+1
Eller om man vill gå upp i storlek. AUDIs nya TFSI motor till A6/A8 drar 0,55 L/mil när den har testats "live" av biltidningar. Det är imponerande med tanke på att vi talar "storbil"

Jag körde BMW i8 förra veckan och den skulle jag ta hellre alla ggr än en Tesla mest för att den är mer "bil" (iofs en hybrid så :

och hyrbider tror jag mer på i framtiden.
Sedan är det, för mig, fortfarande "vanskligt" med batterier. De är fortfarande för dåliga och osäkra. Trots "specen" på enbart 7% tapp över 10 000 + mil så är det inte det som är det jobbiga utan det är att batterier kan lägga av helt plötsligt och när det sker så är det ett jävla aber mest för ägare men även firma med bytet (trots att de lovar att de kan snabbyta)
Även om Tesla har egen forskning inom batterier så är de i huvudsak "el-användare". Litiumjon batterier är fortfarande "svajjiga" för använding som enda energikälla i en bil, trots att det har utvecklats och använts under lång tid.
LI batteriets höga energitäthet i jmf andra typer dras likväl med att de är väldigt beroende av kvaliteten på "råmaterialet". Värst är det (som vanligt) i mars/april dvs månaderna efter det kinesiska nyåret (då det byts både levernatörer och operatörer i landet).
De "andra" batterityperna typ NiMH osv är inte alls lika känsliga.
Nu har jag för mig att Tesla kör med den "vanligaste" Lijon typen Litium - järnfosfat. Här är det mest för att den "tål" flest laddcykler innan den börjar försämras med en sämre laddtätehet än t.ex Li kobol.
Jag kan tänka mig en el-bil men då får de jobba mycket på användbarhet vid alla väglag, förhållanden, känsla, ljud men ffa stabilitet på batteriet likväl som egenskaperna (då ffa vid laddning) dvs om jag skall köra till stockholm vill jag kunna göra det på en laddning och ändå ha kräm kvar när jag kommer upp. Skall jag ladda så måste det gå fort, vilket det iofs gör redan nu (relativt) men jag vill inte vara beroende av att behöva vänta utan det skall vara bonus om jag nu t.ex stannar för att käka så laddar jagmen det är bara för att jag kan och inte måste.
Tror sedan inte att el är framtiden utifrån hur vi framställer den (nu).