Senaste nytt

En andra resa till Karibien, med flyg och öl på agendan

palmen

Moderator
Intro
Förra sommaren blev det drygt 1 vecka på Sint Maarten för att besöka en av världens mest berömda stränder, Maho Beach. Tyvärr blev jag sjuk och han inte med att upptäcka så mycket av ön. Nytt försök i år och fick till en bokning innan priserna höjdes till Karibien på Skyteam Award.

2 veckor lite drygt skulle spenderas på 5 olika öar, 10 flighter, och en och annan öl och annan lokalt producerad dryck.

Bokning
Bokningen gjordes i slutet på 2025 och var en komplicerad bokning som en mycket kompetent lyckades få ihop. Ursprungliga resan hittades enbart från FRA till SXM och då hemresan skulle starta från PTP blev det genast väldigt komplicerat att få ihop en resa som inte var dubbel open jaw, men det lyckades till slut.
Utresa
Onsdag: ARN-AMS
Torsdag: AMS-FRA-CDG
Fredag: CDG-SXM

Hemresa
Tisdag: PTP-CDG
Onsdag: CDG-AMS-ARN

Detta var den initiala bokningen med alla flighter i business. Någon gång under vintern ställdes dock min flight FRA-CDG in och blev ombokad att åka FRA-CDG på fredag morgon istället, absolut inte vad jag önskade men hade ingen större brådska att ta tag i det.
Under våren 2026 ringde jag SAS och undrade om det gick att ändra utresan på något vettigare sät då jag absolut inte ville ha en heldag i Frankfurt. Döm om min förvåning när agenten utan problem kan boka om mig till kvällsflyget på torsdag ARN-CDG med SAS, helt perfekt och det jag helst skulle velat kunnat boka från första början.

Utresan till Sint Maarten
Torsdag eftermiddag med avresa ut till Arlanda där den sedvanliga rutinen för intag av mat och dryck skulle genomföras innan SAS flyg ner itll Paris.
Då ölutbudet på Pontus inte håller någon högre ölnörderi faktor så fick det bli ett glas cola och lite rostbiff, fungerade helt ok som sen lunch.
20260709_154446.jpg

Efter ett besök hos Pontus blir det sedvanligt besök i SAS loungen för att äta lite chips och ta en GT
20260709_163350.jpg

Nu när man även har Klarna kortet så kan man ju hämta ut en takeaway på Giraffen också, blev lite småplock i all hast då boarding lite oväntat började tidigare än vad jag var beredd på.

Detta skulle bli min första dagsflight med SAS i business inom Europa, tidigare har jag gjort några morgonflighter där man helst av allt bara vill gömma sig och inte är det minsta hungrig. Champagnen var nästan kall, och maten såg ju helt ok ut men skenet bedrar. Laxen var i det närmaste oätbar, snubb på stenhård, ostarna var dock goda och det fick bli vad jag åt.
20260709_181310.jpg
20260709_183135.jpg

Väl framme i Paris så hade jag bokat Holiday Inn vid någon av terminalerna dit man ska ta sig me CDGVAL tåget som går mellan terminalerna. Jag är ingen van resenär på CDG så det tog ett tag att hitta då skyltningen ibland är bra för att sedan helt upphöra och man får gissa sig fram vart man ska.

Förhoppningen var från början att kunna åka in till Paris och se Frankrike mot Marocko på någon bar inne i stan. Detta var bara att glömma när tiden gick och rapporterna om att det högst troligt skulle bli väldigt stökigt inne i stan gjorde att jag omvärderade beslutet och istället tog en lokal öl och tittade på en av hotellets TV.
20260709_220810.jpg

Fredag morgon och klockan ringer lite för tidigt för mig, flyget ska avgå runt 10-tiden och man behöver lite tid för att ta sig igenom alla formaliteter, hade ju dock gjort processen ett år innan och kände mig någorlunda trygg i det hela. Drygt 2h innan avgång beger jag mig från hotellet mot terminalen igen, en kort resan med CDGVAL tåget och in för att leta security. Här börjar de första "Problemen", först ska vi göra passkontroll och det är brutalt med folk och jag blir invinkad i en fålla i Sky Priority kön som är helt sjukt lång. Fållan bredvid är mer eller mindre tom och efter lite kommunikation med amerikanarna bakom mig så visa det sig att jag hade placerats i "icke eu kön" trots att jag visade ett EU pass. Byte av fålla och man kom igneom hyffsat snabbt ändå. När väl passkontrollen var avklarad så var det dags för kaos security, här gick det allt annat än snabbt och även om jag hade lite tid till godo började tiden bli knapp då boarding skulle börja om 5 minuter (hur ofta börjar boarding på utsatt tid 1h innan avgågn?). Självklart blir mitt handbagage utvlat för "manuell kontroll" vilket tog närmare 10 minuter att vänta på alla väskor som var före.
Hade jag inte bytt kö för passkontroll är nog risken att jag stått kvar där en idag, var helt sanslöst lång kö. Kan vara bra att tänka på att lägga till lite extra tid för att slippa stress, inte bara CPH som har problem tyldigen.

