intuition
Medlem
Res-planering
Så har november infunnit sig och för oss som varit med Aegeans Miles+Bonus ett tag (2011 but who's counting?) betyder det att sista dag för att förnya medlemsskapet närmar sig med stormsteg. Alla som konverterades från gamla till nya systemet fick nämligen 23 november som årsförfallodag.
För egen del hade jag tidigt bestämt mig för att ge upp guldkortet efter 12 år. Inte för att jag ogillar programmet. Men efter 2 år och på väg mot det tredje med SAS Diamond kändes det lite onödigt att hålla liv i två Star-program. Och definitivt hellre ett Diamond än två Star Gold.
Nu var det ju bara den lilla detaljen att SAS kom på att de skulle byta till SkyTeam så i mitten på oktober kom jag väl till insikt att det kunde vara smart att ändå behålla M+B.
Sent ute, lite ringrostig på tidtabellerna och med en välfylld höst-kalender var det en utmaning att hitta något bra. Helst skulle det vara utan övernattning, men efter att ha slitit med det kravet ett antal dagar gav jag upp. Framförallt efter pandemin har Aegan blivit bra på att optimera sina resurser. Dvs plan stannar inte på marken på destinationerna och definitivt inte över natten. Så alla orter häromkring servas av ett plan som avgår från Grekland på morgonen och vänder snabbt tillbaka. Max en daglig avgång också, så jag hittade ingen möjlighet att flyga ner över dagen och återvända på kvällen.
Efter många misslyckade pussel blev det en simpel ARN-KLX / ATH-OSL i business som skulle ge två segment och 7 981 nivå-poäng, 2/3 av vad som behövs till Guld! Ut lördag den 11 nov, hem söndag 12.e i god tid före deadline 23 november. Det var inte jättebilligt, men en tillgodo-voucher på 220€ hjälpte till bra.
Så tänker jag att jag senare bara ska addera en liten inrikesresa KLX-SKG-ATH för att få de sista 2 segmenten och även om det inte ger massor av poäng kan jag sedan köpa till de sista nivåpoängen och guldet är hemma. En rutingrej. Känner mig nöjd.
Det var bara det att det skulle såklart ätas gås på söndagen. Grand Hôtel såklart. Svårt att få annan tid såklart. Så jag lovade att komma hem i tid (strax efter svartsoppan dukats av).
Men när jag började titta närmare på min resplan för att boka det sista insåg jag att jag hade överskattat min rutin på området. Visst finns det en KLX-SKG förbindelse. Det är bara det att på lördagar lämnar det flyget Kalamata en halvtimme innan Stockholmsflyget landar...
Blir svårt att hålla gås-löftet då. Det finns visserligen ett trevligt Grand Hôtel i Kalamata, men någon gås ser jag inte på menyn och det närmaste till katrinplommon den regionen producerar är väl svarta oliver.
Tillbaka till ritbordet och till min förvåning upptäcker jag nu att Aegean inte bara flyger tilll Kalamata från Stockholm utan även från Köpenhamn. Det hade jag helt missat innan. Och på lördagar avgår dessutom Köpenhamns-flyget inte på morgonen. Utan hela 45 minuter efter Stockholmsflyget anländer.
Det måste vara ödet som talar till mig, så om jag kvickt bokar en separat biljett KLX-CPH på lördagen är jag inte bara garanterat tillbaka till gåsmiddagen, utan även i god form. Jag tappar visserligen den eleganta lösningen med att oturligt nog råka missa svartsoppan, men visst, det går ju att ringa Grand och be om Hummer-bisque istället.
Jaha, då får jag såklart också boka om returen på min första biljett. Jag behöver ju poängen, så jag lägger den en vecka senare, med 4 dagars marginal innan medlemsåret tar slut. Saxar ihop det hela med openjaw retur på min andra biljett. Det blir faktiskt en hyfsat billig biljett, i Economy comfort flex, och nästan tillräckligt med poäng för guldet. Äsch, vad retligt om jag efter allt detta ändå måste köpa de sista nivåpoängen. Ska jag inte ta en liten tur via Thessaloniki för att slippa den nesan?
