Senaste nytt

Ej meddelat att vi har barnvagn - kört att ta med den?

rausing

Medlem
Hej,

Första gången man reser med barn och det är en del som är nytt :D

Tydligen ska man när man reser med SAS meddela dom 24h innan avgång att man vill ha med barnvagn då det räknas som specialbaggage.
Tyvärr insåg vi detta då det är 12h kvar till avgång.
Tror ni det är kört om vi dyker upp med den imorrn, eller värt att chansa?
Den är tyvärr för stor att ta med som handbagage då maxlängden för SAS är 55 cm och den är ca 75 cm ihopfälld.

Tyvärr har hotellet inte barnvagnar och den enda barnvagnsuthyraren vi hittade i Nice har slut på vagnar.
 

Kris

Medlem
Hej,

Första gången man reser med barn och det är en del som är nytt :D

Tydligen ska man när man reser med SAS meddela dom 24h innan avgång att man vill ha med barnvagn då det räknas som specialbaggage.
Tyvärr insåg vi detta då det är 12h kvar till avgång.
Tror ni det är kört om vi dyker upp med den imorrn, eller värt att chansa?
Den är tyvärr för stor att ta med som handbagage då maxlängden för SAS är 55 cm och den är ca 75 cm ihopfälld.

Tyvärr har hotellet inte barnvagnar och den enda barnvagnsuthyraren vi hittade i Nice har slut på vagnar.
Hmm... Jag vill inte minnas att jag någon gång anmält i förväg att jag tagit med barnvagn. Har checkat in barnvagn som specialbagage många gånger. Dock något år sedan sist, så kan ju vara att de gjort om reglerna. Men så länge det är en normal pjäs låter det konstigt om det måste föranmälas.
 

HCW

Medlem
Hmm... Jag vill inte minnas att jag någon gång anmält i förväg att jag tagit med barnvagn. Har checkat in barnvagn som specialbagage många gånger. Dock något år sedan sist, så kan ju vara att de gjort om reglerna. Men så länge det är en normal pjäs låter det konstigt om det måste föranmälas.
Samma här
 

rausing

Medlem
Allright!

Verkar som att barnvagnar dock inte hanteras så varsamt under flygningen. Hade det gått på försäkringen (Hedvig i vårt fall) om den pajade? Resan är bokad med poäng så tror inte Mastercard-försäkringen (betalade skatterna med MC) hade kickat in om det hände något? Hade varit surt då vagnen kostade 9k.

Vi fick precis tag på en hyrvagn nere i Nice, så lutar åt att vi kör på den.
 

Kris

Medlem
Utgå alltid från att inget bagage hanteras varsamt... :)
Jag har checkat in både Brio-pansarvagn och i de flesta fall en City Jogger Elite. Sistnämnda i softcase, vilket alltid gått fint. Räkna med att det blir lite bulor i plåten, så skall det nog gå fint.

Ett alternativ som varmt rekommenderas är att skaffa en Yoyo Babyzen, som kan tas med som handbagage. I synnerhet om ni skall resa fler gånger. Finns fler trådar om detta på forumet.

Trevlig resa!
 

botten

Ny medlem
Jag har under åren rest med barnvagn med b la SAS och aldrig föranmält det. För skydd så kunde man iaf förut på större flygplatser hyra t ex ett airshell. Kan sägas att senast jag reste med barnvagn så packade jag den i en plastsäck utan skador.

Som nämnts ovan så är ett hett tips för resor en babyzen yoyo (går in som handbagage t om på flera bolag).
 

Mikado

Medlem
Har inte föranmält när vi flugit med barnvagn, visserligen charter (SAS charter) och det har inte varit några problem. Jag har checkat in den tillsammans med babyskyddet i Stokke Prampack, rekommenderas. Känns som att vagnen ligger tryggt där i.
 
Var hittar du att ni måste föranmäla barnvagn? Jag vill minnas, men hittar inte vid snabb googling nu, att barnvagn fraktas som specialbagage men inte omfattas om 24h-regeln. Har du sett det specifikt för barnvagn eller är det den allmänna regeln du kollar på?

Själv hamnade jag i situation att jag glömt föranmäla skidor vilket definitivt är specialbagage tidigare under året. Befann mig på utstation och skulle hem så chansade, det var ingen fara men av incheckningspersonal ansiktsuttryck att döma när det gick igenom är det inte alls garanterat.
 
Resan är bokad med poäng så tror inte Mastercard-försäkringen (betalade skatterna med MC) hade kickat in om det hände något?

Bara en sidodetalj i frågan, men om vi pratar om SAS Eurobonus Mastercard så täcker reseförsäkringen även om den är betalad med bonuspoäng (en av fördelarna med att ha just de SAS-brandade korten). Jag minns inte detaljerna och hur mycket som gäller vid förstört bagage (verkar inte komma in på hemsidan just nu för att kolla villkoren), men du är inte oförsäkrad. Vill minnas att Hedvig är ganska svag just på resemomenten i hemförsäkringen, så det kan vara bra.

Om det är något helt annat MC så är det så klart en annan fråga.
 
Toppen