubbe som var intressant, många som fotograferade honom, inkl. undertecknad.
11.jpg

Idag ansluter våra kamrater från Sverige och vi skall lämna Hilton och sluta upp med dem på Sofitel Legend som ligger ett stenkast från Hilton. I morgon bitti blir vi upphämtade av vår guide som enligt rykten skall låta oss traska på ordentligt, ryktet säger att han även skall få upp mig på en cykel, nåt som inte hänt på säkert 25 år, jaja, det är morgondagens ”problem”…

Snart dags att gå bort till Sofitel och checka in.
12.jpg

Eller om man skulle låta dem hämta oss i en av de något äldre bilarna som står parkerade utanför.
13.jpg

Sofitel's uteservering där vi skall möta upp vännerna hemifrån för en lunch efter incheckning.
14.jpg

Over & out, hoppas vi hörs i morrn…

Dag 2

Eftersom både min hustru och jag är lata av naturen så var planen att de två första dagarna här i Hanoi skulle vi bara slappa och strosa runt lite, äta och dricka gott. Efter frukost så gav vi oss ut i det tråkiga vädret (ca 20 grader och igenmulet) för att reka stan och boka bord på en restaurang inför lördagen när våra vänner ansluter. En planlös promenad på ett par timmar var precis lagom och tillbaka på Hilton serverades afternoon tea där bakverken la sig som bomull i magen. Kvällens middag intogs på en Argentinsk restaurang med mycket bra kött, köttbitarna som visades upp i ”Butchers Shop” kostade mellan 400-1500SEK, mitt val föll på en ribeye på 350gr för ca 550kr vilket skulle visa sig vara väl investerade pengar, en riktigt bra middag. Tyvärr låg mobilen på laddning så inga köttfoton finns att redovisa men för köttälskaren kan jag verkligen rekommendera El Gaucho.

Mycket trevlig lounge på Hilton Opera.
Visa bifogad bild 72801

Flera goda val av varm mat fanns att beställa.
Visa bifogad bild 72802

Brödbuffén med massor av gott bröd, bilden tagen innan korgen fylldes på med varma baguetter igen.
Visa bifogad bild 72803

Små fat med pålägg och delikatesser, samt frukt och yoghurt, mycket gott.
Visa bifogad bild 72804

Även en del småvarmt utöver ala carte menyn fanns att tillgå.
Visa bifogad bild 72805

Bäst att akta sig för polisen som hade flaket fullt av poliser och skottlucka i kapellet.
Visa bifogad bild 72806

Lunchdags, Pizza 4P's kan verkligen rekommenderas, men boka bord, alltid fullt...
Visa bifogad bild 72807

Dags att boka bord till lördagskvällen efter rekommendationer från en god vän.
Visa bifogad bild 72808

Ser mysigt ut på innergården, recension av Green Tangerine kommer vid nästa uppdatering.
Visa bifogad bild 72809

Dags att gå hemåt, överallt sitter folk och äter och allt skräp bara kastas på marken.
Visa bifogad bild 72810

Tydligen nån gubbe som var intressant, många som fotograferade honom, inkl. undertecknad.
Visa bifogad bild 72811

Idag ansluter våra kamrater från Sverige och vi skall lämna Hilton och sluta upp med dem på Sofitel Legend som ligger ett stenkast från Hilton. I morgon bitti blir vi upphämtade av vår guide som enligt rykten skall låta oss traska på ordentligt, ryktet säger att han även skall få upp mig på en cykel, nåt som inte hänt på säkert 25 år, jaja, det är morgondagens ”problem”…

Snart dags att gå bort till Sofitel och checka in.
Visa bifogad bild 72812

Eller om man skulle låta dem hämta oss i en av de något äldre bilarna som står parkerade utanför.
Visa bifogad bild 72813

Sofitel's uteservering där vi skall möta upp vännerna hemifrån för en lunch efter incheckning.
Visa bifogad bild 72814

Over & out, hoppas vi hörs i morrn…
Gamla Citroën Traction Avant Familiale. Tjusiga bilar.

Dag 3

Dag 3 blev en ganska händelsefattig dag då våra vänner anlände tidig morgon och var lite jetlaggade. Vi hade bokat 2 nätter på Sofitel Legend som visade sig vara riktigt fint och vi började dagen med att checka ut från Hilton och checka in på Sofitel.

Kvällen till ära hade vi bokat bord som jag nämnde tidigare på en restaurang som heter Green Tangerine där vi hade fått rekommendationer och jag kan säga att ingen behövde gå besviken därifrån, kvällens absoluta höjdare var en hemlagad Foie Gras på en bädd av en gelé gjord på röda frukter och och ett mörkt bröd, mums.

Fint rum med hög kvalitet på allt från linnen till amenities.
1.jpg

Härlig access direkt till trädgården, perfekt för oss rökare...
2.jpg

Att gå in på Green Tangerine känns som att gå in på någons innergård, hög mysfaktor.
3.jpg

En liten aptitretare innan maten bestod av någon köttbulle med banan, nån friterad lökboll och nån grönsaksblandning, gott.
4.jpg

Kvällens absoluta höjdpunkt, en hemlagad Foie Gras, mums!
5.jpg

Till leverpastejen dracks det en riktigt bra Alsace.
6.jpg

Fru Ozz varmrätt blev lax där vinet ovan också smakade perfekt till.
7.jpg

Själv mumsade jag i mig en härlig inbakade oxfilé med udda tillbehör, gott.
9.jpg

Köttbiten sköljdes ner med ett alldeles utomordentligt rött vin.
10.jpg

Och som inte all mat gjort mig proppmätt så finns det alltid plats för lite chokladkaka och glass :)
11.jpg

Vid promenaden tillbaka till hotellet luktande det brandrök, det satt folk i varenda gathörn och eldade.
12.jpg

Väl hemma på hotellet ville nog hon som nattbäddade att vi skulle ha lite kakor, dom står fortfarande kvar...
13.jpg

Så bilderna idag blev nästan bara matporr om ni ursäktar, dag 4 blir betydligt mer händelserik med stadsvandring och kultur, men mer om det i morgon om vi har tillgång till Internet då, det är inget som vet eftersom vi skall upp tidigt och ut och åka båt…

Skepp å hoj så länge...

Toppen