Nya bokningen blir alltså en KLX-CPH / ARN-ATH-SKG
Rörigt? Nädå, bara vanliga saxade biljetter. Oldest trick in the book...
Tyvärr betyder det att jag får offra en SAS bokning i Pro Bio, eftersom jag den helgen inte alls hade tänkt behöva resa med Aegean. En helt fri helg som jag sedan länge hade planerat att använda för en helg-tur till Spanien och det helt osjälviska syftet atttjäna in bra med poäng till Diamond och fly-premium få kvalitetstid far-dotter. Jag sänder ett tyst tack till mig själv för att jag kostade på oss avbokningsbara biljetter.
Och ett tyst tack till att fem-och-ett-halvt-nästan-6-åringar har lite svårt med veckonummer så att jag kan bryta vårt muntliga avtal utan konsekvenser.
Med SAS-biljetten ur vägen och Aegean-resan vidareutvecklad har jag nu alltså två lite längre ben i economy och det finns plötsligt användning för mina uppgraderings-vouchers. Det hade jag inte ens tänkt på innan. Jag bokade bara efter antalet poäng jag behövde, men varför sitta i ekonomi när man har vouchers?!
Ringer in, KLX-CPH går igenom direkt, men till min förvåning blir det väntelista på ARN-ATH. Rent tekniskt är det rätt, det finns inte platser i I klass, men kollar jag bokningsläget är bara en av tolv business klass platser sålda, lite drygt en vecka före avgång. Jaja, jag får väl stå ut i ekonomi dårå. Det kanske blir en bra story av det.
Då ska jag bara lägga på det sista inrikessegmentet SKG-ATH för att ha bokningar som både tar mig ut och hem. Jag behöver visserligen varken segmenten eller poängen från den resan, men att ta tåget känns lite väl udda.
Tredje och sista Aegean-biljetten att köpas blir alltså en SKG-ATH i economy. Har lite svårt att bestämma mig om det ska vara i light för att spara 15 € eller om jag ska ta comfort flex för säkerhets skull. Har så svårt att bestämma mig att jag skjuter upp beslutet, bara för att upptäcka att min avgång gått upp typ 15 € i pris. Köper då raskt en comfort flex på "fel" avgång (till "rätt" pris) i hopp om att kunna ändra den gratis på avresedagen.
Med flygen klara blir det nu alltså övernattning i Athen, så jag bokar till sist ett hotell i närheten av ATH flygplats. Sofitel på flygplatsen går fet-bort - sämsta rum ligger på över 3500kr. Väljer ett okänt lägenhetsrum 4 km bort med gratis flygtransfer för 600 kr.
Till sist saknas alltså bara 3 positioneringsflyg. De sitter fint att ta med SAS och BIO-biljetter eftersom jag ändå inte har gett upp Diamond, tänker jag. Ända till jag ser priserna på CPH-ARN. Nästan lika dyrt som en natt på ett sunkigt flygplats-Sofitel. Per ben!
SAS Plus Pro Bio intra-scandinaviern går alltså också bort, även om det svider att bränna 2x 10k poäng på awards. Jag får i alla fall sitta i plus för de pengarna, tack vare fly-premium.
OSL-CPH däremot är det nästan rea på, så 1262 poäng blir bärgade till Eurobonus. Det är ändå magert med tanke på de 5650 nivåpoäng (för att inte tala om de typ 10k extra poäng med pointsharing) jag precis vaskat med den avbokade SAS-resan till Spanien. Hmm, det där med Diamond-förnyelse får jag tänka mer noggrant på nästa år. Fast kanske helst mer än en vecka före medlemsårets slut.
Sitter alltså med följande biljetter:
vecka 45:
CPH-ARN EB plus-award
ARN-KLX / KLX-CPH på två halva openjaw A3-biljetter
vecka 46
CPH-ARN EB plus-award
ARN-ATH-SKG / ATH-OSL i form av andra halvan av samma A3-biljetter
OSL-CPH Go smart bio
Plus en oflexibel reservation på Gåsmiddag dårå.
