Men vad finns det för SAS-priser i Z inom Europa idag? Det är väl enbart om man ansluter till långflyg. Nu menar de väl att de introducerar nya lägre priser baserat på J?
Det finns exempelvis Z priser inrikes i Sverige, t.ex. Stockholm-Göteborg/Malmö.
Eftersom man sänker priserna på vissa economy extra biljetter känns det instinktivt som det behöver kompenseras med något. Så ett tänkbart scenario är att Z-klass försvinner och ersätts med J. Det skulle i så fall innebära att billigaste business class biljetterna blir dyrare, i alla fall på linjer där Z finns idag.
Varför väljer de inte mer streamline till LH/LX och många andra *A? Där är hierarkin JCDZP och I för award/upgrade.
De flesta flygbolag i Europa har under många år kört C som högsta bokningsklass, så det är inget konstigt alls. J som högsta bokningsklass brukar vara det amerikanska upplägget.
Även för superflexibla IATA-biljetter (som i princip inte har några restriktioner alls) är det C som används.