Senaste nytt

En poängresa med strul mitt i strejken

Robert_E

Medlem
Jag lyckades knipa en poängresa mitt under högsäsong, den bokades för länge sedan, kommer inte riktigt ihåg när.


Plus på ditvägen och minus på hemresan.


Sedan kom strejken…


20 timmar innan avgång meddelar SAS att flyget är inställt. 30 minuter senare kommer ett meddelande att de inte hittar något att boka om mig på…


Men skam den som ger sig, ringer in till SAS och får svaret att de inte bokar om poängresor.

Vad gör man då?

Som många på forumet så ringer jag igen. Denna gången får jag svar från en fantastiskt hjälpsam anställd på SAS.

Hon tar sig tid att kontrollera vad som finns tillgängligt och med avresa några dagar senare lyckas hon hitta en resa via San Francisco. Efter en dags väntan kommer beskedet att den avvisades när den skulle biljetteras.

Hon ringer och meddelar och ber att få återkomma. Senare under dagen plingar det till i sas-appen att min resa är ändrad. Efter en minut ringer hon mig och berättar att hon gått igenom alla regler om routing och vad de får boka. Den nya resan gick via Köpenhamn-London-San Francisco-Los Angleles.

Biljetten kom dagen efter, lite kortare resa, men äntligen skulle den bli av.

På väg in på parkeringen i Köpenhamn plingar det till i telefonen att första flighten är inställd. Två timmar innan avgång! Jag tar mig in på terminen och bort till service centret…

De kan boka om mig till dagen efter, men det innebär att jag hade missat min flight vidare med annat bolag till Las Vegas med en vän. Jag förklarade detta och killen hos SAS lyckas boka om mig till Las Vegas. Dock finns det bara platser i ekonomi. Jag accepterar detta och får biljetter med följande routing:

Köpenhamn- Frankfurt, 8 timmar senare
Frankfurt-London
London-Las Vegas dagen efter

Jag vill inte sitta på flygplatsen och vänta så jag sätter mig i bilen och kör till svärmor i Malmö där jag bjuds på både frukost och senare även lunch.

Tillbaka på flygplatsen så krånglar givetvis parkeringen eftersom jag redan varit där tidigare på dagen, efter ett snack med personalen släpper de in mig igen. Och låter mig få veta att jag måste kontakta dem igen när jag ska lämna parkeringen vid hemfärd.

Resan till Frankfurt går bra, även om jag fått mittensätet i ett fullbokat plan.

Under de 3.5 timmarnas väntan innan flighten till London checkar jag in mig på senator-loungen, som gör väntan lite lättare.

Efter en natt på Courtyard by marriott i London är det dags för Virgini Atlantic flight VS155 till Las Vegas…

Väl framme vid incheckningen så piper det till i datorn och tjejen som skall checka in mig vrider på sig och vänder sig till mig och meddelar att planet är överbokat och att de inte har något säte till mig…

Jag blir ombedd att prata med en sensor manager för att bli ombokad igen…

Han tar mitt pass och ber mig vänta vid sidan av kön. Efter en halvtimme kommer han tillbaka och har då lyckats hitta en plats till mig.

Första gången på länge över Atlanten i ekonomi. Jag måste säga att det var en trevlig flight med god service och supertrevlig personal.

Medan jag skriver detta kom det två sms från SAS att mina hemresor är inställda. Ja, jag har bokat både 18:e och 19:e för hemresa och dessutom har jag en extra backup med en avbokningsbar hemresa med Air France.

Jag tror nog att jag kommer hem på något sätt. Det kommer nog en uppdatering…

Nu ska jag njuta några dagar till i Las Vegas innan vi spenderar de sista dagarna i Los Angels.
 

Kris

Medlem
Skam den som ger sig...
Gött att du kom iväg. Trist att det krävs så mycket roddande nu för tiden.
Fortsatt trefvlig resa!
 

Robert_E

Medlem
Inatt kom meddelandet att flighten är inställd och efter fem timmar fick jag ett nytt om att jag var ombokad via MUC med 7 timmars väntan på flyget till CPH.

Nu känns det som att man bara väntar på vad som skall krångla på hemvägen…
 

Robert_E

Medlem
Som jag nämnde i första inlägget hade jag några backup-bokningar. Den betalda bokningen med air france är avbokad och pengarna på väg tillbaka.

Den andra en SAS business poängresa dagen efter har ändrats ett antal gånger.

Först inställd, sedan via Istanbul men bara waitlisted, sedan inställd och det sista meddelandet var att den skulle gå via London.

Jag försökte avboka den via nätet men fick felmeddelande på alla SAS-siter.

Försökte ringa in och fick meddelandet att kön var för lång och samtalet bröts. Testade chatten och nåddes av meddelandet att den var stängd.

När jag checkade in hos Lufthansa frågade jag om det fanns en representant från SAS.
Och de hade precis stängt och gått hem.
Han sprang efter en som han såg som var på väg ut och jag fick avboka min backup. Det är säkert någon annan som behöver den.

Jag köpte en cash-uppgradering på Lufthansa flighten, tyckte att det unnar jag mig.

Nu sitter jag i *A loungen på LAX och ska ta mig en drink innan flyget hem.

Finns det någon som har tips på hur man bäst spenderar 7 timmar på MUC så hade jag varit tacksam!
 

Kris

Medlem
Finns det någon som har tips på hur man bäst spenderar 7 timmar på MUC så hade jag varit tacksam!
Du hinner fram och tillbaka till staden med S-bahn om du så vill. Vid ok väder är ett annat alternativ Besuchspark MUC (ett stop med S-bahn eller ett par kilometer att gå). För en euro kommer du upp på planespotting-berget :) Går även att dricka en pilsner där osv.
 

Robert_E

Medlem
En liten upppdatering…
Planet från München är överbokat men denna gången drabbade det inte mig.

Pling vid boardingen och en uppgradering till business.

Men…

De hittar ingen personal som kan lasta på väskorna så vi kommer att flyga utan några till Köpenhamn.

Detta har jag aldrig varit med om tidigare.

Efter allt strul trodde jag att det inte skulle bli mer problem när jag satt mig på sista planet.
 

Robert_E

Medlem
En sista uppdatering...

Väskorna blev hemlevererade efter en vecka.
Jag har nu fått ersättning från SAS för inställda flyg på både dit- och hemresan samt utlägg för taxi och hotel.

Nästa resa till Las Vegas blir i november jag hoppas att den flyter på lite smidigare. :)
 
Toppen