Senaste nytt

[Economy Stockholm-Vancouver] Mest poäng för pengarna?

Dr. Miles

Expert
Nu är allt bokat, var tvungen att ringa och göra bokningen, det pris man fick på nätet gick inte att betala på nätet av någon anledning.
Det blev dock en liten ändring på bokningsklassen, första flygningen som görs med SAS (på AC flightnummer) bokades i bokningsklass S istället.

Vad får man för intjäning på den?
AC bokningsklass S = 100% Economy
SAS bokningsklass S = 150% Economy Extra

Eller översätts AC S till någon annan bokningsklass på SK-flyget?

Jag kan garantera att AC S klass inte konverteras till SK S.
Räkna med att det blir någon av 25% intjäningsklasser.
 

palmen

Moderator
Testade att göra om samma bokning idag, nu hade dock priset på biljetten gått ner från ca 5800 till 5000 inklusive skatter, samam bokningsklasser som visades tidigare.

Finns det någon bra/dålig förklaring till att biljettens pris helt plötsligt blev ca 15% billigare över en dag (kan ju vara en kampanj).
Med det nya priset är det i alla fall över 2 baspoäng per krona.
 

Magino

Medlem
Lufthansa startade idag en kampanj till flera destinationer i Nordamerika, och av någon anledning som jag inte vet, så följer AC priserna ganska exakt efter LHs kampanjer.
 

Dr. Miles

Expert
Lufthansa startade idag en kampanj till flera destinationer i Nordamerika, och av någon anledning som jag inte vet, så följer AC priserna ganska exakt efter LHs kampanjer.

Efter Lufthansa, SWISS, Continental, United och Air Canada(kanske Austrian också?) har börjat att köra joint venture för trafik över Atlanten, alla priser mellan de flygbolag harmoniserades och harmoniseras.
Det är säkert orsaken i detta fall också.
 

Gnopps

Medlem
Palmen är du säker på att Eurobonus är det bästa programmet för dig? Om du inte bryr dig om att komma upp i statusnivå utan mest kunna tjäna ihop mest poäng för en framtida lyxresa kanske det finns bättre program för dig? SAS har rätt dpliga intjäningsprocent och att ta ut på partnerbolag kostar också en del. Kanske till och med en annan allians kan gynna dig?
 

palmen

Moderator
Palmen är du säker på att Eurobonus är det bästa programmet för dig? Om du inte bryr dig om att komma upp i statusnivå utan mest kunna tjäna ihop mest poäng för en framtida lyxresa kanske det finns bättre program för dig? SAS har rätt dpliga intjäningsprocent och att ta ut på partnerbolag kostar också en del. Kanske till och med en annan allians kan gynna dig?

Jag har inte tittat så mycket på vad som skulle vara bäst, men mitt normala resande senaste 6 åren har varit en resa till asien/australien per år och 1-2 resor inom europa. Vilket flyg det blivit har helt styrts efter vad som varit billigast. I somras blev det tex Norwegian enkel biljett till Edinburgh och sen hem från Aberdeen via London med BA. Det är med andra ord inte poängen från att flyga som står för största delen av intjänade poäng.
Jag ordnar som sagt de flesta resor för vårat kompisgäng och betalar det med EB Mastercard (vet att Diners/Amex ger bättre avkastning men väntar på någon kampanj för att skaffa korten) och tjänar då in lite EB till mig själv. Att man fick 10k EB för att gå på en visning i Sthlm för ca 1½ år sedan var riktigt trevligt.
Kanske skulle det vara bättre att satsa på BAEC, har i alla fall signat upp för det för att kreditera resan till London efter nyår. Det går ju att få deras visa för lite extra poäng. Om jag gör 2 resor till Kanada för 5000 kronor ungefär så blir man EBS, men ser inte riktigt någon nytta med det i och med at

Tittar man på den intjäning jag har i dagsläget så fördelar det sig ungefär såhär
Flyg: 8%
Hotell: 7%
Bilhyra: 5%
SAS shop/partners 48%
EB Mastercard: 32%

Tittar man på flygen jag gjort med *A senaste 1½ året (sen jag signade upp för EB) har det blivit 1 inrikes och 1 resa i europa tur och retur. Av olika anledningar är det 1½ år sedan jag var iväg på en longhaul, men det blir av till nästa år med AC till Vancouver (blir en rätt markant skillnad då i procentfördelningen för flyg).

Efter Lufthansa, SWISS, Continental, United och Air Canada(kanske Austrian också?) har börjat att köra joint venture för trafik över Atlanten, alla priser mellan de flygbolag harmoniserades och harmoniseras.
Det är säkert orsaken i detta fall också.

OK, det förklarar ju saken helt och hållet, synd att man bokade för 2 dagar sedan. Pengarna i sig spelar mindre roll, är en bråkdel av vad hela semestern kommer kosta i alla fall, men man vill alltid göra bästa tänkbara deal. De billigaste biljetterna var om man flög ARN-FRA-YYZ-YVR på vissa utvalda dagar, tur och retur för 4800 ungefär med 100% EB intjäning.
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag bokade förra veckan en AC biljett till Toronto men som flygs av LH och SAS i europa, dock allt på AC prefix
Tango Plus, (klass K med AC)
Det otroliga i det hela att den gick på ynka 3671 kr och 100% intjäning eftersom jag reggade mig på AC istället för att använda EB som ger knappt nåt, det är ju ändå den långa flighten som ger poängen. Flygs av en gammal 767:a :)

hade hoppats på optiontown, men de har tydligen inte Air canada
 
Toppen