Senaste nytt

EK521 Thiruvananthapuram (TRV) - Dubai (DXB) krasch på Dubai flygplats

Flying Finn

Medlem
Det att planet kom från TRV och mobilvideon är från Y kanske kan förklara hur även en billig carry-on-resväska måste prompt räddas vid en nödsituation... En orsak till varför jag inte vill sitta för långt från en nödutgång och speciellt på ett widebody-plan så skulle det kännas otryggt med ungefär halva Chennai som vill rädda sina väskor. Jag kan ju inte precis skapa en egen nödutgång så där bara.
 

Flying Finn

Medlem
För att inte insinuera att endast indier med sämre sosioekonomisk ställning tänker bara på mammon och materia i nödens stund, så lite motsvarande material från västvärlden...

AA445


Absolut ingen brådska med att ta sig ut. Kunde ju lika bra begära en ACB (after crash beverage - en sarkastisk referens till PDB-gnället på FT) av CC i väntan på att man kan ta sig ut p.g.a. kön. :rolleyes:
 

Flying Finn

Medlem
Måste ha evakuerats väldigt snabbt. EK verkar ha tränat sitt CC väl för att hantera sånna här (otroliga) händelser.

Har nu satt mig lite in i fallet och måste nog hålla med om att evakueringen har varit snabb, men även mycket lyckad, oberoende vad som skett åtminstone i ekonomikabinen med indier i panik. Lite motsvarande fall inträffade i fjol på McCarran International Airport (LAS) i Las Vegas, NV, när BA2276 fick en motorbrand, men brann inte lika illa. Misstänker lite att brandförsvaret hade längre responstid på DXB. Lik fallet i USA med BA, vilket absolut inte fick mig att avstå flyga med BA, så ser jag absolut ingen orsak att avstå från Emirates (EK) efter det här.

Vi får vänta på tekniska utredningen, men jag vill redan nu (innan massmedia tar upp det) påpeka att BA2276 var en B777-236ER och EK521 var en B777-300 (777-31H), så fast i båda fallena vänstra motorn brann, så t.ex. motortypen är inte den samma. Dock utgår jag från att EK:s plan inte hade 2 st. GE90-85B, lik G-VIIO, utan 2 st. Rolls-Royce Trent 892. Detta på basis av Airfleets.net.

Jag vill hävda till följande punkter när jag anser att denna tragiska olycka i slutändan närmast styrker ens förtroende i EK:

1. Har aldrig tidigare sätt något motsvarande på Youtube i form av katastrofhantering inom flygtrafiken. Proffsigt att högsta mannen i ansvar för hanteringen av fallet kommer framför kameran och yttrar något i bolagets namn. Jämför det här med t.ex. Egyptair (MS), så är det nog mycket smidigare gjort.

2. Jag personligen anser att händelseförloppet och slutresultatet närmast bekräftar att EK är pålitbar och kan hantera även nödsituationer och inte bara briljerar med sin kabinservice i C och F - för att nu inte tala om duschrum i F. Har själv hållit tummarna för EK, EY och QR som alla tre har inte haft sådana här händelser, men som fram tills nu har blivit populära just p.g.a. hård- och mjukvaran. Nu kan vi bara konstatera att åtminstone EK klarar av även det som på rikrigt är kritiskt, medan t.ex. mat- och dryckprestanda är ju bara en petitess när man tänker på det som har betydelse för en lyckad flygresa.

Video från branden i fjol med BA. Även detta fall var ett gott exempel på hur stora och etablerade bolag kan hantera en nödsituation och alla kommer lyckligt hem.

 

Flying Finn

Medlem
Lika bra kunde ju U2 sälja Speed Exiting (d.v.s. prioritet i kön till rutschbanan) och Ryanair kunde ta timhyra för flytvästen, om du kryssat bort flytvästen från din bokning (för att göra EU glad, så skulle luckan vara kryssad och inte tvärtom) och sparat 1,15€ i "administativ avgift." ;)
 
Last edited by a moderator:
Toppen