Nu var i alla fall all formalitet avklarad och jag begav mig direkt till gaten då boarding skulle börja. Inser dock rätt snabbt att boarding inte kommer börja på et bra tag och det var bara att gå tillbaka en bit och sätta sig i loungen.
Vad är det som är så bra med Air France lounger på CDG kan man ju undra sig, den loungen jag nu varit i 2 ggr är väl att klassa som medioker men duger en kortare stund (tror det var i 2K delen). Det blev ju en fransk frukost i alla fall innan jag ca 30 minuter senare noterade att boarding hade börjat.
20260710_092506.jpg

Air France flyger i dagslägte med gamla A330-200 till Karibien, dessa flygplan är dock på väg ut ur flottan och kommer ersättas med A350 någon gång i vinter om jag förstått det rätt. Kabinen har ju helt klart sätt bättre dagar, men det är ändå en OK business.
En första runda med drickavagnen och lite småplock till mat serveras. Deras signature cocktail var dock ingen höjdare
20260710_113211.jpg

Det här med mat ska de ju vara bra på i Frankrike och förrätten gjorde åtminstone inte mig besviken. Lax bitar och någon grönsaksröra och lite bröd samt sallad. Vid det här laget hade jag gått öve till att prova lite franska viner också.
20260710_120257.jpg

Trots att jag satt på rad 2 så var redan mitt första val till huvudrtt slut, istället fick det bli en risotto. Presentationen och utseendet på maten lämnar ju en hel del att önska, men det var riktigt gott (man kan väl blunda när man äter). Vid det här laget var det dags att testa de 2 röda franska vinerna som fanns ombord, Jag är ju inte direkt vinkunnig, det ena vinet var godare än det andra kom jag fram till och nöjde mig med den analysen.
20260710_122845.jpg

Vad är väl en middag "i Frankrike" utan lite ostar, var ett självklart val för mig till efterrätt.
20260710_124300.jpg

Innan måltiden var klar hade jag även tid att smaka en av efterrätterna och testa lite cognac också.
20260710_130804.jpg

Flyget fortsätter utan några större händelser och intaget av alkohol gör att jag sover bort ungefär halva flygningen över Atlanten, ett fullt medvetet val och en taktik som fungerar bra för egen del.
Innan landning är det dags för en enklare anrättning med räkor och lite tilltugg. Vid det här laget är det bäst att fylla på med lite extra kalorier i flytande form, en cola sitter aldrig fel.
20260710_174516.jpg

Drygt 10 minuter innan landning passerar vi över Anguilla och alla i kabinen börjar frenetiskt fippla med sina IFE för att få in kameran på flyget för att se framåt/nedåt eller titta på moving map. Inte bara jag som roar mig med detta med andra ord. Några sekunder innan touchdown ser jag hotellet jag bodde på förra året, Royal Islander La Plage (med den blå poolen). Det är dock rätt folktomt nere på stranden, har hela ön börjat förbereda sig för att se någon match i slutspelet i fotbolls-VM?
20260710_192156.jpg

Saint Martin
Den observanta har kanske observerat stavningen (jag går på vad google maps säger) och kan då dra slutsatsen att jag börjar min vistelse denna gång på den franska sidan av ön. Efter lite research och tips från vänner som varit på ön några månader tidigare hade jag bestämt mig för att ta 2 nätter i Grand Case för att sedan avsluta 2 nätter vid Maho (smidigast så när man har dagstur planerade samt avresa tidigt till nästa ö).

Valet på boendet i Grand Case blev Residence Mogador (går enbart att boka via AirBNB och booking.com), då ekonomin fick styra så blev det ett rum som inte hade egen terrass, boende thar dock en stor allmän terrass som alla kan nyttja (som dessutom ligger framför de privata terrasserna. De billigaste rummen har inte havsutsikt men är väldigt fräscha enligt bilderna. Här blir jag dock helt förd bakom ljuset vilket jag märker när jag kommer till mitt rum.
Interiören på boendet kan jag inte klaga på
20260710_144456.jpg
20260712_095911.jpg
20260712_095921.jpg

Men jag hade faktiskt bokat ett hotell med utsikt mot gatan, istället fick jag några övergivna bilar och "havsglimt" :)
20260710_150020.jpg

Utsikten från terrassen är helt ok, och för de som gillar hästar kan man ibland få sällskap av dessa nere i vattnet.
20260711_085838.jpg
20260711_162311.jpg

I närheten av boendet finns det två mindre butiker som säljer det nödvändigaste i form av snacks och dryck och enklare förtäring. Köpte på mig lite rusdryck och snacks och kunde konstatera att svensk vodka inte är direkt dyrt i Karibien, trots att det fraktats runt halva jorden.
20260710_151842.jpg

Nu undrar ni säkert om jag blivit sjuk eller något hänt, men jag kan lugna er med att ingen sprit inhandlades, istället var fokus på lokala öl och öl från öar i närheten. Lite SXM Beer måste man ju alltid inhandla, är väl lite som Gevalia, bra att ha hemma om man får oväntat besök.

