Senaste nytt

En (1) inrikesflygning från/till Arlanda idag 25-DEC

Agö

Medlem
Fast nu var "de" väl ändå tvungna att ha incheckning, security, bag-handling och gate bemannat för en enda flight från den terminalen (inte bara SAS utan totalt).
Nu vet ju inte jag hur SAS har centraliserat sina funktioner, men flygledning och kabinpersonal var till viss mån ändå bemannade med tanke på ett antal utrikesflighter...
Så det borde väl inte kosta så mycket extra att trycka in några extra flighter runt samma tid som den till Kiruna?

Det finns säkert någon logisk förklaring bakom, men lite märkligt är det väl ändå?
Ja, men det kan man säkert lösa genom att få ett gäng att vandra över från Terminal 5 för de få avgångar man har internationellt.
 

fcx

Medlem
Fast nu var "de" väl ändå tvungna att ha incheckning, security, bag-handling och gate bemannat för en enda flight från den terminalen (inte bara SAS utan totalt).
Nu vet ju inte jag hur SAS har centraliserat sina funktioner, men flygledning och kabinpersonal var till viss mån ändå bemannade med tanke på ett antal utrikesflighter...
Så det borde väl inte kosta så mycket extra att trycka in några extra flighter runt samma tid som den till Kiruna?

Det finns säkert någon logisk förklaring bakom, men lite märkligt är det väl ändå?

Arlanda är nog det minsta problemet, man måste ju bemanna upp på ett antal andra flygplatser runt om i landet också.
 

Resenären

Medlem
Eller så inser de att lönsamheten inte är tillräckligt stor
Troligen är det så. "Förr i tiden" ville jag ofta flyga från Malmö till Stockholm på just juldagen, för att inte kollidera med hustruns födelsedag.
Något år var det Transswede som flög på just juldagen. Annars fick man snällt vänta till den 26/12.
 

mha321

Medlem
Det är väl just det, vad för lönsamhet uppnår man genom att köra några enstaka flighter p2p med massa håll igång i incheckningsdiskar, gate, lounge, kabinpersonal, flygledning osv. Det är väl BRAs affärsverksamhet till skillnad från SAS.
Bra flyger ju dessutom med betydligt mindre flygplan än sas. Så de kräver ju mindre i form av både mark och flygande personal. Och behöver färre passagerare för att nå break even.
 

jsn

Medlem
Precis samma på järnvägen, väldigt få avgångar på juldagen om man inte räknar in pendeltåg. Verkar vara väldigt låg resfrekvens på denna dag.
 
Juldagen är numera en stor resdag. SJ körde ett tiotal tåg i vardera riktning mellan Stockholm och Göteborg till exempel. Nästan som en vanlig söndag. Och de flesta mycket välbokade. Likadant mot Malmö och Sundsvall. Tycker nog att det är konstigt ifall SAS har råd att låta planen stå och snudd på lämna ”Walk over” en sådan dag.
 
Toppen