Efter att för andra gången i mitt vuxna resemedvetna (hyffsat medvetna) liv åkt på charter så har jag lite att reflektera över.
Charter kan absolut vara väldigt bra och man bör inte dra allt över en kam. Exempelvis lyckades vi plocka hem 14 dagar till Goa, Indien med boende på Park Inn och flygning med Qatar (TP till BAEC ingick!) för 5600.- bokat 6 veckor i förväg i december 2014. Den senaste resan blev till Skopelos och var inte lika prisvärd (4600.- för en vecka på ok hotell). En god vän åkte till Trinidad och Tobago för 2995.- inkl ok hotell vilket också får ses som ett kap.
Överlag så har jag dragit en del slutsatser:
*En bra deal är en bra deal oavsett paketering. Resan i ekonomiklass till Goa för 5600.- tycker jag var ett lika bra fynd som min QR J till BKK i juni på deras kampanj.
*Undvik att boka transfer. Alltid billigare att lösa egen transfer. Att hänga 6 timmar på en parkbänk i ett regningt Skiathos för att Apollo ska spara 3 euro är ovärdigt. Boka eget - spar pengar - spar tid..
*Undvik att åka till klassiska resemål som Grekland, Spanien mm. Du kommer att bli tokig på alla semesterfyllon som gapar på flygvärdinnorna, super sig redlösa på sin förbeställda "tax-free" sprit och älskar att köa till check-in desken 4 timmar innan avgång. Dessa resenärer förekommer oftare på enklare och tryggare resemål och de igenänns på sitt läte och lukt.
*Samma som ovanstående - barnfamiljer, småbarn... småbarn..
*Var medveten - åk när ingen annan åker, chartebolagen måste kränga sina biljetter. Ingen vettig svensk åker på charter i mitten på december med hemresa på julafton. Enkla deals att plocka hem.
*Samma som ovanstående - läs på, ta resemål som flygs av reguljära bolag, så kan du kamma in poäng!
Eftersom jag för närvarande är student så har man en begränsad ekonomi och jag kommer helt klart i framtiden att åka mindre charter. Men en deal är som sagt alltid en deal, och att kunna ta sin framtida familj två veckor till Jamaica för ett kanonpris är inte heller helt kasst om man vill jobba på solbrännan - då med egenbokad transfer.
Åk charter - medvetet!