I Grand Case finns det en huvudgata, då juli är lågsäsong var det relativt dött och inget större hålligång någon av dagarna trots att jag var där fredag och lördag kväll. Fotbolls VM drog ju lite folk till vissa barer i alla fall, men strandbarerna var i det närmaste tomma. Direkta motsatsen mot om man är här i början på året. Promenerade gatan bort för att försöka hitta ett ställe att se eftermiddagens match, en fan zone fanns uppsatt men mitt mål var att kunna titta från någon av barerna vid vattnet.
20260710_154309.jpg

Efter hjälp från Claude och lite andra AI tjänster så blev det ett besök på Quai 58. Visade sig att de bara visade matchen på en TV bakom baren vid entrén, blev att ta till en nödlösning, med Tre världen har man ju gratis surf som fungerar på Franska sidan av ön, och med obegränsad surf är det bara att streama matchen på telefonen istället och dricka öl vid vattnet. Självklart dricker man lokal öl, baren hade både lager och IPA från SXM Beer.
20260710_155018.jpg
20260710_161926.jpg

Efter matchen var det läge att dra sig tillbaka och tog in på strandbaren närmast hotellet, Tropics Beach Bar. Här var det fullt drag på musiken och fullt ös, synd bara att det var 10 pers på stranden och 5 pers i baren totalt. Det var ändå trevligt att ta en till öl när solen började gå ner och det var dags att bege sig till rummet. Avslutade dagen med att ta en öl ute på terrassen när mörkret la sig och sedan dags att sova.

Morgonen efter vaknar jag och känner mig förvånansvärt bra och god sömn har jag också lyckats få på något sätt, måste vara det lokala vattnet i ölen.
För de som tittat på serien Below Deck så har ni säket sätt att några säsonger så håller de till på Sint Maarten, och besökt på Rainbow Cafe har varit väl dokumenterat (bra reklam). Lördag morgon och klockan är runt 10 när jag ramlar in för att äta frukost, är blott andra gäst och får ett bord längst ut närmast vattnet på övervåningen. Visar sig att jag hade bra timint, 30 minuter senare var stället fullt. Detta är dock inget ställe för den som vill spara på semesterkassan, ett glas juice kostade närmare 100 kronor och min avokado toast gick på runt 200 kronor. Det smakade väldigt bra men mat och dryck var absolut inte värt priset, men utsikten var oslagbar. Då jag ändå hade ett bra bord och inget planerat för dagen förrän fotbollen på eftermiddagen så blev det att även ta en frukostöl, grymt besviken dock att de inte hade något lokalt alternativ så det fick bli en Carib.
20260711_091640.jpg

För den som inte granskat kartan eller IATA koder i Karibien så är det lätt att missa att det faktiskt finns två flygplatser på ön, den mindre på Franska sidan har inflygning rakt över Grand Case stranden, betydligt mycket färre plan här men man kommer väldigt nära här också.
20260711_095626.jpg

Lördag kväll bestod av att se på fotboll, dricka öl, gå till ett av de lokala BBQ ställena längs med "strippen" för att sedan avsluta på en av de populärare barerna där Argentinas match pågick på kvällen. Orkade dock inte med att se klart matchen och morgonen efter förstod man att man missat ett rätt spännande avslut.
Söndag var dock planen att förflytta mig till Maho Beach och i år hade jag bokat det andra Roayl Islander som ligger lite bakom och heter Terrace. Var framme vid 11-tiden efter att ha fått tag på en taxi via whatsapp (genomgåend eett bra sät att ha kontakt med taxi chaufförer i Karibien). Tyvärr var inte rummet klart och fick besked om att det tidigast skulle vara klart vid 14, men det kunde inte lova att det var klart förrän 15. Jag skulle åtminstone få ett rum på 4e våningen med bra utsikt från balkongen över start/ladning på SXM.
I väntan på att få checka in så blev det först frukost på ett av de lokala haken nedanför, avokado macka och smothie, var tydligen en väldigt svår beställning, först kom en smothie ut efter ca 15 minuter och avokado mackan fick jag vänta ytterligare 30 minuter på. Ja ja, det är ju ingen stress och måste ändå vänta på rummet. Efter frukost blev det ett obligatoriskt besökt på Sunset Bar and Grill, bästa stället att bevaka inflygningen på om man även vill se stranden samtidigt.
20260712_121334.jpg
20260712_122706.jpg

4 öl senare var mitt rum klart, minsta debitering på kort var 20$ så jag hade inget annat val än att beställa dessa 4 öl.
Begav mig tillbaka till hotellet och det var lite strul med incheckning med efter ett samtal med housekeeping fick receptionen ett OK på att de kunde ge mig nycklar till rummet. Det går absolut inte att klaga på dessa lägenheter som består av sovrum, badrum, kök, vadasrum och en stor balkong. Utsikten för någon som gillar flyg är oslagbar. Poolområdet på Terrace hotellet är långt ifrån lika bra som La Plage, men man har å andra sidan första parkett när planen startar mot bergen.
20260712_144308.jpg
20260712_163734.jpg

