Senaste nytt

Emirates avbeställer 70 A350, kan SAS få sina tidigare???

Cornelius

Medlem
Var inte schemat för A-350-leveranser till SAS från 2018 t.o.m 2019? Om airbus kör parallella leveranser till olika flygbolag, kan väl detta potentiellt påverka senare leveranser till SAS positivt.
 

Jacob

Medlem
Nu är det förvisso en stund kvar till 2018, men det är ju en del annat som ska vara på plats för att ett nytt flygplan ska kunna sättas i trafik. Pilotträning, leverans av stolar, olika typer av tester etc. Sen är frågan vad som är sagt om de nuvarande flygplanen.

Så klart kul om det blir tidigare, men det går nog inte bara att ändra om allt hux flux.
 

Alx

Medlem
Det var nog en av mina första tankar MEN SAS har dessvärre inget val än att satsa ( se bara på Norwegian)

Min avsikt var att;
- kunna ha modernare plan än gamla C-klass, vi kräva äkta lieflat med fungerande underhållningssystem
- kunna utöka med nån eller några nya destinationer, här finns många bra förslag i andra trådar!

--> Men ffa konkurrera med Norwegian med ÄKTA superupplevelse över atlanten och kunna spöa dem i deras egen paradgren löften, löften och återigen löften OCH kunna infria!!!
Norwegian ökar mest, är det tack vare tillförlitligheten på longhaulen... :rolleyes:

Du måste kunna locka både nya och gamla kunder! ( med mördande reklam...)



:D ;) :p

Det är klart att enda vägen framåt är att satsa. Men utan något särskilt stort ekonomiskt utrymme så kan de nog bara fortsätta att harva på och hoppas på underverk. SAS vet förhoppningsvis själva vad som skulle behövas för att rädda det sjunkande skeppet.

Men att veta och att faktiskt kunna genomföra är ju dessvärre två helt olika saker. Vem ska låna ut de pengarna SAS behöver till en ränta som de skulle klara av att betala? Moment 22 helt enkelt. :(
 
Undrar om det inte finns någon ytterligare anledning till avbokningen..? Har inte Emirates varit i konflikt med Tyskland om trafikrättigheter? Kanske är detta ett litet straff för att de inte fått mer slottar?
Läste att de tyckte att A350 var för små för deras behov... De gjorde ju en stor A380 beställning.
 

Jaws

Medlem
Det är klart att enda vägen framåt är att satsa. Men utan något särskilt stort ekonomiskt utrymme så kan de nog bara fortsätta att harva på och hoppas på underverk. SAS vet förhoppningsvis själva vad som skulle behövas för att rädda det sjunkande skeppet.

Men att veta och att faktiskt kunna genomföra är ju dessvärre två helt olika saker. Vem ska låna ut de pengarna SAS behöver till en ränta som de skulle klara av att betala? Moment 22 helt enkelt. :(

Moment 22 fungerar här som en ond spiral, ju längre SAS väntar ju sämre förutsättningar har SAS att vända sin tuffa situation...tyvärr går de sakteliga mot sotdöden om inget sker... ( nu vart det deppigt men är min uppfattning).
Jag tror inte att det går att spara sej ur krisen eller för den skull hoppas att något annat mirakel ska inträffa. Fler gratischanser än Kjosfast som Norwegian bjudit på ska man nog inte räkna med.

SAS måste få nya plan tidigare och helst NU så kunde de slå mynt av Norwegians opålitlighet på longhaulen och samtidigt kunna få välbehövlig goodwill och nya kunder. Kanske ett önsketänkande men är inte den nuvarande situationen ett än mer önsketänkande???

Min starka uppfattning och erfarenhet är att en satsning har betydligt större chans att attrahera investerare än att söka spara sej till framgång.
 
Emirates har redan beställt 115 Boeing 777-9X och 35 777-8X.
Jag tror det är den enskillt största widebody ordern i historien.
 
Undrar om det inte finns någon ytterligare anledning till avbokningen..? Har inte Emirates varit i konflikt med Tyskland om trafikrättigheter? Kanske är detta ett litet straff för att de inte fått mer slottar?

Utan att ha insikt alls i detta beslut så tycker jag alltid A350 var ett konstigt strategiskt beslut från Emirates. De är väldigt i säng med Boeing och 777X. Hade 747-8i kommit tidigare så är jag övertygad om att Emirates också hade haft de i stället för A380
 

Alx

Medlem
Moment 22 fungerar här som en ond spiral, ju längre SAS väntar ju sämre förutsättningar har SAS att vända sin tuffa situation...tyvärr går de sakteliga mot sotdöden om inget sker... ( nu vart det deppigt men är min uppfattning).
Jag tror inte att det går att spara sej ur krisen eller för den skull hoppas att något annat mirakel ska inträffa. Fler gratischanser än Kjosfast som Norwegian bjudit på ska man nog inte räkna med.

SAS måste få nya plan tidigare och helst NU så kunde de slå mynt av Norwegians opålitlighet på longhaulen och samtidigt kunna få välbehövlig goodwill och nya kunder. Kanske ett önsketänkande men är inte den nuvarande situationen ett än mer önsketänkande???

Min starka uppfattning och erfarenhet är att en satsning har betydligt större chans att attrahera investerare än att söka spara sej till framgång.

Eftersom vi nu har hamnat väldigt OT så kommer jag med ett sista svar.

Som jag skrev tidigare så ifrågasätter jag inte vad som egentligen skulle behövas för att vända den negativa trenden. SAS vet garanterat själva om vad de SKULLE behöva göra.

Problemet för SAS är att "någon" måste finansiera en sådan satsning. Frågan är vem denne "någon" skulle kunna tänkas vara? I något läge så slutar även finansiärer att vilja riskera mer pengar i ett företag som tycks vara oförmöget att vända sin situation. Det finns ju gott om andra risk investments som ger både större trygghet och bättre avkastning på lång sikt.

Väldigt få seriösa investerare investerar med hjärtat.

Back on topic:

Här i USA pratade MSNBC igår om Emirates avbeställning. Airbus sa att avbeställningen inte kommer att ha någon större inverkan på vare sig prognoser eller förväntat break even för projektet. Ordern var ju inte "firm". Men visst lär det ha varit en besvikelse för Airbus!
 
Toppen