Senaste nytt

En av två fått Complimentary vad göra?

Hade en delvis liknande situation för ca 4 år sedan dock.. när jag bodde i Kina och åkte fram och tillbaka PCG-CPH.
Jag var guld (diamant hade inte lanserats), frun silver. två PNR (företag på min, privat resa på henne). Båda i go.
Dagen innan var en sas flight cancellerad så vår flight var total överbokad, jag var op-uppad till business, hon kvar i go. jag sade att det inte är ok, ville få henne uppad också till business, tvärnej (som sig bör) pga bara silver på henne. jag fårgade om hon kunde få platsen (hon hade aldrig åkt business då), det gick inte heller sade de... nähä.
Kan ni sätta oss båda i plus då? tyckte jag var bra kompromiss, detta gick efter lite gnäll och suck från dem (som sagt i Kina).

Allt detta skedde dock på flygplatsen, vid check-in.

Vidare gällande att byta plats så borde det gå, vill minnas familjer ibland haft delade platser och "turats" om att sitta i business, detta med att ge hennes plusgranne din plats i C borde väl därmed vara helt ok?
Det kan ju vara så att personerna som reser berdvid din respektive också reser med någon annan och absolut inte vill splitta på sig heller.
Jag har dock svårt att se att det inte skulle lösa sig om man erbjuder folk att åka i business i utbyte mot deras plats, någon lär gå med på det samt att någon annan kan byta plats i värsta fall för att ni ska få sitta tillsammans.

Haha, kicker:

På hemvägen har hon fått en complimentary eco->biz men jag är kvar i plus med denied plusgrade. Får väl försöka mig på en gate upgrade igen dårå...

Lärdom: flyg aldrig med separata PNR. Sheesh.

Edit: vet någon vart man kan kolla kabinbeläggningen för flighten imorgon?

Last edited:
Haha, kicker:

På hemvägen har hon fått en complimentary eco->biz men jag är kvar i plus med denied plusgrade. Får väl försöka mig på en gate upgrade igen dårå...

Expertflyer tror jag de flesta använder för att se tillgänglighet.

Kul med upgraded direkt till business!

Haha, kicker:

Det här funkar ju ändå när det är du som har lägre klassen, men prova en poäng alt. cashupgrade på flygplatsen.

Hur kommer det sig att ni bokade i olika klasser från första början? Det låter ju onekligen som att ni inte tyckte det var så viktigt att sitta ihopa då, varför har det blivit så viktigt nu? Anyhow, är ni fortfarande i myspys-stadiet och har någorlunda smala stjärtar? I så fall, om allt annat fallerar, kanske ni kan be kabinpersonalen att få dela businessclasstolen (ni borde kunna ligga lite på sniskan och typ kolla på film tillsammans, viska kärleksfulla ord till varandra, etc), förutom under måltiderna då var och en sitter på sin plats?

Då förklarar du för henne att det finns inte en chans att du skulle kunna njuta i Businessclass medan du vet att hon tillbringar tiden där bak med allehanda tveksamma individer som flyger söder om skynket.

Tveksam inställning till människor i allmänhet i och med detta citat. Det här forumet erbjuder stundom sällan skådad elitism och segregering. Finns nog värre punkter än att flyga ekonomi som skiljer människors sociala ställning i livet. Ta en tur i Eco vet jag och skapa en ny sociologisk ställning till livet;)

Toppen