Senaste nytt

En kort resa i business med besök i Ljubljanas business lounge

SK989

Medlem
Resan börjar i Portoroz på Sloveniens kust, på det utmärkta Kempinski Palace.
IMG_20220711_152643_8.jpg


Vissa à la carte rätter ingår i frukosten, såsom min favorit Eggs Benedict Royale.
IMG_20220714_093454_9.jpg


Från Portoroz till flygplatsen i Ljubljana tar det mellan 1,5 - 2 timmar med bil, beroende på trafiken. Det finns betydligt närmare flygplatser, till Trieste är det bara ca 5 mil och till Pula i Kroatien tar man sig på ca en timme. Flygtiderna med Lufthansa från Ljubljana passade mig dock bäst även med beaktande av den längre färden till flygplatsen. En förbeställd transfer från ett lokalt bolag tog ca 125 euro för privat bil, d.v.s. utan andra resenärer.

Incheckningen med Lufthansa gick smidigt, ingen före i businesskön. Flygplatsen har inte mycket trafik - totalt 14 planerade avgångar denna dag, varav 6 med LH Group (2 till Frankfurt, 2 till München, 1 till Zürich och 1 till Bryssel, den sistnämnda dock inställd idag). Sloveniens tidigare flag carrier Adria Airways gick i konkurs för ca 5 år sedan och LH Group synes ha tagit över tomrummet som uppstod.

Ett besök i loungen skulle jag hinna med. Fritt tillträde för businesspassagerare med de flesta flygbolag som trafikerar flygplatsen som jag förstod det. Utbudet av mat var okej, inga varma rätter dock utan smörgåsar och sallader samt bakverk.

IMG_20220714_121806_6.jpg
IMG_20220714_121431_3.jpg
IMG_20220714_121426_0.jpg


Drycker som erbjöds var vitt och rött vin samt mousserande och lite vanliga spritsorter. Och alkoholfria alternativ givetvis.
IMG_20220714_121558_7.jpg


Det finns vanliga bord i kaféstil och fåtöljer med fotpall och ladduttag plus en hylla för sitt glas.
IMG_20220714_122506_2.jpg


Utsikten från loungen är dels mot plattan, dels mot avgångshallen. Från loungen (endast, ej från avgångshallen) kan man kan gå ut på en terass och titta på flygplan. Rökning är tillåten på terrassen.
IMG_20220714_122608_4.jpg


Efter några glas skumpa och några riktigt goda tonfiskmackor borde det vara dags för boarding men en liten försening på 10 min aviserades på Lufthansas flyg till Frankfurt. SK989jr, som var med, genomskådade detta - enligt Flightradar24 har planet inte ens lyft från Frankfurt (flygtid ca 1timme). Men SK989jr lugnar mig och Mrs. SK989, han har kollat upp att vårt flyg från Frankfurt till Stockholm också är sent, då kärran som ska användas ännu inte avgått från Neapel till Frankfurt trots att det borde lyft för 30 minuter sedan. Jag och frun tar ett glas skumpa till. Loungen var allmänt sett trevlig och inte för mycket folk.

Så vart det boarding - en halvtimme sent. Jag intar min favoritplats, 1A.
IMG_20220714_145955_6.jpg


En trevlig besättning av den gamla stammen som passande nog serverar tysk husmanskost i form av korv. Smakade okej, men inte mer. Gillar inte Heimat-konceptet särskilt mycket ärligt talat.
IMG_20220714_153457_4.jpg


Efter en timmes flygtid är det dags att landa i Frankfurt, vi är ca 45 minuter sena. Besättningen har ingen information om att vår anslutning till Stockholm skulle fallera och säger glatt att det ordnar sig säkert. Anslutningen visade sig inte gå vägen men det är en annan historia.
 
Toppen