Senaste nytt

Emirates inför Chauffeur-drive även från Köpenhamn den 1/4-2012

Dr. Miles

Expert
Jag hade för mig att upplägget innebär 40km gratis och avgift först utöver den gränsen?

"Copenhagen (CPH) Within 40 km of Copenhagen Airport. Excess mileage charged at DKK 20 per km f...etc"

Nja, på Emirates.com står det så här.

Chauffeur-drive Availability | Chauffeur-drive | To and From the Airport | Emirates Online Booking and Planning | Emirates Denmark
Emirates.com skrev:
Copenhagen (CPH):Within 40 km of Copenhagen Airport.

Excess mileage charged at DKK 20 per km for Business Class and DKK 25 per km for First Class. Payment can be made by cash or credit card direct to the driver.

Additional charge for passengers to/from Sweden using the toll way Oresund Bridge applies. The customer will pay for toll fee over the Malmoe Sweden Bridge between Denmark and Sweden themselves. One-way, DKK 320 + 3.75% credit card charge (SEK one way 380 + 3.75% credit card charge).

*Service starts from 1st April 2012.
 

segra

Medlem
Taxi från tex Helsingborg = ca 1400:- inkl broavgift. Avstånd Hbg-CPH ca 95 km= 55*20 DKK= ca 1375 skr + 380 Skr + 15;- kort avgift = 1770 SEK med Emirates. (Har man egen brobiz betalar man endast ca 110:-/enkel resa) Slutsats. Man måste bo väldigt nära för att det ska löna sig. Eller bo inom 40 km från CPH i Danmark. Inte mycket för svenska kunder detta.
 

Tjaeng

Medlem
Nja, på Emirates.com står det så här.

Fast nu var ju min poäng att man då bara betalar broavgiften om man bor inom 40km från flygplatsen på den svenska sidan. Om man avgår från Malmö är det alltså billigare än taxi, men så fort man kommer utanför 40km-radien blir det mycket dyrt mycket snabbt. Break-even ligger väl någonstans runt Lund, skulle jag gissa.

Fast öresundstågen är ju väldigt bekväma att ta, iallafall när de är i tid. Och så finns det en 1:a-klasskabin för de som känner för det.
 
Toppen