Senaste nytt

En ordinär nöjesresa i SAS Plus till Florens

Ystad

Medlem
Jag och hustrun har tidigare år gjort en resa till Paris under våren. På grund av de senaste årens oroligheter i Paris med ständigt återkommande demonstrationer av gula västarna har Paris utgått. Nöjet med att besöka Paris har försvunnit med allt stök på gator och avspärrade områden mm.
Jag har också börjar tröttna på Paris, tyvärr, tyvärr (efter att ha besökt staden mycket genom åren för både jobb o nöje). Men inte av det skäl som du anger - jag tycker demonstrationer, protester, polisrazzior m m hör Paris till (även om det kan medföra problem ibland). Nej, jag har tröttnat på massturismen, skrikande självutnämnda "trubadurer" med kraftiga förstärkare, och - värst av allt - den sjunkande kvalitén på maten, numer finns det många ställen som serverar rent medioker mat. Förr i tiden kunde man gå in var som helst och det serverades alltid en utsökt måltid.

Jag skulle helst se att man ersätter polarrullen på flygningar inom Skandinavien med ett par danska smörrebröd.
Nu blev du bra nostalgisk va...:) Du vet likaväl som jag att det nöjet försvann för snart 20 år sedan ...

Tack för en kul rapport (med eller utan korrekt stavning;))
 
  • Gilla
Reactions: Alf

AndersSt

Medlem
Skall noga överväga om jag skall skriva någon rapport från denna resa.

Det tycker jag absolut att du ska göra (skriva alltså, inte överväga). Vi var också i Florens för något år sedan och känner igen det där med mycket turister. Sen slår det en att man själv också är turist...

Den ursprungliga kommentaren om att "skriva på engelska" hade ju en liten smiley, tror inte det var så illa menat.
 

KalleSus

Medlem
I min ålder är man inte längre snobbig, den tiden är förbi. Då återstår således det senare alternativet, okunnig, eftersom det inte var fler val. Nu kan jag meddela att någon vänlig moderator har ändrat till svensk stavning i rubriken så jag hoppas ordningen till viss del är återställd. Tyvärr så finns det även felaktig stavning i själva texten. Beklagar min okunnighet.

Vid närmare eftertanke är jag kanske ändå snobbig. Jag har en bokad resa i första klass med Singapore Airlines framöver. Det kallar jag snobbigt. Skall noga överväga om jag skall skriva någon rapport från denna resa.
Nu tror jag du och jag är i ungefär samma ålder - och jag tror nog inte alls att du skrev så på grund av snobberi. Inte heller okunnighet. Snarare lite yrkesmässig jargong - precis som du säger så är det ju mycket andra engelska termer i den här branschen.
Jag hoppas du ursäktar min petighet - men jag har under hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med kommunikation, språk och språkriktighet.
No hard feelings - för att fortsätta på samma tema! ;)
 

Alf

Medlem
Jag har också börjar tröttna på Paris, tyvärr, tyvärr (efter att ha besökt staden mycket genom åren för både jobb o nöje). Men inte av det skäl som du anger - jag tycker demonstrationer, protester, polisrazzior m m hör Paris till (även om det kan medföra problem ibland). Nej, jag har tröttnat på massturismen, skrikande självutnämnda "trubadurer" med kraftiga förstärkare, och - värst av allt - den sjunkande kvalitén på maten, numer finns det många ställen som serverar rent medioker mat. Förr i tiden kunde man gå in var som helst och det serverades alltid en utsökt måltid.


Nu blev du bra nostalgisk va...:) Du vet likaväl som jag att det nöjet försvann för snart 20 år sedan ...

Håller med dej om Paris. Nu bidrar vi, som någon annan skrev, själv till massturismen så den är svår att slippa om man inte väljer riktigt udda ställen. Det är minst lika mycket massturism i Italien. Håller även med dej om maten i Paris. Om vi nu håller oss tillbaka i tiden 20 år, kunde man hitta bra matställen i latinkvarteren. Nu är det rena turistfällan med mat långt från vad jag vill kalla det Franska köket.

För att återknyta mer till vad som var bra för 20 år sedan, var det ju serveringen av smörrebröd på SAS flygningar. Visst var det gott med en öl och en Gammeldansk eller en Linjeakvavit. Tror inte heller det kommer tillbaka. Lite tråkigt att man inte kan anamma bra saker från förr även om det är stenålder för nya generationen.
 

Ystad

Medlem
Nu bidrar vi, som någon annan skrev, själv till massturismen så den är svår att slippa om man inte väljer riktigt udda ställen
Så är det naturligtvis - men både du och jag vet att så har det inte alltid varit. Massturismen har egentligen kommit ganska snabbt - låt mig ta några exempel ur min egen fatabur:

Paris: 1978 i mars besökte jag staden f f g med dåvarande flickvän. När vi besökte Eiffeltornet var vi i stort sett ensamma där. Då är det ganska skrattretande att se dagens enorma köer dit. Jag har nog inte besökt tornet de senaste 10 åren minst.

Berlin: 1988 stannade jag och en kompis till där några timmar på vägen till Prag med tåg. Det var pingstaftons kväll. Efter en middag i det halvfulla TV-tornet tog vi en promenad Alexanderplats - Brandenburger tor t o r. Unter den Linden var absolut öde i den fina sommarkvällen. Det var nästan obehagligt tomt (jämför med hur det ser ut idag...en skillnad som natt o dag). Nu sjöng ju DDR på sista versen då - det kan säkert ha inverkat.

Rom: 1991 jobbade jag varannan vecka där. Jag hade en liten lägenhet nära Vatikanen. Ibland tog jag en joggingrunda på kvällen. Då passerade jag ofta Petersplatsen och tog en runda där. Under åtminstonne jan-mars kunde det vara nästan folktomt där. Hur ser det ut idag?

Slutsats: för bara några årtionden sedan behövde man inte besöka "udda ställen" för att slippa köa och trängas.

Jag har förstått att en del i den nya generationen inte gillar att höra talas om detta... men du tål det nog:)
 
Toppen