Senaste nytt

En liten rapport om SJ nya bistrovagn mellan Stockholm C och Falun C

Kul med rapporter på annat resande. Bistron ser mycket lik den som finns på 3000-tågen.
Jag måste säga det nya matkonceptet i bistron är en strålande utveckling! Det finns mycket mer variation och småskaligt producerat.

Fick du seatblock även fast du inte hade platsbiljett, bra jobbat SJ! ;)

Plötsligt händer det! Jag har ju haft grå status länge nu och med lite drygt 6 månader kvar med strax över 13700 poäng till nästa nivå så kändes det som en grym OP-UP. ;)

Tack för en bra rapport med fina bilder och info.

Tack för grym feedback! Det märks lite att jag har läst många av era rapporter och försöker lägga en liten egen touch på den här. :)

Jag tycker SJ är lite väl stolta över sitt nya matkoncept.
Visa bifogad bild 47956

Men enligt tabellerna och staplarna så är det ju betydligt bättre kvalité än under tidigt 1900-tal där de använde vida dukar i bistron...
De har ju printat detta och bör således vara statistiskt fastställd. Jag menar, det var första gången jag såg grillkorv och det gick de ut med i PA't flera gånger även efter att vi lämnat Borlänge. :D

Trevlig annorlunda rapport med bra bilder. Ser bra mycket bättre ut än standarden på de dubbeldäckare vi har till Östergötland om man inte väljer X2000.

Dubbeldäckarna är ju helt värdelösa. Det enda som är bra är att det finns WiFi. Det gör det inte på dessa tåg. :(

Tack för en bra rapport med fina bilder och info.

Tack och bock! :)

Har börjat 2016 med några SJ-resor i 1a klass och då beställt den varma måltiden. Den alla 3 gångerna varit klart sämre än mina tidigare upplevelser. Dels är det bara varmrätt och en kaka (ingen sallad eller förrätt, bara en skiva hårt bröd) och de har känts väldigt oinspirerande. Däremot tyckte jag smörrebröden var ok när jag tog det. Fast är det inte lite märkligt att man erbjuder 2 val utöver varm måltid och bägge är någon typ av smörgåsvariant. Ceasarsallad må vara uttjatat men den var ju helt ok.

Bistron ovan, och framförallt lekhörnan, ser ju riktigt bra ut. Tack för rapporten.

För ett antal månader sedan valde jag också att resa i 1:a klass samt beställa måltid. Man får inte välja vilken rätt som man vill ha på hemsidan så jag kom in i bistron och killen som jobbade tog fram den som det fanns en klisterlapp på som markerade min förbeställda rätt.
Samtidigt såg jag att det fanns köttbullar med mos som jag direkt frågade om jag kunde få istället.
Här blev det tvärstopp... "Nej det går inte, den här rätten är förbeställd och den är redan på värmning."
"Ja men kunde du inte ha berättat att det fanns fler alternativ? Jag är sugen på köttbullar med mos..."
"Nej, det går inte. Det här är din rätt." o_O
Kanonservice ibland... :mad:

Jag ska åka SJ Regional från Göteborg mot Stockholm på lördag. Ingen bistrovagn trots tre timmars resa.
Förresten, på bilderna ovan såg det ut som att det finns eluttag ombord. Är det någon som vet om det gäller alla SJ Regional-tåg i borde 1a och 2a klass?

Suveränt... Jag beklagar. Flyget hade väl kostat omkring samma. Om inte annat hade du ju fått fika. :p
Jo, det är och har varit standard på i princip alla tåg (jag åker 99% uteslutande mellan Falun och Stockholm...

Skönt att 2000-talet har nått även SJ. Tack!

Ja det ser ju modernt ut... Men sedan finns det en miljon andra saker som de bör förbättra för att komma in i matchen...

Kul med rapporter på annat resande. Bistron ser mycket lik den som finns på 3000-tågen.
Jag måste säga det nya matkonceptet i bistron är en strålande utveckling! Det finns mycket mer variation och småskaligt producerat.

