Senaste nytt

Egen bil i tjänsten - ersättning

Bara jag som reflekterat över att procentuellt tapp i restvärde ofta representeras av kronor? En Teslas låga värdetapp är alltså iaf mer än vad en hel bil kostar :p

Med de bränslesnåla bilar som finns idag skulle jag inte satsa på en elbil. Hyfsat rymliga Peugeot 308 HDI drar väl under 0,3/mil.... Kostar i runda slängar 1miljon mindre än en tesla.
I den marginalen kan jag få en, för mig, roligare sportbil än Tesla....o räkna in både värdetapp o högre förbrukning (privat alltså).

+1
Eller om man vill gå upp i storlek. AUDIs nya TFSI motor till A6/A8 drar 0,55 L/mil när den har testats "live" av biltidningar. Det är imponerande med tanke på att vi talar "storbil" :)
Jag körde BMW i8 förra veckan och den skulle jag ta hellre alla ggr än en Tesla mest för att den är mer "bil" (iofs en hybrid så ::) och hyrbider tror jag mer på i framtiden.
Sedan är det, för mig, fortfarande "vanskligt" med batterier. De är fortfarande för dåliga och osäkra. Trots "specen" på enbart 7% tapp över 10 000 + mil så är det inte det som är det jobbiga utan det är att batterier kan lägga av helt plötsligt och när det sker så är det ett jävla aber mest för ägare men även firma med bytet (trots att de lovar att de kan snabbyta)
Även om Tesla har egen forskning inom batterier så är de i huvudsak "el-användare". Litiumjon batterier är fortfarande "svajjiga" för använding som enda energikälla i en bil, trots att det har utvecklats och använts under lång tid.
LI batteriets höga energitäthet i jmf andra typer dras likväl med att de är väldigt beroende av kvaliteten på "råmaterialet". Värst är det (som vanligt) i mars/april dvs månaderna efter det kinesiska nyåret (då det byts både levernatörer och operatörer i landet).
De "andra" batterityperna typ NiMH osv är inte alls lika känsliga.
Nu har jag för mig att Tesla kör med den "vanligaste" Lijon typen Litium - järnfosfat. Här är det mest för att den "tål" flest laddcykler innan den börjar försämras med en sämre laddtätehet än t.ex Li kobol.
Jag kan tänka mig en el-bil men då får de jobba mycket på användbarhet vid alla väglag, förhållanden, känsla, ljud men ffa stabilitet på batteriet likväl som egenskaperna (då ffa vid laddning) dvs om jag skall köra till stockholm vill jag kunna göra det på en laddning och ändå ha kräm kvar när jag kommer upp. Skall jag ladda så måste det gå fort, vilket det iofs gör redan nu (relativt) men jag vill inte vara beroende av att behöva vänta utan det skall vara bonus om jag nu t.ex stannar för att käka så laddar jagmen det är bara för att jag kan och inte måste.
Tror sedan inte att el är framtiden utifrån hur vi framställer den (nu).

Lite skeptisk till värmen ändå, vid temperaturer över -30 så tar det ett par timmar att få bilen varm med en kupévärmare på 1500W och det vid stillastående. I övrigt så tror jag att det säkert är en bra vinterbil med 4X4. Har inte hittat några tester i riktigt kallt klimat tyvärr.

En av våra eminenta kvällstidningar gjorde en långresa med en Tesla i januari. Och var nöjda.
Nu vet jag inte hur mycket det säger i sig. Tycker själv att det blir för mycket planerande.

Den dagen jag åker 70 mil på en laddning och får stolar som går att sitta i. Då kan det vara ett alternativ.

En av våra eminenta kvällstidningar gjorde en långresa med en Tesla i januari. Och var nöjda.
Nu vet jag inte hur mycket det säger i sig. Tycker själv att det blir för mycket planerande.

Den dagen jag åker 70 mil på en laddning och får stolar som går att sitta i. Då kan det vara ett alternativ.

Sen undrar man ju vart dom åkte? För en stockholmare som ska till stugan i Sälen så ser det väldigt knepigt ut med superchargers. Går det ens att göra en sån resa?

Med E-klassen så tankar jag när jag kommer hem igen.

Sen undrar man ju vart dom åkte? För en stockholmare som ska till stugan i Sälen så ser det väldigt knepigt ut med superchargers. Går det ens att göra en sån resa?

Med E-klassen så tankar jag när jag kommer hem igen.

Stockholm till Östersund och tillbaka. Och lite till. 180 mil på 5 dagar.
Men det blir ju ett väldigt planerande. För egen del skulle det innebära att jag dels måste stanna vid något ställe som har laddstationer. Och därefter måste jag själv leta upp ett ställe för att ladda mina batterier. Detta eftersom jag utom i absoluta nödfall fikar eller äter på ställen som Max, Dinners, mm, mm.

Bara jag som reflekterat över att procentuellt tapp i restvärde ofta representeras av kronor? En Teslas låga värdetapp är alltså iaf mer än vad en hel bil kostar :p

Med de bränslesnåla bilar som finns idag skulle jag inte satsa på en elbil. Hyfsat rymliga Peugeot 308 HDI drar väl under 0,3/mil.... Kostar i runda slängar 1miljon mindre än en tesla.
I den marginalen kan jag få en, för mig, roligare sportbil än Tesla....o räkna in både värdetapp o högre förbrukning (privat alltså).

1 år gammal Tesla har i princip samma prislapp som en Maserati Ghibli.
Valet är inte speciellt svårt :D

I Norge finns det massvis med fördelar med elbil: parkera gratis, köra i bussfilen,
slippa vägavgifter, ingen moms på bilköpet, gratis laddning, billigare fordonsskatt, ingen tullagvift.

Ännu mer OT - Teslas hemsida med prisuppgifter o dl är nog bland det sämsta jag set. Eller rättare sagt. Det är det sämsta.
Konstiga prisuppgifter där man av någon underlig anledning blandar in vad bensin och skatt kostar.
Jämförelser mellan bensinbil och Tesla som är rena farsen. Morötter blandas med Apor. Och jämförelsen verkar bygga på att en besinare = V8 (minst)

Toppen