Senaste nytt

Effektivisera boarding

Jag har varit med om en väldigt organiserad boarding i Japan (OKA-KIX). Fönster längst bak boardades först (typ rad 20-30), sedan fönster mitten (rad 10-20), sedan fönster fram (rad 1-10), för att sedan fortsätta i samma ordning och avsluta med gångplatser rad 1-10. Mycket smidigt om du frågar mig. Men det kanske även kan förklaras av att det var japaner, som i mitt tycke är riktigt duktiga på att följa direktiv så det går smidigt och effektivt.
 
De glömde testa när man boardar både fram och bak.

Det är suveränt om det är fri placering eller om alla(!) följer det. Men det finns inget som gör en boarding så långsam som om det inte följs.
Oftast när ex. rad 15-30 skall använda bakre ingången, så finns det några där som tycker det är kallt att gå ut eller som inte kollar var de sitter förrän de är på planet. Då skall dessa personer som sitter längst bak möta de som sitter längre fram i den bakre halvan.
 
Detta låter ju som ett smart sätt att boarda, enda problemet jag ser är t.ex. barn som inte vill/kan boarda själva. Detta går kanske att lösa med undantag, men frågan är då hur effektivt det egentligen blir?
 
Inte nödvändigtvis eftersom det bara handlade om boarding efter fönster, mitt och aisle.
Dessutom, tänk om det skulle behållas prioboarding för barnfamiljer och mamma och barn sitte på B och C...
Sen kommer pax som sitter på A.

Tanken är god men jag tror det blir svårt i praktiken. Bästa är att göra fållor vid gate, samt vara hårdare med mängd carry on.
Uniteds boardinggrupper är väl för fönster, mittplats, gång (boardinggrupp 3-5). Om det nu är en familj som reser och har 3 platser bredvid varandra boardar de samtidigt, vilken bordinggrupp de får har jag dock ingen aning om.

United har fållor för sin boarding på många av långlinjerna, fungerar väldigt smidigt och som star gold boardar man i grupp 1 eller 2.
 
Uniteds boardinggrupper är väl för fönster, mittplats, gång (boardinggrupp 3-5). Om det nu är en familj som reser och har 3 platser bredvid varandra boardar de samtidigt, vilken bordinggrupp de får har jag dock ingen aning om.

United har fållor för sin boarding på många av långlinjerna, fungerar väldigt smidigt och som star gold boardar man i grupp 1 eller 2.
United är smidiga. Även silver hamnar i grupp 2.
 
Toppen