Senaste nytt

EBG platsgaranti - hur fungerar det?

Man är garanterad plats 48 timmar innan avgång, men man kan inte själv bestämma klass. Antingen är det C eller Y.
Dock när det gäller inrikes och Europa så är det till 99% C som gäller. På IC kan det vara C, Y eller E klass man får ok på.
En resebyrå ska inte ens behöva ringa helpdesk om det sker 48 timmar innan, platsen går automatiskt igenom i systemet.

(Inrikes gäller 24 timmar innan och IC gäller 72 timmar innan)

Ja, jag vet inte vad jag skall säga. BCD, vår resebyrå, påstår sig ha ringt SAS och jag är ännu på väntelista och de kan inte bekräfta min plats. De hade sagt att jag är på väntelista, jag har guldkort så det hjälper mig, men de kan inte lova plats. Så nu flyger jag Finnair istället i Business.

Så tydligen fungerar inte EBG platsgarantin. Jag borde kanske klaga åt SAS, men troligtvis hänvisar de till BCD och skyller ifrån sig

Jag körde lite tester och dom första 4 flygen på måndag mellan HEL-ARN är fullbokade, jag lyckades få plats på alla 4 med EBG... med andra ord tycker jag det låter väldigt konstigt att dom bara lyckas få väntelista!?

Men du kommer ju såklart få plats, även om du får väntlistat, jag förstår inte varför du tvekar?
Är det överbokat kommer nån utan status petas ner och då löser markpersonalen så du kommer med.

bokade många resor så när ja jobbade på telefonförsäljningen, väntlista är ju ändå garanti

Tja, det är slutdiskuterat nu. BCD tyckte det var säkrast att flyga AY så nu är jag biljetterad där och SK/KF blev utan pengarna denna gång. BCD påstår sig ha ringt SAS 'helpdesk' och de har sagt att de inte kan lova mig en plats, och jag bara måste på måndag morgon till Stockholm. Tänker inte ta några risker. Rätt av SAS eller ej, 4240SEK gick nu till AY för ett flyg på 45 minuter.

Själv är bäste dräng. Man ska inte låta andra boka om det ska bli rätt, tyvärr. :( Antar att du inte får boka själv när du ska resa?

Min resebyrå (Amex) brukar konstatera att "planet är fullt men du har ju EBG" och
sedan löser sig den frågan. Kan det vara som så att det ligger många bokade EBG
och man inte kan lyfta av fler pax ?

Inte så konstigt att det inte fungerar. Jag sitter inbokad på KF861 HEL-ARN 06:25 på måndag, men vill inget hellre än att flyga på söndag. Jag har ringt och chattat med Sales & service om att jag kan tänka mig att flyga på söndag i stället eftersom de antagligen har EBG-medlemmar väntelistade. Det finns platser på söndagen (SK6513 HEL-ARN 17:15 samt omroutningar via OUL och CPH som jag inte skulle ha något emot), men de flyttar inte på mig eftersom det inte finns platser i samma bokningsklass - V (enligt agent 1) och att de inte flyttar folk utan ombokningskostnad (agent 2).

Jag påpekade att det antagligen är billigare att flytta mig till söndagsflighten, som ändå har platser kvar och redan nu kunna berätta för en orolig EBG-medlem att de fått plats på planet, än att i stället erbjuda cash vid gaten på måndag morgon, speciellt med tanke på att de fyra första flighterna är fullbokade.

Hade jag otur med mina två agenter eller flyttar verkligen inte SAS på passagerare, även om det är till deras fördel?

Det låter snarare som en tjänstman än en företagsanställda. Har de ingen service mind? eller logiskt tänkande?

Jag menar det. I det här fallet så försökte jag ju göra det logiska tänkandet åt dem, men det hjälpte inte. Någon som känner till en vettig kontakt jag skulle kunna prata med (måste även vara någon som jobbar nu i helgen). Har för mig att jag läst någon som blivit reroutad på grund av "Oversold", dock var denne kanske EBG, vilket säkerligen hjälper.

Min resebyrå (Amex) brukar konstatera att "planet är fullt men du har ju EBG" och
sedan löser sig den frågan. Kan det vara som så att det ligger många bokade EBG
och man inte kan lyfta av fler pax ?

Det skulle ju vara om alla på planet är EBG eller EBP, det är ju möjligt men känns som en utopi. Men jag testade igår och fick plats genom EBG på alla måndags flyg från HEL som var fullbokade. Känns som att BCD inte lagt in EBG kortet korrekt i bokningen...

Toppen