På grund av en dagsutflykt planerad dagen efter så blev det en tidig kväll då jag skulle vara på flygplatsen lagom till morgonrusningen dagen efter. För de som följt lite lounge trådar och andra inlägg så vet ni vart jag ska, för er andra så lägger jag upp en liten teaser om vad som väntar härnäst.
20260713_090834.jpg

Rapporteringen fortsätter strax innan den slutade. Jag hade inte gjort så mycket research för Saba men läst om att man kunde hyra en taxi och köra en guidad tur i 2-3 timmar för 60$. Hur får man då tag på en taxi kanske ni undrar? Jo man googlar lite och hittar telefonnummer till några som påstår sig köra taxi och man skickar lite whatsapp meddelanden för att se om man får napp (det går säkert att lösa mer organiserat via någon resebyrå).
Jag fick några svar och bestämde mig för att åka med Joanna, men innan vi går djupare in på min guidade tur ska vi ta oss den 12 minuter långa flygningen till Saba.

SXM-SAB med Winair
Enklaste sättet att ta sig över till Saba är med flyg, även om man kan ta det billigare alternativet med båt också från Sint Marteen. Kostade ca 100$ som ändå kändes ok, även om flyget bara är 12 minuter en vanlig dag. Hade bokat en av två morgonflighter ca 2 månader i förväg, men blev ombokad till det andra flyget då det onekligen inte var så mycket passagerare på måndagen och vi fick alla plats i en Twin Otter (max 19 passagerare).

Begav mig till flygplatsen till fot (är bara ca 10 minuter att gå från hotellet) och checkade in lite över 1h innan avgång. Hade med mig en dagspackning med det viktigaste, badkläder behöver man inte packa ner då det inte finns några stärnder på Saba (definitionen av strand kan väl diskuteras, men ni förstår vad jag menar). Incheckning avklarad, i security var det tomt och sen en snabb emmigration för att lämna landet.
Det finns en lounge på SXM som man kommer in i med priority pass så det var min plan att bege mig dit, men strax innan 8 på morgonen hade den inte öppnat ännu, man kan lugnt säga att flygplatsen var en spölstad i morgonrusning på en måndag. Istället fick jag vänligt gå ner och sätta mig vid gaten och vänta.
20260713_081957.jpg

På SXM är det rätt vnaligt med att folk villar bort sig eller glömmer bort tiden verkar det som, har gjort en hndfull flighter från flygplatsen nuoch det är alltid några personer de får ropa efter flera ggr innan de dyker upp vid gaten långt efer att boarding ska börja.
Det råder free seating på dess små plan så det var viktigt att ligga bra till i racet ut till planet, jag lämnade gaten som 3e person och hade accepterat att jag inte skulle få sitta på första raden i "första klass", dom om min förvåning när dessa två personer före mig satte sig på rad 2 och 3.
20260713_084535.jpg
20260713_085840.jpg

Flyga "first class" på winair är lite som att flyga sas "premium/business" på en atr, det är trångt och typ inget ingår men man kan alltid dricka eller tugga på något medhavt. Utsikten är dock oslagbar i winairs favör som ni kan se ovan innan start och här vid inflygningen till Saba.
20260713_090844.jpg
20260713_090925.jpg

Ni kanske undrar varför man ska flyga till denna ö? Det är världens kortaste komersiella landningsbana (antar att det finns vissa bergssluttningar som kan vara kortare) och går det lite fel så drar man rakt in i berget eller tippar ner i havet. Inflygningen sker rakt emot berget (som är strax under 900 meter högt) på ön för att sedan göra en vänstersväng strax innan touchdown. Glädjen att få bevittna detta från förta parkett är svårslagen när man är lite nördig med sånt här.

Immigration på flygplatsen sköttes av en person och vi var ca halva planet som skulle av här, resten skulle vidare till St Eustacious som är grannön några minuter bort. Joanna stod och väntade på mig när jag gick igenom flygplatsen och till min glädje kunde jag konstatera att det här med säkerhetskontroll inte är så petigt på dessa små flygplatser, hade ju planerat att få med mig några trevliga bärs från lokala bryggeriet.
20260713_091450.jpg

Saba är verkligen en ö som imponerar på många sätt, totalt bor det ca 2000 på ön och man är i en process av att bygga en ny hamn på ön just nu som borde vara klar om något år. Den guidade turen började med att vi körde upp för "the road" (det finns bara en väg på ön) från flygplatsen och jag fick lyssna på en inspelad monolog med info om Saba och dess historia. Joanna hade varit bosatt på ön i flera årtionden och verkade känna alla på ön och gjorde lite avstickare för att visa saker som egentligen inte skulle ingå i min guidade tur i taxi.

