Senaste nytt

En efterlängtad resa till Berlin - Vad gäller för inresa?

chazzie

Medlem
Hej alla fantastiska forummedlemmar!

Jag och en bekant har sedan tidigare bokat en (lång)weekendresa till Berlin nästa helg (21/1 - 24/1) och jag försöker febrilt förstå vad som krävs för inresa till Tyskland.

Vaccinpass är väl ett krav, inga problem, men sen verkar Sverige ha hamnat på "storspridningslistan" i Tyskland men jag förstår inte om det kräver PCR test också, eller om giltigt vaccinationsintyg/vaccinpass räcker?

Någon som möjligtvis kan belysa vad som gäller i detta nu?
 

Jesper O

Medlem
Du behöver vaccinpass samt registrera inresa online. När du fyllt i inreseformuläret så får du en länk där du kan ladda upp vaccinbeviset för att slippa de 10 dagar i karantän som annars gäller vid inresa från högriskland.
 

mha321

Medlem
Som jag förstått det så krävs ingen test så länge man är vaccinerad. Det krävs från länder med variant of concern, men det är inte Sverige. I övrigt påverkade den ändringen i första hand ovaccinerade.

Glöm däremot inte att du behöver göra entry registration innan du åker!
 

Mr Planning

Medlem
Ladda ner LUCA appen, där kan du ladda upp ditt vaccin bevis.

Flera restauranger vill dessutom att man "checkar in" med just den appen, så det underlättar att ha den redo.

Glöm inte att bära med legitimation, det kollades i stort sett varje gång.
 

chazzie

Medlem
Tack för alla svar!

Är det så att man behöver 14 dagar efter 3:e sprutan också? Jag som fick andra i slutet av augusti har ju hittills blivit rekommenderad att vänta till 6 månader vilket blir slutet av februari... Hinner ju inte ta nr 3 och låta 14 dagar gå i detta läget :/
 

fiffig

Medlem
Var har du hittat info att det är 3 sprutor som krävs för att vara fullvaccinerad?
Jag har sökt info om det är 2 eller 3 som gäller utan att hitta info

Har själv letat och letat och hittat lite info:
Coronavirus in Berlin: rules, quarantine, tests and vaccines - All About Berlin

2G, 2G+ and 3G rules
  • 2G means vaccinated or recovered (geimpft oder genesen). You must also wear a mask. This means that you are either fully vaccinated (Vollgeimpft), or that you have a positive PCR test that is 28 to 180 days old. A recent negative test is not enough.
  • 2G+ means vaccinated with a booster vaccine OR vaccinated with a negative test. This means that if you are vaccinated, you must either have a booster vaccine or a test. If you are not vaccinated, a test is not enough.
  • 3G means vaccinated, recovered OR tested (geimpft, genesen oder getestet). This means that a recent negative test is also accepted, instead of a proof of vaccination or a proof of recovery.
The 2G rule does not apply to people under 18 years old, or people who can't get vaccinated for medical reasons. Those people just need a negative test. The test must be less than 24 hours old.

Changes on January 15
  • 2G+ now means "vaccinated with a booster vaccine", or "vaccinated with a negative test".
  • Restaurants, cafés and bars are now 2G+. They will require a booster vaccine, or a vaccine and a negative test.
  • Public transport: You must wear an FFP2 mask on public transport. A regular surgical mask is not enough.
  • Indoor events with more than 10 people are now 2G+. Children under 14 years old are not counted.
  • Education: you need a negative test to attend classes in person.
  • Small businesses: employees can verify your test or vaccination certificate after you enter, instead of at the door.
Har dock inte hittat hur de kollar ”negative test”, hur länge är testet giltigt osv. Jag ska själv till Tyskland snart och undrar hur de tänker med bristfälliga informationen.
 

chazzie

Medlem
Förvirringen är ju fullständig, teoretiskt kan jag ju ta spruta 3 om jag hittar en tid, men "supporterar" vaccinpasset nu 3e dosen samt är det 14 dagar även på denna?

Tanken var att tjäna 4x poäng till EuroBonus men frågan är om man inte får flytta fram denna resa till vårkanten... Är väl sådär att åka ned och inte kunna gå på restauranger mm.

Alla andra "klasser" där "negativt test" krävs så hänvisar de till max 24h gammalt, så det kan ju bli intressant om man skall skaffa fram det.

Nåja, det är bara att hoppas på att vi ändå börjar se slutet på detta elände, men sen lär det väl ta ett bra tag extra innan länderna helt plockar bort vaccinationskrav mm.
 
Toppen