Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Det håller ju inte.
Jag tolkar f ö inte att trådan handlar om att aktivt uppmuntra till att undgå skatt, utan det mesta handlar ju om frågeställningar.

Ponera att du i ditt fall 2017 åkte på en resa till Alicante med i tjänsten intjänade poäng 2012. Du har inte tagit upp dessa i din deklaration något år. Har du begått ett brott? När begick du i det fallet brottet? 2012 eller 2017? Om det var 2012 och din biljett inte kostade över 440 000 är det i dagsläget preskriberat.

Ett exempel enligt EY: Det är vanligt att anställda genom sitt tjänstresande får ta del av så kallade frequent flyer-poäng. Dessa ska enligt såväl Skatteverket som lagstiftningen bara förmånsbeskattas om de faktiskt utnyttjas.

Förmånsbeskattning av dispositionsrätt till bonuspoäng | Skattenätet

Med det sagt blir situationen över, säg en 10-års period, helt ohanterbar - dels eftersom SAS egna system inte kan hantera det, lagen inte kräver att individen för bok på det sättet, intjäningsparametrarna etc.

Det handlar alltså inte om att aktivt undvika att betala skatt, utan snarare om att lagen inte är tydlig om vad som gäller.
"Men du ska veta", "trams", "det borde", "såhär gör en kompis", är inte argument som är förenliga med lagen - som är klar, men fortsatt oklar!

Tack, jag förstår inte riktigt hur detta var svar på min frågeställning, som ju är att om man kan visa att de poäng man använt för en privat resa också har tjänats in provat, så kan denna väl inte behöva beskattas?

Vad som då händer med tjänstepoängen som ligger kvar parallelt på kontot är ju ingen skattefråga förrän de eventuellt används?
 

NotRyan

Medlem
Kan dom inte bara fråga om hur man tjänat in dom 500K poäng man nyttjat under 2017, och sedan skönstaxera och lägga på skattetillägg om man inte bevisar att man tjänat in det privat?
 

Ricci

Medlem
Kan dom inte bara fråga om hur man tjänat in dom 500K poäng man nyttjat under 2017, och sedan skönstaxera och lägga på skattetillägg om man inte bevisar att man tjänat in det privat?
Som lagstiftningen är nu så skall poängen bli förmånsbeskattade när man utnyttjar dem privat.
Gällande intjäning från privata kreditkort måste man gå tillbaka till 2017 och titta vilka transaktioner var för företagsresa 2017 och jämföra den med aktuell reseräkning då du kanske använt ett företagskort/kontanter för vissa utlägg.
 

Link

Medlem
Enlighten us, master. Vilket belopp tar du upp till förmån för 43 617 i tjänsten intjänade EuroBonus-poäng under ett kalenderår? Vad har du fått för svar från SKV? Jämför gärna! Du åker 2020 till Buenos Aires på en poängresa med LH med poäng intjänade mellan 2015-2020, vilka poäng kommer från vilken pott? Hur tar du upp det i vårens deklaration? Det blandas äpplen och päron med alla möjliga skattefrågor och erfarenheter till dessa i denna tråd nu, men just inget är relevant sett till vad tråden handlar om.

Ännu en gång, problemet ligger i att du blandar ihop jobbpoäng med privata. Att du har tillverkat ett för dig omöjligt system gör inte att du helt plötsligt ska slippa skatten. Antingen så får man skapa ett separat konto för ihoparbetade poäng eller så får man helt enkelt kryssa i rutan "jag vill inte tjäna poäng på sen här resan". SAS borde definitivt ha ett enkelt och lätt överskådligt system men eftersom ingen har efterfrågat det så finns det inte heller på plats.

Sen, om man absolut inte själv kan lista ut ett sätt att värdesätta sina poäng på så är det bara att kontakta SKV så kommer de gladeligen hjälpa till.
 

bachelor

Medlem
Hur har du beskattats, när har du beskattats, över vilken period?



Utan att vara oförskämd, men det blir ju bara hittepå. Dessutom faller ju övriga parametrar bort då när det kommer till förmåner i tjänst. Lägg till det då om du under de senaste fem åren bytt arbetsgivare tre gånger. De övriga nordiska exemplen bygger på att poängen rapporteras in av din arbetsgivare, men även där blir det ju bara rent teoretiskt. De värderar inte heller poängen, utan vad tjänsten/resan kostade vid köptillfället. Ej heller är deras modeller retroaktiva.

Många "enkla" svar nu.

Skatteplikten utfaller när du nyttjar poängen, där är vi överens? Spelar ingen roll om du hittar ett scenario där poängen är från 1800talet eller om du haft 1000 arbetsgivare.

Vid det tillfället köpet gjorts menar jag att man kan argumentera för följande.

Om resan kostar 10 000 poäng och man vid tillfället för bokningen hade 20 000 poäng varav 10 000 var intjänade privat kan man slippa skatt oavsett när intjäningen var. Man kan hävda att man använde sina privata poäng oavsett när de tjänades och vilken "turordning" poängen har.

Och vad poängvärdering gäller kommer det alltid vara en flytande summa, säkerligen kommer SKV vilja sätta ett schablonbelopp vid varje givet tillfälle för att förenkla och det är din sak att argumentera till varför värdet är lägre. Finns inget konstigt alls i det.

Tycker verkligen du krånglar till det.
 

Moco

Medlem
Ännu en gång, problemet ligger i att du blandar ihop jobbpoäng med privata. Att du har tillverkat ett för dig omöjligt system gör inte att du helt plötsligt ska slippa skatten. Antingen så får man skapa ett separat konto för ihoparbetade poäng eller så får man helt enkelt kryssa i rutan "jag vill inte tjäna poäng på sen här resan". SAS borde definitivt ha ett enkelt och lätt överskådligt system men eftersom ingen har efterfrågat det så finns det inte heller på plats.

Sen, om man absolut inte själv kan lista ut ett sätt att värdesätta sina poäng på så är det bara att kontakta SKV så kommer de gladeligen hjälpa till.

Jag? Nej, men frågan är intressant ur ett juridiskt perspektiv hursomhelst.

Ber om ursäkt om det blev krångligt.
 

Kajsan

Medlem
Granskar posterna från 2017. Var det under det året som det gjordes insamling/gåva av poäng till en medlem som insjuknat? Har en post som jag har svårt att härleda "Transfer Points Special Redemption ..."
 

rob74

Medlem
Granskar posterna från 2017. Var det under det året som det gjordes insamling/gåva av poäng till en medlem som insjuknat? Har en post som jag har svårt att härleda "Transfer Points Special Redemption ..."
Tror du har rätt där. Jag minns summan som jag gav och det stämmer med en sådan post som du nämner som jag har i oktober 2017.
 

Nairobi

Ny medlem
Hur skulle detta praktiskt gå till? Kommer SKV kontakta dig eller din arbetsgivare gällande beskattning? Någon som har en arbetsgivare som uttalat det är OK att använda eller är det rätt lika över linjen, dvs det ska inte användas utanför tjänsten? Företaget jag jobbar för kan nog bli lite småirriterade.
 
Toppen