20260713_092818.jpg
20260713_160415.jpg
Ett första stopp för att titta på flygplatsen på väg upp för the road, ja det var jag som bad om detta stopp, inget som var planreat

20260713_095308.jpg
En liten detour och upp på en liten mindre väg som slutade vid lite privata områden så kunde jag få denna bild över staden Windward Side på ön, längst uppe på kullen till höger ligger ett hus man kan hyra, mer om det senare.

20260713_100721.jpg
Svårt att med bilder få med hur jäkla brant det är på the road, i bakgrunden ser ni öns högsta punkt som man kan vandra upp på, men nästan alltid kommer att hamna i ett moln. Saba är en ö på 13 kvadratkilometer, det kan jämföras med Stockholm som är ca 140, man har ändå en bergstopp på nästan 900 meter.

The Spyglass Villa
Som nämnts ovan så finns det ett hus längst ut på klippan som man kan hyra, min tur gick ut till detta hus då Joanne kände ägaren och då ingen bodde där just nu var det ok att gå in och titta på utsikten från tomten. Har ingen aning om vad det kostar att hyra huset, men jag gissar att det inte är billigaste alternativet på ön, men kanske det bästa?
20260713_101601.jpg
20260713_101707.jpg

Turen fortsatte vidare till The Bottom som är den stad där alla "federala" byggnader finns och öns fängelse mm, brydde mig inte om att göra ett stopp här, det räckte med att åka runt lite för nu började det suga en del i öltermen och jag hade ett bryggeri att besöka också
20260713_103628.jpg
20260713_102123.jpg

Från The Bottom går vägen ner till nuvarande hamnen, där kommer alla förnödenheter till ön in, lite turister, samt att företagen som arrangerar dykning håller till här. Saba är en ö som erbjuder väldigt mycket intressant från ett dykperspektiv, själv har man inte dykt på över 10 år så jag skippade det denna dag. Vägen ner är som sagt brant, först hade jag en tanke att man kanske kunde gå från hamnen till The Bottom, dessa planer kastade jag direkt i papperskorgen när jag såg vägen.
20260713_104733.jpg

Joanna lämnade av mig nere i hamnen och vi gjorde upp att hon skulle hämta mig när jag kände mig klar och ville åka tillbaka till flygplatsen, vilket ingick i priset för min guidade tur. Hade man tagit en taxi enkel väg hade det varit misnt 20$ per väg så att få en guidad tur i 2-3h för 60$ kändes som ett väldigt bra alternativ.

När jag reser kör jag ofat lite google maps och skriver in "brewery" för att se vad det finns för bryggerier att besöka. Till min förvåning när jag började planera denna resa för 1 år sedan så fanns det ett bryggeri nere på ön, som verkade jobba tillsammans med dykfirman på något sätt. Tyvärr är de inte så jättebra på sociala medier så fick ingen kontakt innan ankomst. Hade dock läst lite recensioner om att det bara vara att komma förbi om man var i krokarna. Sagt och gjort så ramlade jag in när bryggaren och hans medhjälpare höll på att rengöra all utrustning.

Det är det här jag vekrligen gillar med öl branshcen när vi pratar det lokala och småskaliga. Jag välkomnades snabbt in när de noterade att de hade en gäst i bryggeriet och jag fick smakprov på allt de hade samt fick smaka deras Red Ale som skulle burkas dagen efter.
20260713_110213.jpg
20260713_112824.jpg

Det är dessa typer av minnen som kommer sitta kvar länge, gästvänligheten från dessa inflyttade amerikanare var mycket stor. Inte nog med att jag fick hänga och dricka all öl jag ville så erbjöd sig bryggaren att köra mig upp till någon av städerna istället för att ta min taxi. Efter avklarad arbetsdag kördes jag upp till Windward side där vi åt en lunch tillsammans och jag togs med på en liten tur till Julianas Hotel där de hade sin merch shop så jag kunde köpa något.
Nu händer dock något som jag inte kunde planera för. Efter all research man gjort så vet jag om att hotellet existerar, men finns ingen info på google maps om att det även ligger en dive bar här, tyvärr var den stängd denna måndag. Men skulle det vara ett problem på Saba? Ägaren av baren var tydligen också delägare i bryggeriet så jag blev erbjuden att få baren öppnad för mig och testa all öl de hade där (som inte fanns nere i brygeriet). Det här kan vara den bar i världen jag varit på som har äst utsikt, samt att de även erbjuder lokalt bryggd öl.
20260713_142210.jpg
Lite lokal "rom" och öltappar i bakgrunden, men var är utsikten?

20260713_142239.jpg
Med en knapptryckning åkte jalusiet upp och man möttes av denna utsikt, tyvärr går det inte sitta på andra sidan, är ett stup där.

Under tiden vi står och testar öl på denna "okända" bar så kommer det förbi et amerikanskt par i 30-års åldern som är på ön för att dyka i en vecka. Jag och brygaren var egentligen på väg där ifrån, men alla anledningar att öppna baren igen är bra anledningar så den öppnades upp igen för de nya gästerna och de fick sig en genomgång av all lokal öl och lite historier i ca 30 minuter innan det var dags att stänga baren igen.

