Med risk för lång utläggning.... exempel på typisk street food: Pat Thai (stekta risnudlar), Somtam (stark papayasalad), Tot man pla (fiskfärsplättar), nudelsoppa, diverse grillspett. Den typen av maträtter är bäst från gatan eller "hål i väggen". För mig är det oftast som lunch eller mellanmål. Middag äter jag gärna på någon bra seafood restaurang där man beställer att antal maträtter och delar med sitt sällskap. Helst fler rätter än personer. Det är viktigt att beställa en bra mix av rätter så att inte allt blir av samma köttslag, gärna att en soppa, stekta grönskaker och någon stark sallad (Yam) ingår. I Thailand räknar man även currygrytor som soppa och tycker det är konstigt om man tex beställer både Tom Yam soppa och någon currygryta.
Några bra restauranger:
Kuang Seafood, Rachada Pisek, soi 10
Park Terrace, precis vid MRT Huay Kwang
New Srifa, Sukhumvit soi 33
Somboon Seafood, Surawong
Café de Laos, Silom soi 19, inriktning på mat från Isaan i nordöstra Thailand
Princess Terrace, Charoen Nakhon soi 21, ligger trevligt till precis vid floden på Thonburisidan strax nedanför Taksin bridge
Yok Yor Marina, ligger ett par kvarter ovanför Hilton Millenium precis vid floden.
Det finns fantastiskt många goda maträtter och det är inte helt lätt att slå upp en meny där det kan finnas hundratals rätter att välja bland. Lätt att man fastnar för några favoriter som man sedan beställer varje gång. Jag har skrivit en liten matguide som jag brukar dela med mig av till vänner och bekanta så eventuella mat nördar kan hojta till så skickar jag den