I ett tappert försök att hitta den mest optimala resvägen till PUS i bestämde jag mig för att försöka utröna vilken av alla transit flygplatser som är bäst. De som är aktuella är ICN, NRT, PEK samt PVG.
Oavsett hur jag gör kommer jag alltid ha minst 4-5 timmar på varje flygplats för att vänta in flyget till PUS. LH flyget via ICN går i princip direkt men det är okristligt tidigt och man måste gå av planet, och gå på igen kl 5 på morgonen.
NRT har varit helt okay men lite tråkig pga bristen på shopping.
ICN är enligt mig en helt grym flygplats men som transit med LH är den lite meckig.
PEK var förvånansvärt smidig för transit, men flygplatsen var gräsligt tråkig. Lounchen var okay men inte mer.
Men PVG är ju en katastrof.....
Jag i detta fall från PUS till CPH via PVG och eftersom inga *A flyger denna sträckan så att man kan enkelt åka med SK så måste man åka med Korean Air. Detta i sin tur innebär att man landar på fel terminal. Man måste således ta och hämta sina väskor, gå genom tullen, fixa transit visa(stämplar), ta transit bussen, åka till nästa terminal, checka in, leta reda på gaten och åka vidare. Detta är normalt inga problem men på PVG är det en rejäl plåga.
Informationen på flygplanet om rutinerna efter landning försvann i ett myller av alla barn som chattrade på planet och gjorde all information oandvändbar. Efter att man hämtat upp väskorna skulle man hitta ut, inte helt lätt. Personen i passkontrollen pratde inte engelska och kunde inte förklara något. Inga skyltar med information fanns som inte stod på Kinesiska. Jag tycker iofs att skyltar om immigrations regler på kinesiska kanske är lite onödigt med tanke på att kineser inte är den riktiga målgruppen. Man jag kan ju ha fel?!
Efter att relativt smidigt tagit mig igenom så ska jag hitta transit bussen, en buss med takhöjd på ungefär 1,5m, det funkar säkert med att sitta men eftersom alla väskor man släpar på fgör att det tar en stund och då är det enklare att stå. Trodde jag då i alla fall, chaffören fick nog betalt i hur många körningar han kunde göra på en dag. Ståendes med ryggen böjd hållandes i två resväskor samtidigt som en busschafför kör rally är en något obehaglig rörelse. Värmen på 32grader gjorde sitt också och man kände sig inte helt bekväm.
Väl framme gick jag in i terminalen och upptäckte att den tryckande värmen på utsidan var identisk med den på insidan. Aircondition fanns inte eller funkade inte.....oohh vad skönt! Framme vid incheckningen insåg jag att den inte skulle börja förrän om 1,5 timme, tre timma innan avgång.
Jag satte mig och väntade, helt still för att inte bli varmare än vad jag redan var. Att jag var lätt pinkenödig ökade irritations momentet monumentalt. Varm, pinkenödig, irriterad kommer jag fram som trea vid incheckningen. Frågar om det finns en möjlighet till poänuppgradering till eco extra om det fanns plats. Planet var överbokat så jag blev uppgraderad gratis till eco extra. Men tyvärr så fick jag då ingen lounge access, men jag klagar inte. Kanske skulle denna resa inte vara så jobbig ändå.
Optimist som jag är bordade jag planet och tog min plats, en bekväm stol och bra stols grannar. Maten var helt okay och servicen också helt okay. Jag var impad av denna gratis OP UP.
Det enda problemet var att bakom mig satt en pappa med en 6mån bebis som hade stora problem och skrek nog ungefär 8timmar. Det irriterade mig inte så mycket, tyckte mest synd om ungen. Noice cancelling lurar gör underverk!
Slutsatser: 1. Shanghai PVG aldrig mer! 2. Måste du åka till PVG, gör det på vintern, 3. Glöm adrig dina noice cancelling lurar!
Konsekvens: Alla 4 resor på Shanghai som var bokade blev ombokade via NRT och PEK istället! NRT ger lite mer miles också!