Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

Thornado

Medlem
Tack för svar! Tveksamt om man vågar chansa på att det hinner eller inte, så han får nog hoppa resan :/

Det går väl alltid att skaffa ett rosa (provisoriskt) pass. Kostar ju mer, men behöver iaf inte ställa in resan.
Eftersom personen troligtvis kommer att behöva ett giltigt pass så småningom ändå, så skulle jag satsa på att ansöka om vanligt pass nu, genast, och på en gång. Med lite tur så hinner det bli klart innan resan och i värsta fall så får han skaffa ett rosa pass just innan ni ska iväg.
 

Jonas C

Medlem
Det går väl alltid att skaffa ett rosa (provisoriskt) pass. Kostar ju mer, men behöver iaf inte ställa in resan.
Eftersom personen troligtvis kommer att behöva ett giltigt pass så småningom ändå, så skulle jag satsa på att ansöka om vanligt pass nu, genast, och på en gång. Med lite tur så hinner det bli klart innan resan och i värsta fall så får han skaffa ett rosa pass just innan ni ska iväg.
Han har inte bokat resan än, så ingen större förlust för honom.
 

Coalcandy

Medlem
Skulle flyga till London ett tag sedan. När jag drar passet i incheckningsautomaten klagar den, och jag inser att jag tagit med mitt gamla pass (varför sparade jag ens det??!!).
Fick hjälp av fantastisk SAS incheckningspersonal som gjorde någon override i incheckningssystemet och på så vis ändå kunde checka in mina väskor med "load for easy access"-taggar varpå jag kutar iväg för att fånga parkeringsbussen (önskar i efterhand jag tagit taxi) till Polisen för att skaffa provisoriskt pass. Blev mycket springande, men jag + resesällskap kommer till slut skyndande genom F-piren när våra namn ropas ut och vi får komma på bara någon minut innan avgångstid. Puh....
 

Thornado

Medlem
När jag drar passet i incheckningsautomaten klagar den, och jag inser att jag tagit med mitt gamla pass (varför sparade jag ens det??!!).

Alltid bra att spara gamla pass. Det var nära på att min syster inte hade kunnat komma till Kina (åtminstone inte utan att korta ner vistelsen till 72h och routa via tredje land) i höstas när de under en kortare period krävde att även se det gamla passet när man sökte visum.
 

Coalcandy

Medlem
Alltid bra att spara gamla pass. Det var nära på att min syster inte hade kunnat komma till Kina (åtminstone inte utan att korta ner vistelsen till 72h och routa via tredje land) i höstas när de under en kortare period krävde att även se det gamla passet när man sökte visum.

Well, jag har det faktiskt fortfarande kvar. Men nu med ett stort kryss markerat på med spritpenna för att inte göra om detta misstag XD
 

Dr. Miles

Expert
I Japan och på japanska ambassaden måste jag lämna in gamla passet (så länge jag inte har förlorat det) när jag ansöker ett nytt pass.
De lämnar mitt gamla pass men då har de slagit en bunt hål på passet med texter "VOID".
 

mha321

Medlem
I Japan och på japanska ambassaden måste jag lämna in gamla passet (så länge jag inte har förlorat det) när jag ansöker ett nytt pass.
De lämnar mitt gamla pass men då har de slagit en bunt hål på passet med texter "VOID".
Det får du göra i Sverige också om du vill ha passet med dig tillbaka om det fortfarande är giltigt, om jag förstått det rätt. Har det däremot gått ut, så kan du få med det tillbaka utan att de slår hål på det.
 

ollek

Medlem
....kutar iväg för att fånga parkeringsbussen (önskar i efterhand jag tagit taxi) till Polisen för att skaffa provisoriskt pass.

Åker ibland med carnet-dokument som behöver stämplas och dom gångerna tullen på T5 inte behagar ha öppet så får man sätta sig i en taxi till tull/polishuset. Oftast väldigt ledsna miner på taxichaufförerna som får den körningen efter att ha stått och väntat länge. Brukar dock gå att lösa med en ordentlig dricks!

Första och ända gången jag behövt provisoriskt pass så vart jag dock rejält stressad när jag klev av bussen och var helt lost. Tog ett tag innan jag hittade rätt!
 

jacoph

Medlem
Åker ibland med carnet-dokument som behöver stämplas och dom gångerna tullen på T5 inte behagar ha öppet så får man sätta sig i en taxi till tull/polishuset. Oftast väldigt ledsna miner på taxichaufförerna som får den körningen efter att ha stått och väntat länge. Brukar dock gå att lösa med en ordentlig dricks!

Första och ända gången jag behövt provisoriskt pass så vart jag dock rejält stressad när jag klev av bussen och var helt lost. Tog ett tag innan jag hittade rätt!

OT: Just pga detta problem (att chaffisarna inte vill ta korta körningar), är det nu så att om man kommer tillbaka inom en viss tid (typ 20-30 minuter) så får man ställa sig i kön framme vid terminalen igen och behöver inte åka bort till taxiremoten och vänta på sin tur. Så så mycket dricks behöver du inte ge ;)
 

nollbit

Medlem
Jag skulle på konferens i Nashville med en kollega för några (många) år sen. Jag hade nått år innan varit i Vegas på min första USA-resa efter att TSA och CBP steppade upp skrikandet så jag var redan lite nervös för immigration osv.

På vägen till Arlanda i taxi lade jag min axelremsväska i bakluckan av nån anledning och under färden måste väskorna ha skiftat, för väl på flygplatsen var mitt pass böjt i 30 grader (längs med ryggen, inte så att ryggen var bruten). Nåväl, var ju bara fortsätta. Tveksamt i check-in, men fick åka vidare till AMS. Där var det extrakontroll vid gate med en EXTREMT tveksamt person som granskade mitt pass länge och väl. Jag frågar "is my passport going to be a problem", varpå han kort och gott svarar "not yet".

Det var rejält svettiga timmar i ekonomi innan vi landade. Väl på plats: noll kö till immigration, supertrevlig kille som småpratade lite med mig om mitt senaste besök i Nashville några år tidigare och sen var jag förbi. Resten av resan gick utan problem.

Nån vecka senare skulle jag iväg igen, så jag tog mitt pass till polisen för att fråga om det behövde bytas. "Ja, det där kan du inte resa på, men du hinner inte få nytt pass så du för ansöka om provisoriskt pass på Arlanda". Eftersom jag skulle resa snortidigt fick jag åka ut kvällen innan. Väl på plats på Arlanda vägras jag nytt provisoriskt pass eftersom "det där är inga problem att åka på". Blev ytterligare en nervös resa som dock förlöpte utan problem.
 
Toppen