Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

ollek

Medlem
OT: Just pga detta problem (att chaffisarna inte vill ta korta körningar), är det nu så att om man kommer tillbaka inom en viss tid (typ 20-30 minuter) så får man ställa sig i kön framme vid terminalen igen och behöver inte åka bort till taxiremoten och vänta på sin tur. Så så mycket dricks behöver du inte ge ;)

Bra att veta! Men dom gångerna jag behövt göra det förut så har chauffören väntat så vi kommer tillbaka också!
 

jonhen

Medlem
Ett par dagar sedan skulle jag checka in på SK946. Automaten frågar efter visumdetaljer och jag börjar leta i mitt pass.
Bläddrar bland alla sidor i säkert över 2 minuter innan jag kommer ihåg att mitt visum är stämplat i mitt gamla pass som jag har glömt i USA. Jag är kvar i Sverige än.

Sådana gånger är det skönt att ha en tråd som denna..
 

nota bene

Medlem
Åker ibland med carnet-dokument som behöver stämplas och dom gångerna tullen på T5 inte behagar ha öppet så får man sätta sig i en taxi till tull/polishuset. Oftast väldigt ledsna miner på taxichaufförerna som får den körningen efter att ha stått och väntat länge. Brukar dock gå att lösa med en ordentlig dricks!

Första och ända gången jag behövt provisoriskt pass så vart jag dock rejält stressad när jag klev av bussen och var helt lost. Tog ett tag innan jag hittade rätt!
På tal om detta; skulle göra en export för en dryg vecka sedan vid 05.30-tiden. Stod utanför nya tullhuset (obs de flyttade 2 Nov!), och gick upp till kontoret på våning 4. Efter 15 min väntan och ingen som kom och öppnade gav jag upp. När jag kommer hem igen blir det ett allvarligt samtal med Tullsvar...

Hade det varit en Carnet hade jag behövt missa flyget! Vet inte om man skickar räkning till tullen för den nya biljetten? De annonserar ju 24h öppet på ARN och man är ju utlämnad till att de är där när man ska åka!


För att återkoppla på passfrågan har jag inte lyckats med några nya missöden.
 

Valley

Medlem
På tal om detta; skulle göra en export för en dryg vecka sedan vid 05.30-tiden. Stod utanför nya tullhuset (obs de flyttade 2 Nov!), och gick upp till kontoret på våning 4. Efter 15 min väntan och ingen som kom och öppnade gav jag upp. När jag kommer hem igen blir det ett allvarligt samtal med Tullsvar...

Hade det varit en Carnet hade jag behövt missa flyget! Vet inte om man skickar räkning till tullen för den nya biljetten? De annonserar ju 24h öppet på ARN och man är ju utlämnad till att de är där när man ska åka!


För att återkoppla på passfrågan har jag inte lyckats med några nya missöden.


Jodå. Man har öppet dygnet runt. Men det finns/fanns ett undantag för vilka tjänster man utför efter vissa tider. Tror till exempel att exportklareringar inte går att utföra.
 

Mediana

Medlem
Ska till USA och när jag står på Arlanda i färd med att checka in, så inser jag att jag har mitt gamla pass med mig. Ringer hem för att få passet budat till mig men inget svar. Sover och mobilen på ljudlöst. Får lite småpanik tills jag inser att jag packat ner det riktiga passet också.

OT: Just pga detta problem (att chaffisarna inte vill ta korta körningar), är det nu så att om man kommer tillbaka inom en viss tid (typ 20-30 minuter) så får man ställa sig i kön framme vid terminalen igen och behöver inte åka bort till taxiremoten och vänta på sin tur. Så så mycket dricks behöver du inte ge ;)

OT: Nja, så fungerar det inte. Om taxin kommer tillbaka till remoten inom 35 min från att den åkte ut genom bommen på T5 så får bilen behålla sin poäng den hade tidigare. Poäng sätts efter avsläpp, biltyp och väntetid men det finns absolut inget som säger att den får åka rakt upp till terminal igen per automatik. De kan lätt dröja ytterligare en timma om taxin har dåliga poäng, ex är en dieselbil.
 

hg1980

Medlem
Blev av kund bokad på en flight till Delhi via Frankfurt. Hade aldrig varit i Indien. Går upp 03:00 för att styra kosan till Landvetter, går fram till incheckningsdisken och ställer upp väskan. Tar fram passet och ger det till incheckningstjejen. Hon bläddrar och bläddrar, tittar sedan upp på mig och frågar: "Har du inget visum?", nej sa jag, behöver man det? :)

Fick åka hem igen och åka iväg några veckor senare. Grävde inte ner mig så mycket då kunden borde ha ordnat/upplyst om detta. Krävdes brev och allt möjligt från platschefen i Delhi för att få till ett visum.
 
OT: Nja, så fungerar det inte. Om taxin kommer tillbaka till remoten inom 35 min från att den åkte ut genom bommen på T5 så får bilen behålla sin poäng den hade tidigare. Poäng sätts efter avsläpp, biltyp och väntetid men det finns absolut inget som säger att den får åka rakt upp till terminal igen per automatik. De kan lätt dröja ytterligare en timma om taxin har dåliga poäng, ex är en dieselbil.
Berätta mer, hur fungerar det där poängsystemet?
 
  • Gilla
Reactions: srg

nota bene

Medlem
Jodå. Man har öppet dygnet runt. Men det finns/fanns ett undantag för vilka tjänster man utför efter vissa tider. Tror till exempel att exportklareringar inte går att utföra.
Det är felaktigt. Jag har exportklarerat många gånger på tullhuset när det är stängt på T5.

Det kan eventuellt finnas vissa begränsningar, men jag har aldrig haft några problem.
 

bnr

Medlem
Berätta mer, hur fungerar det där poängsystemet?
Lite OT men det är ett system som premierar miljövänliga bilar. Man kan säga att ju högre poäng, desto tidigare får man en körning (din väntetid blir kortare).
T.ex. Bil A har 100 poäng och Bil B har 60 poäng, då måste Bil B vänta 40 min (1 p/min om jag kommer ihåg rätt) för att vara "värd" lika mycket som Bil A i kön.

Elbilar (100% alltså) har högst poäng, i en lista från tidigt 2016 så har elbilar (typ Tesla) 121 poäng.
Apcoa äger systemet och driver taxiremoten på ARN så vitt jag vet.
 
Toppen