Senaste nytt

En kille i USA blev stämd av United och Orbitz för att han skrev om "Hidden city"

Vid irrops så kan det ju hända att man blir ombokad på ett annat bolag och får flyga direkt A-C. Då får man nog svårt att gå av vid B.
Så det kan ju finnas risker med hidden city ticketing som man ska vara medveten om och även beredd att ta risken (för den som tänker att det här är ju bra och vill prova).

Det kommer givetvis inte bli så bra. Ditt bagage är ju taggat till slutdestinationen och kommer skickas vidare till den sista flighten, där de kommer sakna dig ombord och tvingas leta fram din väska och lasta av den. För att få tillbaka den kommer du sannolikt behöva förklara varför du inte kom till det sista flyget...

För att förhindra detta försöker en del "shortchecka" sitt bagage, dvs bara tagga det till B. Detta är flygbolag i USA som regel mycket motvilliga att göra eftersom det är ett tecken på att man kommer skippa sista benet, har själv råkat ut för att de inte vill göra det. Inte ens om man kan påvisa ett legitimt skäl som tex en anslutning över natten.

De som pysslar med detta checkar alltså som regel inte in bagage alls.

Man bör dessutom tänka på att i USA är definitionen på handbagage helt annan än i EU, de har ofta mellanstor rullväska samt en datorväska.

Vid irrops så kan det ju hända att man blir ombokad på ett annat bolag och får flyga direkt A-C. Då får man nog svårt att gå av vid B.
Så det kan ju finnas risker med hidden city ticketing som man ska vara medveten om och även beredd att ta risken (för den som tänker att det här är ju bra och vill prova).

Är väl bara att neka och gott vänta :D

...eller det motsatta i Australien dar jag ibland far tjata mig till att ta med min IATA-sized kabinvaska pa inrikesflyg.

Toppen