Senaste nytt

En natt i Bangkok

Hej! Har Två dagar i BKK på väg hem från Phuket. Någon som har tips på bra restaurang samt var vi skall gå och ta drink innan ? Tänkte sedan åka direkt till nattflyget hemåt. Alla är vuxna.

Efter restaurang och natt drink går du in på en skönhetssalong och tar en massage och hel renovering! så blir du tröttas och snyggast på flyget hem !
Familjen Anfield tog det varje kväll innan vi gick och la oss, otroligt skönt att somna efter en massage. och priset är som en Gin & Tonic i Västerås.
löjligt billigt för en timmes massage.

Klart pris värt och som sagt en skön avslutning på en kväll i Bangkok

Jag var där för 3-4 år sedan och då fanns den i alla fall kvar. Nu kanske jag inte är representativ då jag är ganska "nördig" när det gäller thailändsk mat men för mig kändes maten för turistanpassad. Med turistanpassad menar jag inte att det inte var bra men för mina preferenser finns det bättre.
Ok - tack för info. Då var den nog bättre på sin tid.... :)
Det har med säkerhet hänt en del del sedan sist.....

... Nu kanske jag inte är representativ då jag är ganska "nördig" när det gäller thailändsk mat men för mig kändes maten för turistanpassad. ...
"Nördig" säger/skriver du ... och det är bra; vilka ställen skulle du rekommendera i Bangkok för den som verkligen vill uppleva något genuint?

Som jag kommer ihåg så gick vi till några riktigt bra och genuina ställen på "min tid" - det var ofta "hål-i-väggen", men väldigt bra. De var också såsom restauranger kunde vara på en del mindre ställen på landsbygden (jo, vi var några som for runt på landsbygden ute i landet, i jobbet).

Med risk för lång utläggning.... exempel på typisk street food: Pat Thai (stekta risnudlar), Somtam (stark papayasalad), Tot man pla (fiskfärsplättar), nudelsoppa, diverse grillspett. Den typen av maträtter är bäst från gatan eller "hål i väggen". För mig är det oftast som lunch eller mellanmål. Middag äter jag gärna på någon bra seafood restaurang där man beställer att antal maträtter och delar med sitt sällskap. Helst fler rätter än personer. Det är viktigt att beställa en bra mix av rätter så att inte allt blir av samma köttslag, gärna att en soppa, stekta grönskaker och någon stark sallad (Yam) ingår. I Thailand räknar man även currygrytor som soppa och tycker det är konstigt om man tex beställer både Tom Yam soppa och någon currygryta.

Några bra restauranger:
Kuang Seafood, Rachada Pisek, soi 10
Park Terrace, precis vid MRT Huay Kwang
New Srifa, Sukhumvit soi 33
Somboon Seafood, Surawong
Café de Laos, Silom soi 19, inriktning på mat från Isaan i nordöstra Thailand
Princess Terrace, Charoen Nakhon soi 21, ligger trevligt till precis vid floden på Thonburisidan strax nedanför Taksin bridge
Yok Yor Marina, ligger ett par kvarter ovanför Hilton Millenium precis vid floden.

Det finns fantastiskt många goda maträtter och det är inte helt lätt att slå upp en meny där det kan finnas hundratals rätter att välja bland. Lätt att man fastnar för några favoriter som man sedan beställer varje gång. Jag har skrivit en liten matguide som jag brukar dela med mig av till vänner och bekanta så eventuella mat nördar kan hojta till så skickar jag den :)

Kul! Tack för bra info om dessa ställen. Får förnyad lust att åka tillbaka till Thailand.

Har en favorit som jag lyckats beställa även här i Sverige (finns inte på någon meny som det tycks): "koey tio lad nam ", nudlar med en sås.... bokstavligen översatt till "soppa kastad i ansiktet"! Inte så kryddig, men gott.

Kul! Tack för bra info om dessa ställen. Får förnyad lust att åka tillbaka till Thailand.

Har en favorit som jag lyckats beställa även här i Sverige (finns inte på någon meny som det tycks): "koey tio lad nam ", nudlar med en sås.... bokstavligen översatt till "soppa kastad i ansiktet"! Inte så kryddig, men gott.
Visst menar du nudlar i en, ursäkta uttrycket, "snorig" sås, alltså att den är lite redd? Det är en maträtt som man får krydda efteråt med lite torkad chili för styrka, fisksås för sälta och man kan även ha lite vinäger för att få sting.

Visst menar du nudlar i en, ursäkta uttrycket, "snorig" sås, alltså att den är lite redd? Det är en maträtt som man får krydda efteråt med lite torkad chili för styrka, fisksås för sälta och man kan även ha lite vinäger för att få sting.
Jo, det är nog den som avses. Jag fick lära mig uttrycket med soppan, men kanske var mina thaländska kollegor lite modesta och ville inte översätta helt "korrekt"...!?. precis, kryddningen får man själv stå för. Gillar strössla chiliflagor över och så lite obligatorisk fisksås.

Toppen