Senaste nytt

En spektakulär helg i Asien, Air France första klass, Four Seasons, Aman m.m - En bildberättelse.

Jag ser det som ett helhetstänk som bidrar till snudd på perfektion. Din egna förmåga att tänka (eller behöva tänka) slutar när dörrarna stängs på avreseflygplatsen (i mitt fall på Kastrup). Ingredienserna i detta är:
  • Bil till/från planet till/från Salon La Première (splitter ny Jaguar), egen värdinna
  • En lounge av sällan skådad art med suverän, servil service och mat och dryck på mycket hög nivå (det enda vi saknade var en cigarrlounge)
  • En bedårande kabin helt i min smak, privat men öppen på samma gång. Ingen plast, inga instängda sviter, inget bling-bling, inte alltför öppet som Lufthansa. Vi hade tre fjärdedelar och kunde avskärma bäst vi ville med de snygga, ljuddämpande draperierna
  • Mat ombord av god kvalitet (vilket är ett bra omdöme), vissa rätter var till och med utsökta
  • Perfekt servicenivå och bemötande, inte påträngande, inte avståndstagande. Den där känslan finner man oftast bara på bättre krogar.
  • Exklusiviteten. Fyra personer i kabinen gör sitt till. Absolut tyst, jag har aldrig varit så utvilad och harmonisk efter en tolvtimmarsnattflight.
Jag måste även få tillägga att sovkomforten vida översteg något jag tidigare provat. Riktigt sköna sängkläder, en tjock madrass, avsaknad av ljud och spring, samt en riktigt bekväm stol bidrog till detta.

Ser ut som en riktigt fin upplevelse och enstående bilder! Får man fråga vilken kamera som använts? :)
I detta fall var det en Sony A7II med Zeiss 35/1.4 och bildbehandling i lightroom med VSCO presets. Rikrigt surt, hade även med mig en Sigma 20/1.4 (canonfattning) men glömde att ta med konverter. 20mm brännvidd hade varit grymt att ha i kabinen.

Matmässigt var Amber en riktig höjdare som måste upplevas. Märkligt nog tycker Guide Michelin att krogen inte är värd tre stjärnor (däremot tycker 50 Best att det är nummer tre i Asien), kanske är man inte tillräckligt innovativa för det. Smakerna var i vart fall sensationella och avsmakningsmenyn ett crescendo, vilket är ovanligt då det i regel brukar komma någon dippande rätt med så många serveringar. Rekommenderas starkt, dyrt men ett starkt minne.

Några bonusbilder från spa på Aman Tokyo.

IMG_4860 (2).JPG

IMG_4862 (2).JPG

IMG_4868 (2).JPG

Toppen