Klockan började närma sig 4 och jag beställde uphämtning av Joanna för att åka ner till flygplatsen. Det skulle ta en stund att bli upphämtad så jag gick in på det nya hotellet på ön som öppnat någon månad innan (det hade inte kommit upp när jag sökte boende tidigare på ön). Fick gå in och ta lite bilder på gemensahetsytorna, skulle jag komma tillbaka till ön och behöva någon stans att bo hade detta helt klart varit mitt första alternativ.
Hotellet heter Scenery Hotel Saba, och ligger precis ovanför baren som nämns ovan.
20260713_151507.jpg
20260713_152104.jpg
20260713_152115.jpg

Efter besök på hotellet och en kort dryckespaus inne i bebyggelsen kom Joanna och hämta mig och körde mig ner till flygplatsen och det var dags att ta avsked för denna gång. Finns av förklarliga skäl ingen lounge på flygplatsen men det finns en bar jag man kan fördriva lite tid i. Mötte ett ameriaknskt par där som jag socialiserade lite med, kvinnan skulle åka hem till USA och mannen verkade jobba med turism på ön. Var lite besviken att det inte fanns något att köpa på flygplatsen relaterat till Saba, en nyckelring, en keps, en tshirt, kylskåpsmagnet, klistermärken eller vad som helst för att få med sig något hem. Folk skulle högst troligt betala minimum 10$ för de enklaste sakerna som ett minne, här har de lite att jobba på och mannen höll med om att något borde göras, alla pengar in på ön är välkomna.
20260713_152934.jpg
20260713_161942.jpg

Hemresa till SXM med en tvist
När jag bokade biljetterna för flyget hade jag via google flights hittat att man kunde boka Saba-St Kitts (som är nästa destination dagen feter) med stopover över natten på Sint Maarten. Denna biljett var avsevärt mycket billigare än att boka SAB-SXM oh SXM-SKB separat, men det gick bara att göra via resebyrå så fick bli ticket som ändå är en resebyrå jag litar på för bokningar. Denna bokning kostade ca 1500 kronor, vilke var omkring 2000 billigare än om man köpt fligherna separat.

Lite koll på flightradar för att följa inflygningen av planet som skulle ta oss tillbaka och en snabb turn around och vi var ombord. En familj med 2 barn i tonåren var först ombord och tog sätenalängst fram och 1-säten på vänster sida. Valde att sätta mig bakom i 2-sätet där jag egentligen inte får plats med benen men är ändå en kort flygning och vill ekunna se ut framåt.
Innan start kommer en av piloterna och kör en säkerhetsgenomgång i en enklare form, han fastnar dock lite på en av tonåringarna som sitter vid "nödutgång" på enkelsäte och där får ju inte barn sitta själva som vi alla vet. Hon fick flytta till sätet bakom till min lycka som kunde ta detta enkelsäte istället med benen ut i gången.
Flygningen i sig finns inte mycket att säga om, mer än att det var lite mer spännande än vanligt att starta mot ett stup, me nvi lyfte strax innan startbanan tog slut och ca 12 minuter senare var vi tillbaka på Sint Maarten och jag gick tillbaka till mitt hotell och packade upp fångsten jag fått med mig från Saba (ölen köps i dykshoppen bredvid bryggeriet)
20260713_175741.jpg

Ölnörderi kuriosa
Redan förra året när jag var på St Barts så började det plinga till rätt ordentligt i Untapped (app för att tracka sin öl) efter att jag checkat in en öl där ifrån. Det finns tydligen ett community av folk som jagar öl från alla länder i världen att testa.
Saba är kanske inte ett eget land (beroende på hur man definierar det) men på Untapped hade det blivit ett nytt land för bara en månad sedan och ni kan ju gissa om det var folk som ville att jag skulle ta med mig öl från ön som de sen skulle kunna dricka för att kunna checka av landet. Deep Dive Brewing exporterar ingen öl, så man måste vara på Saba för att få tag på den.
Jag tog med mig 2 burkar till en bottle share veckan efter jag kommit hem och det var kanske inte höjdpunkten av öl vi drack, men definitivt det mest exotiska.
Om någon annan är på ön och tar med sig öl tillbaka så finns det en marknad för den :)
Att ta med sig öl/mat har ju dock lite nackdelar när man ska in i andra länder i Karibien då detta måste deklareras i vissa lände roch man får sin väska grundligt genomsökt pga det. Men det är en annan historia.

Last edited:
Fantastisk reseberättelse!
Jag och polaren var på Sint Maarten strax efter dig, vi landade lagom för att se VM bronsmatchen.
Vi var 8 dagar i Philipsburg. Din utflykt till Saba verkar ha varit mycket mer intressant än våran utflykt till St Barts...vi tog färjan, gick runt i Gustavia, fotade skyltar med svenska gatunamn och höll på att dö av värmeslag.

