Senaste nytt

Emotional support animal bet passagerare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Både den som reser med djur och den som är allergisk har ett ansvar. Djur kan man ju träffa överallt så det gäller väl att vara preppad med medicin om man är högkänslig, detsamma gäller ju även för nötter, äpplen och allt annat.
Tyvärr så har många som inte är allergiska denna attityden, bara för att man är allergisk skall man inte få resa utan att riskera att bli sjuk? Nej djur skall inte finnas inne I kabinen, och parfym borde folk vara sparsama med ute på resa.

Tyvärr så har många som inte är allergiska denna attityden, bara för att man är allergisk skall man inte få resa utan att riskera att bli sjuk? Nej djur skall inte finnas inne I kabinen, och parfym borde folk vara sparsama med ute på resa.
Den som åker med ESA betecknas ju också som sjuk och har läkarintyg på att få ta med djur. Vems behov är störst? Eget ansvar och hänsyn är ofta det bästa sättet att lösa de flesta konflikter.

Den som åker med ESA betecknas ju också som sjuk och har läkarintyg på att få ta med djur. Vems behov är störst? Eget ansvar och hänsyn är ofta det bästa sättet att lösa de flesta konflikter.
Det bästa för dom flesta borde gå först tycker jag, jag antar att någon med behov av ett ESA också kan medicinera? Varför är det så självklart att alla med allergier, hundskräck etc ska göra det i första hand, dom är ju förmodligen i majoritet på en normal flight...

Jo, men allergikerna är troligen inte lögnare som vill spara $200 vilket är grunden till att alla med ESA blir misstrodda.

Det är dessvärre rätt ofta som personer med husdrjur (har själv husdjur och är helt införstådd med att det finns personer som är allergiska eller finner det obehagligt) inte har förståelse för att andra inte ser djuren på samma sätt som dom själva. Många värderar sitt djur precis på samma sätt som en människa och sålunda någon som ska ges samma rättigheter.

>Koppla hunden under löshundsförbudsperioden? >Nej, han tycker inte om koppel. >Om han jagar andra djur då? >Han vill bara leka.
>Varför får jag inte ta hunden in på restaurangen, andra har ju sina barn med?
Eller barnet som börjar gråta för en närgången hund och barnets förälder får svaret att "han vill bara hälsa".
Dessa situationer och fler därtill har vi nog säkert alla upplevt. Många ger helt enkelt sina djur mänskliga attribut och förväntar sig därför att omvärlden ska se dessa mer än som bara djur.

Att min granne i ett års tid lät sin hund göra sina morgonbestyr på min brevlåda är en annan femma. Funderade ett tag allvarlig på att koppla elstängselsaggregat till stolpen men jag bestämde mig för att ett par allvarliga samtal räckte. Efter det är stämningen aningen frostig. Med tanke på den intellektuella nivån så kanske min granne är berättigad till ESA. ;)

Last edited:
Givetvis ska alla få resa men om man vet med sig att man är kraftigt allergisk mot någonting och ska ut och resa så ligger det väl i ens eget intresse att förbereda sig så man har medicin med sig. Iaf resonerar jag så med mina allergier.

Givetvis ska alla få resa men om man vet med sig att man är kraftigt allergisk mot någonting och ska ut och resa så ligger det väl i ens eget intresse att förbereda sig så man har medicin med sig. Iaf resonerar jag så med mina allergier.
Ja, självklart. Men varför skall man överhuvudtaget behöva besväras av allergin för att flygbolagen väljer att idka zoologisk verksamhet för att blidka ett gäng pseudovetenskapsfrälsta? Helt otroligt att detta ens är en diskussion. Dessutom är det en säkerhetsaspekt i att ha en 30-40 kg tung, obältad loppcirkus, potentiellt runtflygande i kabinen vid start och landning.

En sak är säker (trots att jag alltid har medicin tillgänglig), stöter jag på en av dessa i kabinen sätter jag aldrig min fot på det bolaget igen.

Varför inte papegojor, dovhjortar, grävlingar, vandrande pinnar eller min personliga favorit: "emotional support python"?

Är det ett flygplan eller ett zoo? Gränsen förefaller hårfin.
Faktiskt en intressant frågeställning. Finns det några formella begränsningar för vad det kan innebära för djur? Vikt, storlek, risk för skada på person/egendom eller annat som formulerats i skrift?

Nu har vi hamnat rätt off topic och diskussionen verkar gå över mest i djurs vara eller inte i kabinen samt allergier hos folk.

Innan detta spårar ur ännu mer så sätter vi stopp för denna diskussion.

/Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen