Senaste nytt

En resa till andra sidan sandlådan [Semi-Live]

Ni vet när man var liten och sa att man skulle gräva en grop till Kina? Det är jag idag. Någorlunda mer konventionellt dock, då jag istället färdas par avion som de vita flaggornas folk skulle säga ;)

giphy.gif

Nåväl.

Reseagendan:
Köpenhamn - Shanghai (SAS Plus)
Shanghais flygplats - Innerstan med maglevtåg (coolt!!)
Shanghai - Ningbo med bullet train
Ningbo - Beijing med China Southern
Beijing - Ningbo med samma
Shanghai - Köpenhamn (SAS Plus)

Det som erbjuds er följare att följas med på:
- Shanghais mest turistiga och oturistiga mål
- Ningbo (vet ärligt talat för lite än, men uppdatering kommer.
- Den förbjudna staden och kinesiska muren

Dagen inleds med att ta sig över till alkoholisternas land - Danmark. Föga förvånande går mitt inte mitt bud till Business igenom. Tråkigt. Men SAS Plus blir väl bra.

Anländer i god tid, närmre bestämt 20.58. Någonstans här aktiveras Airport Dad mode trots min avsaknad av egna ungar.

Försöker att uppgradera mig till Business i disken. Där ska de ta hutlösa 8950 danska kronor (!) per skalle. Eller det var det jag tror att hon sa iaf. Danska talsystemet skapades nog under en fylla, för man fattar ju absolut ingenting?

Uppgradering slopar vi.

Får man några fördelar med SAS Plus då?

Knappt. Fast Track är stängt såhär dags. Så det är bara att ställa sig i kön med pöbeln där jag borde vara. Jag som precis gjort min klassresa till EBG

Tackar AMEX för Lounge on the Go, i ett halvtrött Espresso House som nästan är tomt på mat.

Vi går till SAS Gold Logen då och ser om det finns något nice.

Nja. Någon kulinarisk excellens är det inte på tal om, tur att man hann äta middag hemmaMaten fotades ej men det bjöds på kycklingkebab och chili con carne med överkokt ris.

046bcffdae5f6eb15b5058ea24f0e384.jpg

Okej, slut med klagandet nu. Frugan börjar redan bli trött på mig innan resan hinner bli av. Positive vibes only!

Fördelen med att resa såhär pass sent är att flygplatsen är vääääldigt tom. Så immigration går smärtfritt till. Boarding börjar 22.30, så där är naturligtvis jag i god tid.

4bef34dee1a4bfa3200f2a7e106219b7.jpg

Jag måste bara flika in och säga att Köpenhamns nyare delar är riktigt fräscha! Det som var mest förbryllande här var nog att jag aldrig sett så många kineser samlade på ett och samma ställe utanför Kina. Ett vimlande folkvimmel susar genom det tomma Kastrup, och jag känner mig nästan redan framme.

921dff3508cfd2ba261acc93f2ed2e83.jpg

Dagens kärra heter SE-RSC och är en Airbus A350-900 som heter Orvar Odd Viking, den har trevligt Wi-Fi som jag just nu använder mig av.

Nattens bravader hamnar på plats 22B. Gentlemannen som man är så får ju såklart frugan fönsterplatsen :)

6eb6072117b7c11f15353b3fbe1aa37a.jpg

Ser spänt fram emot vad Kina har att erbjuda, och ja, det hoppas jag att ni också gör. Godnatt sålänge.

Last edited:
Dag 1:
Touchdown

Flyget gick riktigt smooth. Måste säga att den sena avgången (dvs 23.15) var bra planerad. Vi landade 17.05 lokal tid (ca 11.05 svensk tid) vilket var perfekt. Sussade som ett barn mestadels av flygningen.

Går av flyget och genom kinesiska Migrationsverket. Väl på plats finns self-service maskiner som pratade svenska med mig efter att ha skannat passet. Efter att ha lämnat fingeravtryck skriker den ”Förvärv avklarat!”

