Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

nota bene

Medlem
Jag har lyckats glömma passet hemma då jag skulle till LHR direkt efter jobbet. Insåg först på väg till Arlanda att jag inte har pass med mig (dock ID-kort, vilket jag ju kommer in/ut i England med), och det går ju självklart inte att komma ut ur/in i Sverige med ett svenskt ID-kort - så det blev en taxi i ilfart till polisstationen på ARN för ett rosa pass.

Har även åkt med bara körkort inom Schengen någon gång utan att tänka mig för, men sedan jag skaffade mig ID-kort är detta inte ett problem eftersom det alltid ligger i plånboken. Passet däremot har jag endast med mig om jag ska utanför Schengen.
 

Loffe

Medlem
Bara att sälla sig till skaran här. Imorgon bitti 06:35 avgår mitt flyg UME-ARN och sedan 09:10 ARN-AMS. Upptäcker nu ikväll att mitt pass gick ut i måndags. Efter lite informationssök så är bilden lite luddig. Det accepteras "ibland" att man reser inom Schengen med svenskt körkort som ID-handling. Fick tag på gränspolisen på Arlanda och enligt dem är det upp till flygbolaget att avgöra huruvida körkortet accepteras som ID då det inte finns nåt krav på pass inom Schengen. Återstår att se var SAS står i frågan imorgon då gränspolisens råd var att inte ringa flygbolaget, då de kommer att säga att du måste ha pass, utan att prata med incheckningspersonalen istället. Nån som testat att resa med SAS och körkort som har nån input i frågan?
 

agehall

Medlem
Jag skulle inte lyfta frågan alls. När de frågar efter ID så skulle jag ta fram körkortet. Skulle bli förvånad om SAS stoppade dig, de brukar väl inte hålla på och kolla ID speciellt mycket?
 

Loffe

Medlem
Jag skulle inte lyfta frågan alls. När de frågar efter ID så skulle jag ta fram körkortet. Skulle bli förvånad om SAS stoppade dig, de brukar väl inte hålla på och kolla ID speciellt mycket?
Har inte tänkt på det faktiskt, brukar alltid slentrianmässigt visa upp passet vid utlandsresor även inom EU så har inte tänkt på det. Dock skrev jag ju några inlägg uppåt att min far lyckades resa till just Holland med min mors pass, så känns som det borde gå med körkort och ett nyligen utgånget pass :)
 
Enda haken är väl egentligen att om någon nitisk kinkig typ stoppar dig så är det svenska körkortet rent tekniskt inte en giltig ersättare för pass inom Schengen då det inte står nationalitet på det utan bara vart det är utfärdat. Pass eller nationellt ID-kort är ju de enda helt korrekta. Men körkort brukar som sagt funka trots det :)
 

fcx

Medlem
Kan inte minnas att jag behövt visa någon form av ID med SAS ut från Skandinavien inom Schengen, men när man sen ska hem brukar de be om pass.

Varför man inte kan göra körkortet till ett giltigt nationellt ID övergår dock mitt förstånd.
 

tic

Medlem
Har fått köpa rosa pass på ARN en gång. Skulle flyga till Hfors och efter ett tag vidare med båt till Tallinn på den tiden Estland inte var med i Schengen. Glad att jag kom på behovet i Sverige, till Finland hade man ju kommit utan pass.

Tycker det var väl värt pengarna att skaffa ett sådant där nationellt ID kort som anger nationalitet och därmed garanterat funkar som pass inom Schengen, ifall man skulle glömt det ordinarie passet. Skaffade det hos polisen som impulsköp när jag var där för att fixa barnpass.
 

Totopez

Medlem
Jag glömde passet på ett hotellrum i Leipzig en gång, vilket jag upptäckte på flygplatsen i Dresden.
Ska vara hemma i några dagar, sen till London.
Ringer hotellet som har hittat passet och lovar skicka det genast, men det kommer aldrig.
Fixar ett rosa pass på Arlanda. Inga problem,
Väl i UK bestäms att jag måste tillbaka för ett nytt möte bara tre dagar senare. På Arlanda på vägen hem vill passkontrollanten först veta varför jag har ett provisoriskt pass, och sedan ta hand om det, eftersom det bara gäller för en resa. Jag hade ingen lust att skaffa ytterligare ett, så jag påstår att jag ska resa vidare imorgon bitti och behöver behålla passet. Det gick bra.
 
Toppen