Härnäst: Dags att flyga lite
Så har november infunnit sig och för oss som varit med Aegeans Miles+Bonus ett tag (2011 but who's counting?) betyder det att sista dag för att förnya medlemsskapet närmar sig med stormsteg. Alla som konverterades från gamla till nya systemet fick nämligen 23 november som årsförfallodag.
För egen del hade jag tidigt bestämt mig för att ge upp guldkortet efter 12 år. Inte för att jag ogillar programmet. Men efter 2 år och på väg mot det tredje med SAS Diamond kändes det lite onödigt att hålla liv i två Star-program. Och definitivt hellre ett Diamond än två Star Gold.
Nu var det ju bara den lilla detaljen att SAS kom på att de skulle byta till SkyTeam så i mitten på oktober kom jag väl till insikt att det kunde vara smart att ändå behålla M+B.
Sent ute, lite ringrostig på tidtabellerna och med en välfylld höst-kalender var det en utmaning att hitta något bra. Helst skulle det vara utan övernattning, men efter att ha slitit med det kravet ett antal dagar gav jag upp. Framförallt efter pandemin har Aegan blivit bra på att optimera sina resurser. Dvs plan stannar inte på marken på destinationerna och definitivt inte över natten. Så alla orter häromkring servas av ett plan som avgår från Grekland på morgonen och vänder snabbt tillbaka. Max en daglig avgång också, så jag hittade ingen möjlighet att flyga ner över dagen och återvända på kvällen.
Efter många misslyckade pussel blev det en simpel ARN-KLX / ATH-OSL i business som skulle ge två segment och 7 981 nivå-poäng, 2/3 av vad som behövs till Guld! Ut lördag den 11 nov, hem söndag 12.e i god tid före deadline 23 november. Det var inte jättebilligt, men en tillgodo-voucher på 220€ hjälpte till bra.
Så tänker jag att jag senare bara ska addera en liten inrikesresa KLX-SKG-ATH för att få de sista 2 segmenten och även om det inte ger massor av poäng kan jag sedan köpa till de sista nivåpoängen och guldet är hemma. En rutingrej. Känner mig nöjd.
Det var bara det att det skulle såklart ätas gås på söndagen. Grand Hôtel såklart. Svårt att få annan tid såklart. Så jag lovade att komma hem i tid (strax efter svartsoppan dukats av).
Men när jag började titta närmare på min resplan för att boka det sista insåg jag att jag hade överskattat min rutin på området. Visst finns det en KLX-SKG förbindelse. Det är bara det att på lördagar lämnar det flyget Kalamata en halvtimme innan Stockholmsflyget landar...
Blir svårt att hålla gås-löftet då. Det finns visserligen ett trevligt Grand Hôtel i Kalamata, men någon gås ser jag inte på menyn och det närmaste till katrinplommon den regionen producerar är väl svarta oliver.
Tillbaka till ritbordet och till min förvåning upptäcker jag nu att Aegean inte bara flyger tilll Kalamata från Stockholm utan även från Köpenhamn. Det hade jag helt missat innan. Och på lördagar avgår dessutom Köpenhamns-flyget inte på morgonen. Utan hela 45 minuter efter Stockholmsflyget anländer.
Det måste vara ödet som talar till mig, så om jag kvickt bokar en separat biljett KLX-CPH på lördagen är jag inte bara garanterat tillbaka till gåsmiddagen, utan även i god form. Jag tappar visserligen den eleganta lösningen med att oturligt nog råka missa svartsoppan, men visst, det går ju att ringa Grand och be om Hummer-bisque istället.
Jaha, då får jag såklart också boka om returen på min första biljett. Jag behöver ju poängen, så jag lägger den en vecka senare, med 4 dagars marginal innan medlemsåret tar slut. Saxar ihop det hela med openjaw retur på min andra biljett. Det blir faktiskt en hyfsat billig biljett, i Economy comfort flex, och nästan tillräckligt med poäng för guldet. Äsch, vad retligt om jag efter allt detta ändå måste köpa de sista nivåpoängen. Ska jag inte ta en liten tur via Thessaloniki för att slippa den nesan?