Min ”förvärvsprocess” gick relativt smidigt. Jag råkar ha kinesiskt påbrå men fick blott ställa mig i invandrarkön bland alla andra icke-kineser. Identitetskris deluxe.

Det gick systematiskt och bra till. Ut i den fria världen går vi

Nu till en av resans höjdpunkter! Maglevtåget

b5f602a13efdd262d7015e7be8c8abd3.jpg

För de okunniga är det ett ”magnetic levitation” train som istället för hjul bokstavligen talat svävar fram.

Förut gick de upp till 431 knyck, nu endast 300. SJ kan ändå lära sig mycket härifrån.

b950da12a551fc55f1c7f6fa5c2834fe.jpg

Efter byte till tunnelbana kom vi fram till hotellet som ligger vid People’s Square.
d430b309d2d9b0d0aa1d393052f5690d.jpg

Här kommer även rapportens första spaning:
Kinesernas passion för elbilar i Sverige och EU är minst lika stor även här. Allt går på el, även bussarna. Ballt! Iallafall för någon som kommer från en liten ort i Skåne.

Efter att ha lämnat av väskorna på hotellet var det dags att ge sig ut på Shanghais gator. Bespisning skedde på en lokal restaurang där jag åt någon ramen med picklad paprika, fläskfärs. Smarrigt!

3560a9bc05acc9439a7d1a7da7401b05.jpg

Därefter blev det lite lätt turistande. En promenad längs Nanjing Road ner till The Bund och en svindlande utsikt.

762965486baf970e639c1dfbbe1b1db5.jpg

6157c6d816a3584be84208b2c2a8913e.jpg

Just nu är det ca 28 grader men väldigt kvavt, så jag kände verkligen behovet av en iskall dricka. Rutinerad som man är drar man fram Alipay och köper en dricka i ett lokalt stånd. Som en stolt ambassadör och rutinerad drickare av Cola Zero blev det tyvärr Pepsi Max. Flaskan får mig att drömma tillbaka om gamla Sverige

7432b938269a5acf534a4684542344cf.jpg

Smakar oerhört märkligt. Inte Cola, så långt har jag Coll (höhö)

En annan rolig sak att göra väl i Kina är att beskåda allas fullständiga inkompetens av engelska. Mycket Christian Diorio ute på stan, och även Michelle Kors. Tror att de inte vet riktigt vad saker betyder heller. Vissa tröjor står det ju minst sagt bestörtande ting… Än har jag icke beskådat någon klädbutik med namnet ”Fat Bitch Moo Moo Cow”, men det kommer väl.

Rolig dag 1, men dags för sömn igen. Godnatt bloggen

Last edited:
Dag 2 och 3:

Ett disigt Shanghai kallade. Tropiskt regn vällde över den varma metropolen. Kände mig som en besviken finne då atmosfären var likt en kvav men halvljummen bastu.

618c302acb2d537bc4fa429133f74fea.jpg

Här beskådas det orientaliska pärletornet. En mäktig men ganska tråkig byggnad i mitt tyckte. Finare på avstånd. Högst upp skall vi iallafall, där fanns ett glasgolv som inte riktigt föll herr Vallfärdaren i smaken, då herren är tämligen höjdrädd hehe.

09daf744b447af699d2a7dc25f3e3436.jpg

Något roligt att beskåda i deras museum som ingår i priset var historien om Shanghai. Här ser vi ett fenomen som fanns för över 500 år sedan som än finns kvar idag! Nämligen Passenger Princess

9b360a54788e77fd18dcfa5b0c6138f4.jpg

Kvällen spenderades på Yuyuan Garden. Ett besök till 1300 talets Shanghai som än är kvar. Mycket fint med bra utbud av mat och diverse krimskrams.

ce093f46118f8757614d118175f57065.jpg

Jag glömde fota vad vi åt här, men det blev en traditionell Shanghai-rätt med soppfyllda dumplings.