I princip den enda saken som jag är missnöjd med är att de har höjt poänguttaget på vin med minst 2000 poäng.
Förr var det nice att betala ett par hundra poäng extra för ett soft rödvin men nu är det hutlöst dyrt och ännu sämre värde än vad SAS muffins är. :confused::(:mad:

För ett antal månader sedan valde jag också att resa i 1:a klass samt beställa måltid. Man får inte välja vilken rätt som man vill ha på hemsidan så jag kom in i bistron och killen som jobbade tog fram den som det fanns en klisterlapp på som markerade min förbeställda rätt.
Samtidigt såg jag att det fanns köttbullar med mos som jag direkt frågade om jag kunde få istället.
Här blev det tvärstopp... "Nej det går inte, den här rätten är förbeställd och den är redan på värmning."
"Ja men kunde du inte ha berättat att det fanns fler alternativ? Jag är sugen på köttbullar med mos..."
"Nej, det går inte. Det här är din rätt." o_O
Kanonservice ibland... :mad:
Det låter som du beställt till 2 klass, för vid förbeställning av mat i 1 klass får du dagens rätt på porslin, som inte hämtas i bistron - och som inte säljs där. Du kan även förbeställa räkmacka och smörebröd.

Att förbeställa mat i 2 klass är bara värt om man saknar status och tänkte köpa till dricka och kaffe. Reser du med fritt kaffe får du en dyrare rätt än om du köpt mat och dricka.

Kul rapport @Smuffe! Jag reser ofta sträckan mellan Stockholm och Borlänge men dock uteslutande i 1klass och är löjligt förtjust i IC-tågens A11 vagnar. Om du vill få ner biljettpriset på SJ så ger ett medlemskap i Friluftsfrämjandet 15% rabatt.

Suveränt... Jag beklagar. Flyget hade väl kostat omkring samma. Om inte annat hade du ju fått fika. :p
Jo, det är och har varit standard på i princip alla tåg (jag åker 99% uteslutande mellan Falun och Stockholm...

Tyvärr ska jag stiga av i Örebro :( Skulle jag ha åkt till Stockholm istället för mot Stockholm hade jag utan tvekan tagit flyget :)

Det låter som du beställt till 2 klass, för vid förbeställning av mat i 1 klass får du dagens rätt på porslin, som inte hämtas i bistron - och som inte säljs där. Du kan även förbeställa räkmacka och smörebröd.

Att förbeställa mat i 2 klass är bara värt om man saknar status och tänkte köpa till dricka och kaffe. Reser du med fritt kaffe får du en dyrare rätt än om du köpt mat och dricka.

Jag reste i första klass och förbeställda mat för att spara tid och hinna äta på tåget.
Inte visste jag att de serverade på porslin. Har de gjort detta länge?
Hur som helst så var bemötandet riktigt otrevligt och det hjälpte inte att jag ens påpekade att jag reste i 1:a klass.
En kollega sa att jag fick ta en dryck och kaffe till muppens förvånande uttryck...
Men det har blivit lite bättre under de senaste 12 månaderna så den här årgången elever på SJ Academy verkar ha kommit ut på fältet och försöker göra det bästa av situationen. ;)

Kul rapport @Smuffe! Jag reser ofta sträckan mellan Stockholm och Borlänge men dock uteslutande i 1klass och är löjligt förtjust i IC-tågens A11 vagnar. Om du vill få ner biljettpriset på SJ så ger ett medlemskap i Friluftsfrämjandet 15% rabatt.

Se där! Jo, jag föredrar 1:a klass jag med men eftersom de senaste månadernas resor uteslutande har skett med kort varsel så har det fått bli billigaste möjliga biljett.
Jag kanske ska kolla upp Friluftsfrämjandet. Hemvärnet räknas inte in där? Vi är ju rätt mycket ute i naturen och försöker ta hand om naturen efter bästa förmåga. :rolleyes:

Jag reste i första klass och förbeställda mat för att spara tid och hinna äta på tåget.
Inte visste jag att de serverade på porslin. Har de gjort detta länge?
Hur som helst så var bemötandet riktigt otrevligt och det hjälpte inte att jag ens påpekade att jag reste i 1:a klass.
En kollega sa att jag fick ta en dryck och kaffe till muppens förvånande uttryck...
Men det har blivit lite bättre under de senaste 12 månaderna så den här årgången elever på SJ Academy verkar ha kommit ut på fältet och försöker göra det bästa av situationen. ;)
Det kanske är skillnad på regionaltåg. Jag har inte åkte något annat än SJ Snabbtåg som har erbudit servering, de senaste 15 åren.

Toppen