Senaste nytt

Elöverkänslig passagerare

NotRyan

Medlem
UMTS / 3G går på 1800 MHz, dvs våglängd 17 cm.

Med risk för att bli sedd som en Messerscmitt (Förlåt..) så är den vanligaste UMTS-frekvensen 2100 MHz, förutom i USA där dom kör på lite andra frekvenser (850,1700/2100)... Det spelar väl iofs. inte så stor roll i det här sammanhanget, du kan nog lugnt sy ditt hönsnät ändå... :)
 
A

Aurora

Guest
Har gjorts ett antal studier i det ämnet. Självklart exponeras flygpersonal (och även frekventa flygresenärer) mot högre kumulativ dos av strålning, men såvitt jag vet har man aldrig hittat något som är i närheten av de 20 mSv per år (i genomsnitt) effektiv dos vilket rekommenderas av ICRP som "occupational limit". Motsvarar ca en helkropps-DT. Å andra sidan kan det väl vara ett smart drag att utrusta flygpersonal med en såndär liten manick som mäter strålningsdos, av samma typ som personal på radiologiavdelningar har. Den som överskrider 2000mRem / 20mSv får inte flyga under resten av året...

Hadde vært interessant å hatt en slik på en stk Boeing 777-pilot og en stk Boeing 787-pilot og sett eventuelle differanser :)
 

pep

Medlem
Fløj med Qatar Airways i juli (DOH-SGN): Pga. af at 1 passager var overfølsom ovf. peanuts, blev alle passagerer forbudt at spise peanuts og snacks. 245 personer må lide fordi 1 er speciel....Hvor ender vi?
 

SWEDE

Medlem
Fløj med Qatar Airways i juli (DOH-SGN): Pga. af at 1 passager var overfølsom ovf. peanuts, blev alle passagerer forbudt at spise peanuts og snacks. 245 personer må lide fordi 1 er speciel....Hvor ender vi?
I förlängningen ligger väl att en gay-passagerare kräver att ingen passagerare får lov att röra sin heteropartner på hela resan...
 

Nemo

Medlem
Fløj med Qatar Airways i juli (DOH-SGN): Pga. af at 1 passager var overfølsom ovf. peanuts, blev alle passagerer forbudt at spise peanuts og snacks. 245 personer må lide fordi 1 er speciel....Hvor ender vi?
Med tanke på att den cirkulerande luften filtreras med HEPA-filter som tar bort 99,999% av virus, bakterier och allergener så behöver inte alla passagerare torrläggas pga 1 hyperallergisk person. I princip räcker det med att två rader framför och bakom håller sig rena.

Ur IATA-info (se tidigare inlägg) http://www.iata.org/whatwedo/safety/health/Documents/Allergen-sensitive-passenger2010.pdf
"Consider mentioning to the passengers sitting close to you or your allergic child that you or your child has a severe allergy. If it is your child, try to position the child away from other passenger (a window seat for example or between yourself and your spouse or another one of your children). At reservation time, you can also request the back or front row of a section, which will also limit the proximity to other passengers.
• Consider bringing your own sanitizing wipes if you wish to wipe down the armrests, meal trays and seat back areas of your seats.
• Consider alerting the cabin crew in-charge that you or your child has a severe allergy so they can respond quickly and appropriately if a reaction occurs. However, be advised that many airlines will not make specific broadcast announcements"

Omm (sic!) det skulle vara så att 1 passagerare dör pga att någon annan äter en jordnöt, så tycker jag att det är rimligt att hålla flygningen jordnötsfri. Men detta förbud baseras på okunskap - det är inte nödvändigt enligt ovan given info.
 

Tjaeng

Medlem
I förlängningen ligger väl att en gay-passagerare kräver att ingen passagerare får lov att röra sin heteropartner på hela resan...