Din balkongräckesölbild påminner mig om när jag var i Petaluma för 10 år sen, vackert!
2016-05-05_0043.JPG

Fantastisk reseberättelse!
Jag och polaren var på Sint Maarten strax efter dig, vi landade lagom för att se VM bronsmatchen.
Vi var 8 dagar i Philipsburg. Din utflykt till Saba verkar ha varit mycket mer intressant än våran utflykt till St Barts...vi tog färjan, gick runt i Gustavia, fotade skyltar med svenska gatunamn och höll på att dö av värmeslag.

Din balkongräckesölbild påminner mig om när jag var i Petaluma för 10 år sen, vackert!
Visa bifogad bild 177130
Der roliga/tragiska med Lagunitas på Sint Marteen är att den finns i snabbköpet vid Maho beach men de har inte SXM öl. Det är dock bara vanliga IPA som vi många säkert har en koppling till från tidiga dagar.

Gustavia gjorde jag förra året, inte superspännande att gå runt i men värt besök. Höll också på att avlida av värmen i kombination med luftfuktigheten.

VM brons matchen sågs under denna resa, och kommer säkert att nämnas från rapporten av en annan ö innan hemresa.

2 dagar på St Kitts
Under planering av resan så hade jag absolut ingen aning om vad St Kitts & Nevis skulle kunna erbjuda, men lite AI kan göra susen och jag kände ändå att jag kunde få ihop något vettigt och bestämde att detta skulle bli andra destination för resan och 2 nätter planerades in.

Flyget var ju bokat som SAB-SXM-SKB med en övernattning på Sint Marteen där jag aldrig checkade ut från hotellet vid Maho Beach.
Tisdag morgon och väskorna var packade för en tidig avgång från SXM. Gårdagens morgonrusning gjorde mig förberedd på att loungen troligtvis inte skulle vara öppen.

20260714_074713.jpg

Var på flygplatsen stra innan 8 och checkade in min väska och gick igenom security, bilden ovan visar den extrema morgonrusningen. Till min förvåning var loungen öppen idag med mat framdukat och jag fick ihop en enklare frukost innan det var dags att gå till boardingen.
20260714_080933.jpg

Initialt var det planerat att vara en ATR som skulle flyga, men någon gång hade det öndrats till en Twin Otter igen, och det skulle visa sig vara samma plan som flög mig igår. Boardingen blev fördröjd då det åter igen var 4 personer som var allt annat än i tid till gaten, man måste vänta in alla då alla går ut samtidigt till planet. Vi kom ändå iväg i tid och fick helt ok vy när vi lämnade Sint Marteen.
20260714_090431.jpg

Ankomst utan några konstigheter på St Kitts flygplats (Nevis har en egen), en kort promenad över plattan och sen immigration där mina väskor skulle kontrolleras pga medhavd mat/dryck. Denna flygplats skulle jag tillbaka till om ca 2 dygn och jag önskar att jag gjort lite bättre research...
20260714_093414.jpg

Var ska man då bo på St Kitts? Jag vill ha lite strand, lugn och ro men även lite håll igång med människor och att det händer något. South Frigate Bay var det område som rekommenderades och det passade mig perfekt, lite strandbarer, stor strand och ett hotell som låg bra till.
Timothy Beach Resort var där jag bokat in mig och valt ett rum med havsutsikt, kändes rätt karibiskt i färgsättningen men var positivt överraskad över hur stort rummet var och allt som fanns att tillgå. Mycket nöjd med mitt val av detta hotell, personalen tyckte nog lite synd om mig när jag kom dit vid 10:30 och incheckning ksulle vara tidigast vid 14. Vid 11 hade de städat iordning ett rum som jag kunde få checka in i. Det fanns ju lite finare hotell att välja vid Frigate Bay eller längre söder ut på ön, men att betala 5-10k per natt var inte aktuellt för ett rum, detta hotell kostade omkring 1700 per natt för mitt rum.
20260714_110717.jpg
20260714_110724.jpg20260714_110734.jpg

Balkongen hade väl kanske inte bästa havsutsikten men ändå helt ok, planen var ju inte att stanna på hotellet.
20260714_111154.jpg
20260714_145308.jpg

När klockan var 15 skulle det vara lite fotbolls vm på TV så fick höra mig för vart man skulle gå, alla sa att det var Monkey Bar som gällde (var ju trots allt en kul klubb i Stockholm på 90-talet). Runt bardisken hade folket samlats för att se på någon av de 4 TV-skärmarna, och det fanns möjlighet att sitta i restaurang delen också.
20260714_145736.jpg

En blanding av strandbar och fotboll går ju inte av för hackor och när jag beställt första ölen noterade jag att de hade 3 tappar med den lokal ölen från Nevis Peak Brewing som jag hade sett framemot att få testa. Lite problem med att kyla ölen i värmen, men de tär smällarman får ta att den inte var iskall.20260714_145839.jpg
20260714_160846.jpg
20260714_163912.jpg

Träffade på lite britter i baren som hade iklätt sig matchtröja och allt för att ladda upp för matchen dagen efter då England skulle spela. De var på ön för att jobba och hade varit där några år och sa att detta var baren för att se på sport så man får tacka för alla rekommendationer. Hängde med dom resten av kvällen och vi gjorde upp att vi skulle ses i baren imorgon till Englands match också.