Nya bokningen blir alltså en KLX-CPH / ARN-ATH-SKG
Rörigt? Nädå, bara vanliga saxade biljetter. Oldest trick in the book...
Tyvärr betyder det att jag får offra en SAS bokning i Pro Bio, eftersom jag den helgen inte alls hade tänkt behöva resa med Aegean. En helt fri helg som jag sedan länge hade planerat att använda för en helg-tur till Spanien och det helt osjälviska syftet att
Och ett tyst tack till att fem-och-ett-halvt-nästan-6-åringar har lite svårt med veckonummer så att jag kan bryta vårt muntliga avtal utan konsekvenser.
Med SAS-biljetten ur vägen och Aegean-resan vidareutvecklad har jag nu alltså två lite längre ben i economy och det finns plötsligt användning för mina uppgraderings-vouchers. Det hade jag inte ens tänkt på innan. Jag bokade bara efter antalet poäng jag behövde, men varför sitta i ekonomi när man har vouchers?!
Ringer in, KLX-CPH går igenom direkt, men till min förvåning blir det väntelista på ARN-ATH. Rent tekniskt är det rätt, det finns inte platser i I klass, men kollar jag bokningsläget är bara en av tolv business klass platser sålda, lite drygt en vecka före avgång. Jaja, jag får väl stå ut i ekonomi dårå. Det kanske blir en bra story av det.
Då ska jag bara lägga på det sista inrikessegmentet SKG-ATH för att ha bokningar som både tar mig ut och hem. Jag behöver visserligen varken segmenten eller poängen från den resan, men att ta tåget känns lite väl udda.
Tredje och sista Aegean-biljetten att köpas blir alltså en SKG-ATH i economy. Har lite svårt att bestämma mig om det ska vara i light för att spara 15 € eller om jag ska ta comfort flex för säkerhets skull. Har så svårt att bestämma mig att jag skjuter upp beslutet, bara för att upptäcka att min avgång gått upp typ 15 € i pris. Köper då raskt en comfort flex på "fel" avgång (till "rätt" pris) i hopp om att kunna ändra den gratis på avresedagen.
Med flygen klara blir det nu alltså övernattning i Athen, så jag bokar till sist ett hotell i närheten av ATH flygplats. Sofitel på flygplatsen går fet-bort - sämsta rum ligger på över 3500kr. Väljer ett okänt lägenhetsrum 4 km bort med gratis flygtransfer för 600 kr.
Till sist saknas alltså bara 3 positioneringsflyg. De sitter fint att ta med SAS och BIO-biljetter eftersom jag ändå inte har gett upp Diamond, tänker jag. Ända till jag ser priserna på CPH-ARN. Nästan lika dyrt som en natt på ett sunkigt flygplats-Sofitel. Per ben!
SAS Plus Pro Bio intra-scandinaviern går alltså också bort, även om det svider att bränna 2x 10k poäng på awards. Jag får i alla fall sitta i plus för de pengarna, tack vare fly-premium.
OSL-CPH däremot är det nästan rea på, så 1262 poäng blir bärgade till Eurobonus. Det är ändå magert med tanke på de 5650 nivåpoäng (för att inte tala om de typ 10k extra poäng med pointsharing) jag precis vaskat med den avbokade SAS-resan till Spanien. Hmm, det där med Diamond-förnyelse får jag tänka mer noggrant på nästa år. Fast kanske helst mer än en vecka före medlemsårets slut.
Sitter alltså med följande biljetter:
vecka 45:
CPH-ARN EB plus-award
ARN-KLX / KLX-CPH på två halva openjaw A3-biljetter
vecka 46
CPH-ARN EB plus-award
ARN-ATH-SKG / ATH-OSL i form av andra halvan av samma A3-biljetter
OSL-CPH Go smart bio
Plus en oflexibel reservation på Gåsmiddag dårå.
Härnäst: Dags att flyga lite