Ja, för alla vet att homosexualitet är en sjukdom och att gay-passagerares luftvägar infiltreras av vita blodkroppar, sväller igen och orsakar andnöd när de ser heteropar röra varandra.
 

agehall

Medlem
Som redan påpekats i tråden: Nötallergier är en påvisad allergi som kan verifieras i blindtester Elöverkänslighet kan dock inte påvisas i blindtest.

Jag har inga som helst problem att avstå från nötter om någon skulle vara allergisk ombord. En mer udda pryl jag varit med om (dock inte på flyg) är att en person är överkänslig mot citrusfrukter och därför kunde bli extremt sjuk om någon tex skalade en apelsin. Det måste vara riktigt jobbigt.
 

olsson

Medlem
Med tanke på att den cirkulerande luften filtreras med HEPA-filter som tar bort 99,999% av virus, bakterier och allergener så behöver inte alla passagerare torrläggas pga 1 hyperallergisk person. I princip räcker det med att två rader framför och bakom håller sig rena.



Omm (sic!) det skulle vara så att 1 passagerare dör pga att någon annan äter en jordnöt, så tycker jag att det är rimligt att hålla flygningen jordnötsfri. Men detta förbud baseras på okunskap - det är inte nödvändigt enligt ovan given info.

De jag har stött på, på flyg och vanligt folk, verkar ha lite olika nivåer hur allvarligt det är. Men om det nu är en långflygning och någon sk är dödligt allergisk (denna gubben kommer ju ha en spruta på sig eller i sitt handbagage, men ponera att man inte hinner dit). Kan man lita att luftsystemet på ett flygplan kommer fixa biffen? Dvs rena luften tillräckligt för den allergiska. Har bara stött på flygningar där de inte serverat jordnötter (inkl Snickers) och inget "större" allvarligt. Men om jag skulle vara på en större jet och få ta nötter i (och förhoppningsvis sakligt grundat) ventilationens kapacitet så skulle jag mått jävla illa ifall någon fick en allergisk reaktion pga det. Om nu denna personen varnat innan.
 

Nemo

Medlem
De jag har stött på, på flyg och vanligt folk, verkar ha lite olika nivåer hur allvarligt det är. Men om det nu är en långflygning och någon sk är dödligt allergisk (denna gubben kommer ju ha en spruta på sig eller i sitt handbagage, men ponera att man inte hinner dit). Kan man lita att luftsystemet på ett flygplan kommer fixa biffen? Dvs rena luften tillräckligt för den allergiska. Har bara stött på flygningar där de inte serverat jordnötter (inkl Snickers) och inget "större" allvarligt. Men om jag skulle vara på en större jet och få ta nötter i (och förhoppningsvis sakligt grundat) ventilationens kapacitet så skulle jag mått jävla illa ifall någon fick en allergisk reaktion pga det. Om nu denna personen varnat innan.
Nej, det skulle inte vara så trevligt om så hände. Men vad som sällan nämns är det som står i IATA-infon, nämligen att det är närmiljön som är farligast. Att ta med egna våtservetter för att städa bort allergener från "tag"-ställen (armstöd, stolsfickans överkant, brickan etc) är mycket viktigare men ofta förbisett. Ventilationen är, till skillnad från den allmänna uppfattningen, inte lika farlig, även om inget är 100%-igt.
 

Tjaeng

Medlem
Nej, det skulle inte vara så trevligt om så hände. Men vad som sällan nämns är det som står i IATA-infon, nämligen att det är närmiljön som är farligast. Att ta med egna våtservetter för att städa bort allergener från "tag"-ställen (armstöd, stolsfickans överkant, brickan etc) är mycket viktigare men ofta förbisett. Ventilationen är, till skillnad från den allmänna uppfattningen, inte lika farlig, även om inget är 100%-igt.

Fast nu är det ju inte bara ventilationen det handlar om. Flygvärdinnor som knappast tvättar händerna mellan olika ärenden kan mycket väl fungera som öh.. vektor.
 
Toppen