Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Hej!
Har lite frågor angående när SKV begärde information från SAS om EB-poäng;

Som jag förstått är ska EB-poäng förmånsbeskattas om de används i privat regi. Enligt mig är det helt j*kla galet iom att det innebär:
31,42 % arbetsgivaravgift
52 % marginalskatt för de som redan är höginkomsttagare
Totalt nästan 85 % i skatter. Eftersom förmånsvärdet beräknas utifrån vad "resan är värd" finns det också risk för att om värderingen bara är cirka 20 % fel i överkant betalat man MER i skatt än vad man gjort om man bara köpt den själv istället för med EB-poäng intjänade från tjänsten. Ett typexempel på att skattesituationen i sovietunionen (Sverige) är så jävla bisarrt ibland.

Min fråga:
Någon som har mer info om vad som hände när SAS fick lämna ut uppgifter om diamantmedlemmar? Blev några diamantmedlemmar skyldiga att betala straffskatt?
 

JohanE

Medlem
Hej!
Har lite frågor angående när SKV begärde information från SAS om EB-poäng;

Som jag förstått är ska EB-poäng förmånsbeskattas om de används i privat regi. Enligt mig är det helt j*kla galet iom att det innebär:
31,42 % arbetsgivaravgift
52 % marginalskatt för de som redan är höginkomsttagare
Totalt nästan 85 % i skatter. Eftersom förmånsvärdet beräknas utifrån vad "resan är värd" finns det också risk för att om värderingen bara är cirka 20 % fel i överkant betalat man MER i skatt än vad man gjort om man bara köpt den själv istället för med EB-poäng intjänade från tjänsten. Ett typexempel på att skattesituationen i sovietunionen (Sverige) är så jävla bisarrt ibland.

Min fråga:
Någon som har mer info om vad som hände när SAS fick lämna ut uppgifter om diamantmedlemmar? Blev några diamantmedlemmar skyldiga att betala straffskatt?
Hej!

Skatten är inte 85% i detta fallet men gott och väl 64%. Ponera att du tar ut 10.000. Sociala avgifter på det är 3.142. Du får ut 4.800 netto. 4800/13142 motsvarar 36,5%. Totalt skatteuttag är därmed 63,5%.

Jag håller med om att det är sjukt högt men det är inte 85%
 
Dom kan väl börja med alla riksdagsmän, EU kommisionärer och regerings ankytna först. Sedan kan de ge sig på Svenne bananerna.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

mustam

Medlem
Bumpar denna tråd.
Har ett eget företag där jag börjat göra ganska stora köp på Sas Mastercard(byggmaterial. Antar samma regler gäller med förmånsbeskattning om jag nyttjar poängen privat?
Nu har min ekonomiansvarig sagt stopp! Detta är inte tillåtet enligt skatteverket enligt henne. Men är det ok att nyttja mina intjänade poäng på arbetsrelaterade resor?
Det måste väl fortfarande vara ok att nyttja dom privat till bonusresor så länge man betalar skatt? Hur mycket betalar man då isåfall?
 
Bumpar denna tråd.
Har ett eget företag där jag börjat göra ganska stora köp på Sas Mastercard(byggmaterial. Antar samma regler gäller med förmånsbeskattning om jag nyttjar poängen privat?
Nu har min ekonomiansvarig sagt stopp! Detta är inte tillåtet enligt skatteverket enligt henne. Men är det ok att nyttja mina intjänade poäng på arbetsrelaterade resor?
Det måste väl fortfarande vara ok att nyttja dom privat till bonusresor så länge man betalar skatt? Hur mycket betalar man då isåfall?
Du gör väl ett kontantutlägg. Dvs betalar räkningen privat och bokför som kontantutlägg i bolaget. Byt ut din ekonom.
 
Har ett eget företag där jag börjat göra ganska stora köp på Sas Mastercard(byggmaterial. Antar samma regler gäller med förmånsbeskattning om jag nyttjar poängen privat?
Nu har min ekonomiansvarig sagt stopp! Detta är inte tillåtet enligt skatteverket enligt henne. Men är det ok att nyttja mina intjänade poäng på arbetsrelaterade resor?
Det måste väl fortfarande vara ok att nyttja dom privat till bonusresor så länge man betalar skatt? Hur mycket betalar man då isåfall?
Det är nog inga konstigheter egentligen, du borde kunna behandla det som vilken löneförmån som helst.

Så du värderar resan (säg att du kommer fram till att en tur-och-retur till Thailand i Business är värd 40 000 kr t.ex.), och så lägger du detta på din bruttolön. Så företaget betalar arbetsgivaravgift på förmånen, och så gör du avdrag för preliminär A-skatt precis som om du hade haft en lön som var 40 000 kr högre än vad den "egentligen" är. Slutliga effekten blir som om du hade fått lön som du använde för att köpa resan, istället för resan direkt.

OBS det är om du har ett AB. Om du har en enskild firma och alltså inte är anställd i ditt eget bolag så vet jag inte exakt hur man gör.
 

mustam

Medlem
Du gör väl ett kontantutlägg. Dvs betalar räkningen privat och bokför som kontantutlägg i bolaget. Byt ut din ekonom.
Ja det gör jag. Men eftersom det handlar om stora belopp(300k per månad) som jag alltid tidigare betalat på faktura så väcker det uppmärksamhet enligt henne.
Såhär fick jag som svar.

-Både mitt och hans jobb(revisor) regleras tydligt av Penningtvättlagen och sådana här transaktioner på stora summor lyster rött! Även om det går att förklara varför ni gjort som ni gjort så bör man undvika allt sådant här för att inte få onödig focus på era bolag.

-Sen är det detta med att ni ägare faktiskt får privata förmåner genom att betala med era privata kort (ex. gratis flyg, boende på hotell mm) och det är som jag sa inte tillåtet enligt Skatteverket att skaffa sig privata förmåner via sitt bolag.

Får bita i det sura äpplet och dra in poäng på annat håll..
 
Toppen