Senaste nytt

EBG: Tillfällig paus av förmån i sommar

Hur ofta används platsgarantin till dessa destinationer egentligen, och vad är den verkliga kostnaden för att bumpa en passagerare om det mot förmodan skulle behövas?

Som referens så kostar en enkelbiljett Stockholm-Alicante med platsgaranti 5999 SEK på direktflyg. Stockholm-Malta 7473 SEK. Stockholm-Kreta 6063 SEK och så vidare...

Hur ofta används platsgarantin till dessa destinationer egentligen, och vad är den verkliga kostnaden för att bumpa en passagerare om det mot förmodan skulle behövas?

Som referens så kostar en enkelbiljett Stockholm-Alicante med platsgaranti 5999 SEK på direktflyg. Stockholm-Malta 7473 SEK. Stockholm-Kreta 6063 SEK och så vidare...
Uppenbarligen tillräckligt ofta för att det skapar problem för SAS. Jag tror inte dom hade tagit bort den om det inte hade varit ett problem. Det finns säkert en hel del som spontant bestämmer sig för att dra ner till solen om det är en regnig sommar i Sverige.

Kompensation för denied boarding är ju i de här fallen 250 - 400 euro men det är nog inte det som är det stora problemet/kostnaden utan att det på vissa orter helt enkelt inte finns så mycket alternativ att boka om till, vilket lett till att överbokade passagerare blir flera dagar försenade på väg hem eller på väg till sin semester. Förutom bad will så blir det ju hotellkostnader, kanske andra kostnader som passagerarna drabbas av och möjligen också höga kostnader för att boka om på de få andra linjer som finns.

Jag var med om att en flygning Biarritz - Arlanda med SAS var överbokad för några år sedan (jag vart inte bumpad men minst två passagerare blev det) och som jag förstod det på diskussionen jag tjuvlyssnade på var det väldigt svårt att boka om de här passagerarna. Nästa SAS-flyg gick två dagar senare, men det var redan fullbokat (kanske t.o.m. överbokat). Air France hade inga lediga platser kvar aktuell dag på sitt inrikesflyg till Paris och nästa dag fanns det i och för sig platser till Paris, men ingenting som passade från Paris till Stockholm (det var också flygplatsbyte i Paris). Sen fanns det inte så mycket mer SAS kunde boka om till eftersom SAS inte kan boka om till Easyjet, Ryanair och dylika bolag som kanske är vanligare på den här typen av destinationer. Jag tror det slutade med att de överbokade passagerarna fick övernatta i Biarritz, flyga med Swiss dagen efter till Geneve, övernatta där och sedan flyga hem från Geneve via Köpenhamn till Stockholm. Dvs. passagerarna kom hem två dagar senare, om allt klaffade, och med en kostnad för SAS som sannolikt var betydligt större än vad SAS tjänade på att sälja två full fare-biljetter i Plus med stöd av platsgarantin.

Å andra sidan, förhållandena på små destinationer är ju ingen ursäkt för att SAS tar bort platsgarantin från Arlanda till Köpenhamn.

Last edited:
Toppen