Dagen efter bestod mest av att ta det lugnt på stranden, kolla in pool området på hotellet och bevaka när det började komma folk till baren så man kunde gå dit och ta ett bra bord eller stol i baren.
20260715_132602.jpg
20260715_132908.jpg
20260715_135200.jpg
20260715_135309.jpg

Tyvärr gick det inte riktigt Englands väg kan man väl säga, det var väldigt delat i baren vilket lag som folk hade sympatier för.
För egen del så hade det även dykt upp lite problem under dagen då mitt flyg ställts in till Barbados dit jag skulle dagen efter och blivit ombokad att åka 5 timmar senare och komma fram på kvällen. Detta var absolut inte vad jag ville, men det fanns inga andra alternativ, det var enda flyget som skulle gå att ta. Vad skulle jag nu göra av morgondagen då jag fick en heldag på St Kits istället för att åka vid lunch till Barbados.

Hade tagit visitkort från taxi chauffören som körde mig till hotellet från flygplatsen och drog iväg ett meddelande på whatsapp och hörde om han kunde köra mig runt på ön dagen efter. Fick svar att det skulle kosta 125$ för en heldag som ändå lät helt ok och jag skulle få se hela ön.

På kvällen blev det åter igen att gå till "bargatan" vid South Figate Bay för lite mat och några öl.
20260715_142418.jpg
20260715_200223.jpg

Morgonen efter så ringer chauffören mig drygt 2h innan han ska hämta upp mig, vad har gått fel nu var min första tanke. Lite förvånad blev jag dock när han undrade om en annan turist kunde åka med och att vi skulle dela på kostnaden, inte mig emot så det var en done deal.

Efter upphämtning på hotellet så åkte vi söderut för att fota skylten och se på utsikten där Atlanten går över till Karibien
20260716_120226.jpg
20260716_120311.jpg

Enligt britterna jag träffade innan så var tipset att man skulle se Brimstone Hill så det stoppet bokades in, samt att jag ville besöka ett gammalt rom destilleri. Vår chaufför började med att köra igenom Basseterre (huvudstaden) och pekade ut saker av intresse innan vi körde vidare längs med kusten och kom fram till Wingifle Manor som första stopp där rom producerades från 1600-talet.
20260716_130845.jpg
20260716_130156.jpg

Efter det vidare till Brimstone Hill för att se den gamla brittiska fästningen och lära lite om livet där. Vid det här laget började det bli väldigt varmt så blev att söka skydd i baren/restaurangen på området för att inta en iskall innan vidare färd runt ön.
20260716_140057.jpg
20260716_140050.jpg

Vid 16-tiden rullade vi in på flygplatsen och det var dags att checka in. Första problemet var att handbagaget bara fick väga 5kg, hur ska man lösa det när man har en dator och en tablet med sig? Personalen var kreativ och bad mig ta ut all elektronik och väga väskan efter det och då var det i närhetne av 5kg och accepterades.
Jag hade redan kollat Flightradar om hur läget var med vårat plan som istället för att flyga Dominica - Barbados hade fått en ny rut att åka och hämta oss drygt 1h norrut från Dominica. Checkin disken sa att planet var i tid, flygplatsens monitorer sa att planet var ca 1h sent, flightradar sa att det var misnt 2h sent. Vad ska man lita på. Det var nu problemen började med att inte ha gjort min research om flygplatsen. Det kommer ju ändå lite strre plan hit från Europa då och då så en lounge måste väl finnas, återigen så blir man slagen av "assumption is the mother of all fuck ups". Ingen lounge som sagt, då vi var en av sista flighterna för dagen pga den nya sena avgången så hade enda restaurangen på flygplatsen också stängt. Jag hade bara ätit frukost och var ordentligt hungrig och insåg att min enda räddning var kiosken där de sålde godis, chips, läsk, öl, vin, souvernier. Sagt och gjort så handlade jag lite chips, cola, gatorade och souvernir gin. Nu var det bara att slå ihjäl drygt 3h på flygplatsen som Karibien glömde (fanns inte ens tax free).
20260716_164520.jpg
20260716_164523.jpg
20260716_164515.jpg

Drygt 8h efter att jag egentligen skulle ha åkt kommer planet in och gör sin turn around för att släppa på vi som väntade på St Kitts på denna ATR som sen tog oss till Barbados. Man får ändå ge InterCarribean att de hade bra info om vad som hände och ombokning och ombord serverades lite snacks och dryck också. Hade jag varit en resenär som skulle resa Dominica-Barbados hade jag dock varit mindre nöjd med en 3h detour upp till St Kitts för att hämta upp oss istället för att komma fram i någorlunda rätt tid.
20260716_201116.jpg

Slutet gott, allting gott. Vi kom ju ändå fram till rätt ö till slut.
Som en vän sa som tidigare flygit i Karibien "Du bokade en biljett för att komma fram på torsdag och du kom fram på torsdag, vad klagar du på" :)

Last edited:
Toppen