Senaste nytt

El Al Poliseskort i Zürich

Undrar om de har fast track???

Jag har rest med dem och fått 'fast track' men det är nog inte något man får så enkelt. I mitt fall hade jag ett brev ifrån föreståndaren för Weizmann institutet (en MYCKET välrespekterad och välkänd person i Israel) som bad dem släppa igenom mig och mitt lite speciella handbagage (en HeNe laser i en avlång rund metallförpackning med ett antal sladdar som stack ut), det ledde till att jag blev eskorterad genom hela säkerhetsprocessen med ett absolut minimum av besvär av den högste närvarande officeren. Jag fick vänta ungefär 40min sen på min kompis som fick den mer normala behandlingen. Jag var vid tillfället 17år och kände mig ganska udda....

Jag har rest med dem och fått 'fast track' men det är nog inte något man får så enkelt. I mitt fall hade jag ett brev ifrån föreståndaren för Weizmann institutet (en MYCKET välrespekterad och välkänd person i Israel) som bad dem släppa igenom mig och mitt lite speciella handbagage (en HeNe laser i en avlång rund metallförpackning med ett antal sladdar som stack ut), det ledde till att jag blev eskorterad genom hela säkerhetsprocessen med ett absolut minimum av besvär av den högste närvarande officeren. Jag fick vänta ungefär 40min sen på min kompis som fick den mer normala behandlingen. Jag var vid tillfället 17år och kände mig ganska udda....

Själv hamnade jag i en extrakontroll på ZRH och i TLV. I ZRH fick jag gå in i ett litet rum där de ställde lite fler frågor, gick igenom mitt handbagage, topsade skor osv. för att köra det genom en maskin som tittar efter sprängmedel. När det var över så fick jag lämna mitt handbagage där och hämta det när boarding börjat. Det hela sköttes väldigt proffsigt, till exempel så ombads jag ta ut pengarna ur plånboken när de ville kika på den.

I TLV så blev jag nog flaggad eftersom jag blev det i ZRH. Detta var egentligen inget negativt, fick vänta på en bänk tills check-in öppnade, då förde vakten mig och mina vänner längst fram i check-in-kön. När skärmade startade upp så stod det "Priority Check-In Due To Security Reasons" (typ) innan den slog över till den vanliga rutan där det stod Business Class Check-in (jag flög monkey med Swiss). Inga extrakontroller, förutom kanske lite fler frågor. Vi var nöjda i alla fall!

Såg El Al-spektaklet första gången när jag flög från Gatwick för många år sen. Jag och min kompis, båda 17 år då, stirrade med stora ögon på de beväpnade vakterna och den helt egna ingången, gaten etc.
Skrämmande att det ska behövas så hög säkerhet dock :-/ Önskar att världen var en lite snällare plats

Jag hade som alla andra blivit aviserad att säkerhetskontrollen skulle ta lång tid i TLV men en ung tjej gjorde en första utfrågning fick prata med min kollega som bor i Israel och då fick jag genast lämna den ofantliga kön och jag var igenom alla kontroller på mindre än tio minuter. En dansk som jag hann prata med i kön hade fått ett brev från sin kontakt men det verkar inte alls ha hjälpt då han kom till gaten en timme senare än mig.

Jag har en bekant som jobbade på Kibbutz när han var ung. Han sa till mig att han brukar få vänlig bemötande vid gränskontroll/säkrhetskontroll när han berättar om det.

Varför har man denna höga säkerhet?

Israel har en enorm hotbild mot sig. Så för att flygpassagerarna ska "känna" sig trygga genomförs denna eskort. Frågan är om inte styrkedemonstrationen är just ett spel för galleriet, lite som Secret Service-agenterna som springer längs presidentens limousin?

Fast så är det men säkerhet rent generellt - det har jag lärt mig efter 12 år i yrket - huvudsaken är att medborgarna ska känna trygghet. Även om de är lika sårbara så är den självupplevda känslan av trygghet viktigast.

Och då är en bepansrad polisbil utanför flygplansfönstret ett absolut tecken på trygghet...

Väldigt OT men jag kan varmt rekommendera dokumentären Defamation (https://www.google.se/url?sa=t&sour...TP4YEg&usg=AFQjCNFVK0IZG3EGP9nYUWcdfXEshvtEDQ) som måhända kan ge ett svar på frågan om den extrema säkerheten runt bl.a. El-Al.

Gällande "omvägar" i luften förbi illa sinnade grannländer har jag flera gånger förundras över detta på Flightradar24.

Anledningen till att El Al inte flyger till vare sig ARN eller CPH är framför allt p.g.a. bristande lönsamhet. Har flugit med El Al många gånger, och nog väljer jag hellre ett alternativ där man vet att säkerhetskontrollen varit seriös. Dagens teknik gör kontrollerna betydligt enklare och smidigare; i TLV scannas allt bagage och allt går mycket snabbare än på 70- och 80-talet.

Företaget heter ICTS och är ett internationellt företag som bl.a. har hand om säkerheten med flygplatskontrollanter på bl.a. Heathrow. De finns på de flesta flygplatserna i England.
Om jag inte minns fel ansvarar de för säkerheten även på Schiphol och Frankfurt.
På dessa flygplatser har de samma uppgifter som Securitas.
På Arlanda är de enbart inhyrda av de amerikanska flygbolagen då de har en högre säkerhets förmåga jämfört med Securitas.
De kontrollerar allt från innan planet tar mark tills dess att planet har lyft.
Rutinerna är som oftast hemliga men de har stenkoll. ;)

De gör ett kanonjobb... Synd att cheferna är... Njaa, vi säger så här... Facket är ju inte glada över hur de driver sina personalfrågor, men det är inte det som är samtalsämnet och jag hänvisar det till en framtida tråd. ;)

Toppen