Jag lyckades knipa en poängresa mitt under högsäsong, den bokades för länge sedan, kommer inte riktigt ihåg när.
Plus på ditvägen och minus på hemresan.
Sedan kom strejken…
20 timmar innan avgång meddelar SAS att flyget är inställt. 30 minuter senare kommer ett meddelande att de inte hittar något att boka om mig på…
Men skam den som ger sig, ringer in till SAS och får svaret att de inte bokar om poängresor.
Vad gör man då?
Som många på forumet så ringer jag igen. Denna gången får jag svar från en fantastiskt hjälpsam anställd på SAS.
Hon tar sig tid att kontrollera vad som finns tillgängligt och med avresa några dagar senare lyckas hon hitta en resa via San Francisco. Efter en dags väntan kommer beskedet att den avvisades när den skulle biljetteras.
Hon ringer och meddelar och ber att få återkomma. Senare under dagen plingar det till i sas-appen att min resa är ändrad. Efter en minut ringer hon mig och berättar att hon gått igenom alla regler om routing och vad de får boka. Den nya resan gick via Köpenhamn-London-San Francisco-Los Angleles.
Biljetten kom dagen efter, lite kortare resa, men äntligen skulle den bli av.
På väg in på parkeringen i Köpenhamn plingar det till i telefonen att första flighten är inställd. Två timmar innan avgång! Jag tar mig in på terminen och bort till service centret…
De kan boka om mig till dagen efter, men det innebär att jag hade missat min flight vidare med annat bolag till Las Vegas med en vän. Jag förklarade detta och killen hos SAS lyckas boka om mig till Las Vegas. Dock finns det bara platser i ekonomi. Jag accepterar detta och får biljetter med följande routing:
Köpenhamn- Frankfurt, 8 timmar senare
Frankfurt-London
London-Las Vegas dagen efter
Jag vill inte sitta på flygplatsen och vänta så jag sätter mig i bilen och kör till svärmor i Malmö där jag bjuds på både frukost och senare även lunch.
Tillbaka på flygplatsen så krånglar givetvis parkeringen eftersom jag redan varit där tidigare på dagen, efter ett snack med personalen släpper de in mig igen. Och låter mig få veta att jag måste kontakta dem igen när jag ska lämna parkeringen vid hemfärd.
Resan till Frankfurt går bra, även om jag fått mittensätet i ett fullbokat plan.
Under de 3.5 timmarnas väntan innan flighten till London checkar jag in mig på senator-loungen, som gör väntan lite lättare.
Efter en natt på Courtyard by marriott i London är det dags för Virgini Atlantic flight VS155 till Las Vegas…
Väl framme vid incheckningen så piper det till i datorn och tjejen som skall checka in mig vrider på sig och vänder sig till mig och meddelar att planet är överbokat och att de inte har något säte till mig…
Jag blir ombedd att prata med en sensor manager för att bli ombokad igen…
Han tar mitt pass och ber mig vänta vid sidan av kön. Efter en halvtimme kommer han tillbaka och har då lyckats hitta en plats till mig.
Första gången på länge över Atlanten i ekonomi. Jag måste säga att det var en trevlig flight med god service och supertrevlig personal.
Medan jag skriver detta kom det två sms från SAS att mina hemresor är inställda. Ja, jag har bokat både 18:e och 19:e för hemresa och dessutom har jag en extra backup med en avbokningsbar hemresa med Air France.
Jag tror nog att jag kommer hem på något sätt. Det kommer nog en uppdatering…
Nu ska jag njuta några dagar till i Las Vegas innan vi spenderar de sista dagarna i Los Angels.
Plus på ditvägen och minus på hemresan.
Sedan kom strejken…
20 timmar innan avgång meddelar SAS att flyget är inställt. 30 minuter senare kommer ett meddelande att de inte hittar något att boka om mig på…
Men skam den som ger sig, ringer in till SAS och får svaret att de inte bokar om poängresor.
Vad gör man då?
Som många på forumet så ringer jag igen. Denna gången får jag svar från en fantastiskt hjälpsam anställd på SAS.
Hon tar sig tid att kontrollera vad som finns tillgängligt och med avresa några dagar senare lyckas hon hitta en resa via San Francisco. Efter en dags väntan kommer beskedet att den avvisades när den skulle biljetteras.
Hon ringer och meddelar och ber att få återkomma. Senare under dagen plingar det till i sas-appen att min resa är ändrad. Efter en minut ringer hon mig och berättar att hon gått igenom alla regler om routing och vad de får boka. Den nya resan gick via Köpenhamn-London-San Francisco-Los Angleles.
Biljetten kom dagen efter, lite kortare resa, men äntligen skulle den bli av.
På väg in på parkeringen i Köpenhamn plingar det till i telefonen att första flighten är inställd. Två timmar innan avgång! Jag tar mig in på terminen och bort till service centret…
De kan boka om mig till dagen efter, men det innebär att jag hade missat min flight vidare med annat bolag till Las Vegas med en vän. Jag förklarade detta och killen hos SAS lyckas boka om mig till Las Vegas. Dock finns det bara platser i ekonomi. Jag accepterar detta och får biljetter med följande routing:
Köpenhamn- Frankfurt, 8 timmar senare
Frankfurt-London
London-Las Vegas dagen efter
Jag vill inte sitta på flygplatsen och vänta så jag sätter mig i bilen och kör till svärmor i Malmö där jag bjuds på både frukost och senare även lunch.
Tillbaka på flygplatsen så krånglar givetvis parkeringen eftersom jag redan varit där tidigare på dagen, efter ett snack med personalen släpper de in mig igen. Och låter mig få veta att jag måste kontakta dem igen när jag ska lämna parkeringen vid hemfärd.
Resan till Frankfurt går bra, även om jag fått mittensätet i ett fullbokat plan.
Under de 3.5 timmarnas väntan innan flighten till London checkar jag in mig på senator-loungen, som gör väntan lite lättare.
Efter en natt på Courtyard by marriott i London är det dags för Virgini Atlantic flight VS155 till Las Vegas…
Väl framme vid incheckningen så piper det till i datorn och tjejen som skall checka in mig vrider på sig och vänder sig till mig och meddelar att planet är överbokat och att de inte har något säte till mig…
Jag blir ombedd att prata med en sensor manager för att bli ombokad igen…
Han tar mitt pass och ber mig vänta vid sidan av kön. Efter en halvtimme kommer han tillbaka och har då lyckats hitta en plats till mig.
Första gången på länge över Atlanten i ekonomi. Jag måste säga att det var en trevlig flight med god service och supertrevlig personal.
Medan jag skriver detta kom det två sms från SAS att mina hemresor är inställda. Ja, jag har bokat både 18:e och 19:e för hemresa och dessutom har jag en extra backup med en avbokningsbar hemresa med Air France.
Jag tror nog att jag kommer hem på något sätt. Det kommer nog en uppdatering…
Nu ska jag njuta några dagar till i Las Vegas innan vi spenderar de sista dagarna i Los Angels.