Senaste nytt

El-fly...reduktion af Carbon Footprints?

pep

Medlem
Næppe..., se for eksempel:

Discussionen kører:

Last edited:
Næppe..., se for eksempel:

Discussionen kører:

Ja, det är det jag sagt hela tiden. Elflyg kommer inte hända.

Flytande bränsle framställt med el kan absolut hända. Antingen vätgas eller syntetiska kolväten.

Ja, det är det jag sagt hela tiden. Elflyg kommer inte hända.
Du menar på annat än mycket korta sträckor? För det är väl svårt att se några oöverstigliga tekniska problem med att bygga de elflygplan som Heart Aerospace m.fl. har på gång, om de har räknat rätt på batteriernas vikt? Om det sedan är en kommersiellt bra idé jämfört med andra små propellerplan återstår att se, och beror på sådant som flygplanets pris, batteriernas livslängd, om de förlorar prestanda med ålder, hur snabbt batterierna går att ladda (under verkliga förhållanden och när de är några år gamla) o.s.v.

Du menar på annat än mycket korta sträckor? För det är väl svårt att se några oöverstigliga tekniska problem med att bygga de elflygplan som Heart Aerospace m.fl. har på gång, om de har räknat rätt på batteriernas vikt? Om det sedan är en kommersiellt bra idé jämfört med andra små propellerplan återstår att se, och beror på sådant som flygplanets pris, batteriernas livslängd, om de förlorar prestanda med ålder, hur snabbt batterierna går att ladda (under verkliga förhållanden och när de är några år gamla) o.s.v.

Precis, enbart mycket korta sträckor. Och det handlar inte bara om själva flygplanet, utan infrastruktur. Du ska ha någonstans att parkera flygplanen i flera timmar medan de laddar. Och ha en elinfrastruktur som klarar det. Jag ser inte flygplatsoperatörer vara jätteglada i att ha massor av elplan bara parkerade inaktiva.

Toppen