Senaste nytt

Emirates & Qantas Joint Venture samarbete klart

Att LX är med i *A är ju ingen skräll eftersom den ingår i Lufthansa Groups division for Passenger Airlines trafic.

LX var väldigt nära att gå med i OW 2003-2004, man hade avtal och allt klart med BA. Jag vet däremot inte om beslutet att skrota processen kom före eller efter LH-köpet kom på tal.

*A skulle behöva en gulf carrier - oavsett vad man tycker om dem.

Finns ingen kandidat kvar bland big three, Lufthansa var nog tillräckligt fientligt inställda redan innan Etihad gick in och tog ägarandel i AirBerlin. Gulf Air och Oman Air kanske blir aktuella någon gång i framtiden?
 
Emirates/Qantas samarbete klart, Joint Venture med BA snart historia

Tjaeng, att LX är med i *A är en direkt följd av att de ägs av LH Group. Annars är det mycket möjligt att de gått med i OW.

Vem har sagt big three? Mycket lämpligare om det är en mindre spelare med tillväxtpotential.
 
Vem har sagt big three? Mycket lämpligare om det är en mindre spelare med tillväxtpotential.

Frågan är hur mycket potential det finns kvar till att göra andra ställen i ME till stora hubbar. Regionala spelare från Mellanöstern finns det ju redan i allianserna (EgyptAir, Saudia, MEA, Royal Jordanian). Och så finns Turkish Airlines i Star. Själv hade jag tyckt att El Al vore ett intressant tillskott, men där är nog tämligen omöjligt i nuläget.

Nu när jag tänker efter är inga av de ovanstående från området kring Persiska Gulfen. Så då är det ånyo Oman, Bahrain, och möjligen Kuwait som återstår.
 
Haha, skämtare där :)

Iran Air har väl förbud för delar av sin flotta i EU, vill *A ha in dom då? :)

Vi kommer ihåg vad som hände med Air Indias planerade *A - debut.

Mvh
/NotRyan
 
Jag tror detta besked innebär att British Airways kommer sluta flyga till Australien. Det är enormt kostsamt.
Bli inte förvånad om ett nytt codeshare sammarbete med Cathay eller Malaysian offentliggörs innan året är slut.
Jag undrar vad konsekvensen blir för Qantas SIN hub påsikt?
 
Enligt Business Traveller Asia-Pacific oktober 2012 upplaga, kommer Qantas flytta sin minihub från Singapore till Dubai.

Totalt 14 dagliga flygningar kommer att opereras mellan Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth, Sydney - Dubai av antingen Qantas eller Emirates B777 eller A380.

Qantas kommer också att använda Dubai Terminal 3 som har varit endast för Emirates flygningar hittils.

Business Traveller Asia-Pacific skrev:
It will start flying with 14 daily Qantas-operated or coded B777 and A380 flights from Adelaide, Brisbane, Melbourne, Perth and Sydney to Dubai Terminal 3 - up to now, exclusively used for Emirates - and provide connections with Concourse 3, the world’s only purpose-built A380 terminal which is due to open nearby early next year.

It will mean just one stop to 33 European destinations, seven of them serviced all the way by A380s, including Paris and Rome as well as London.

But not Frankfurt, which is to be dropped. "Services have been struggling for some time and withdrawal from the route was inevitable," said Joyce.
(Källa: Business Traveller Asia-Pacific)
 
Last edited:
20:e December meddelas också om Emirates bildar en strategisk allians med Qantas.. Vet inte om det innebär att Qantas lämnar OW, eller om man kommer kunna tjäna baspoäng till Qantas Frequent Flyer när man flyger Emirates. Båda låter otroliga (speciellt med tanke på att Qatar går till OW).

Det kan hända att EK/QF flygningar ger status miles på varandras FFP.
Business Traveller skrev:
Perhaps most significantly for premium passengers, Emirates' and Qantas' FFPs will be linked, providing "reciprocal access to tier status benefits which includes end-to-end recognition of customers, lounge access, priority check-in and boarding and more".

(Källa: Qantas forms global partnership with Emirates, to end BA joint business - Business Traveller Middle East)
 
Qantas och Emirates i fördjupat samarbete från 1/4 2013

Startar samarbete med gemensamt flygschema och codeshare från 1/4. Läs mer på länk
 
Toppen