Någonstans här kommer ändå jetlaggen in. Musklerna vägrar att fortsätta arbeta och såväl herr som fru Vallfärd beger sig hem för att sussa.

Dag 3:

Vi beger oss till Shanghai Zoo. Mest för fru Vallfärds skull. Damen begärde att få se pandor. Pandor skall hon få.
ec5acd25678f023f6a38ebbaea1d35e1.jpg

Massor av exotiska djur här. Men den här lilla chillaren var såklart höjdpunkten. Även tigrarna, pingvinerna och de röda pandorna var uppskattade.

44eb68f1f865d5a1ef6b927cce23d0fc.jpg

Här är en till chillare.

cf04b0e7d9b271aa77b664d402ae8268.jpg

Sedan dags för lite bespisning. Ett ställe jag fick tips om som heter Jia Jia Tong Bao serverar tydligen Shanghais bästa xiaolongbao. Det måste man ju såklart prova. Riktigt gott. Här träffades också sjukt nog på två svenskar! Alltid kul med lite representation från Svea Rike.

3563be280685c938c11ddb9e493e821c.jpg

Därefter till Nanjing Road för lite shopping. Jag trodde att jag var en vallfärdare. Men det verkar också resten av kineserna vara. Har aldrig sett såhär mycket folk förut.

fd1944e9951df20b3b3586298bfb5e6f.jpg

Roliga men lugna dagar!

Här är mina senaste insikter:

Jag hade från dag 1 redan Alipay, och det var precis som jag hört. Kredikort är dött i Kina. Det är cash eller Alipay/Wechat som gäller. Allt går riktigt fort. De scannar en QR-kod och sen är det betalt. Det går med fördel att koppla till exempel SAS MC till Alipay. Allt under 200 CNY är utan avgift. Allt däröver är 3% utöver köpesbeloppet. Från tiggarna till LV. Alla tar Alipay.

De stora hotellen och lyxbutikerna tar såklart kort, men inga andra.

Imorgon bär det av mot Ningbo. Hej hej sålänge bloggen!

Här är mina senaste insikter:

Jag hade från dag 1 redan Alipay, och det var precis som jag hört. Kredikort är dött i Kina. Det är cash eller Alipay/Wechat som gäller. Allt går riktigt fort. De scannar en QR-kod och sen är det betalt. Det går med fördel att koppla till exempel SAS MC till Alipay. Allt under 200 CNY är utan avgift. Allt däröver är 3% utöver köpesbeloppet. Från tiggarna till LV. Alla tar Alipay.

De stora hotellen och lyxbutikerna tar såklart kort, men inga andra.
Jag har läst om detta på andra forum men hade fått uppfattningen att det var rätt krångligt för en utlänning att fixa Alipay. Gick det smidigt för dig eller var det något extrasteg man måste göra som krånglar till det?

Jag har läst om detta på andra forum men hade fått uppfattningen att det var rätt krångligt för en utlänning att fixa Alipay. Gick det smidigt för dig eller var det något extrasteg man måste göra som krånglar till det?

Det gick oväntat smidigt faktiskt. Gick på typ 2 minuter

edan dags för lite bespisning. Ett ställe jag fick tips om som heter Jia Jia Tong Bao serverar tydligen Shanghais bästa xiaolongbao. Det måste man ju såklart prova. Riktigt gott. Här träffades också sjukt nog på två svenskar! Alltid kul med lite representation från Svea Rike.
Jag ÄLSKAR Jia Jia Tong Bao. Deras tryffel-xiaolongbao är magiska.

Var ett stammishak redan när jag bodde i Shanghai 2014 - men då var det inte lika modernt och fräscht som det är nu. Jag och Tonton+1 var i Shanghai några dagar i april, och då käkade vi där minst en gång per dag :)

Toppen