Senaste nytt

Dyrt med skidor på flyget

Personligen ogillar jag sådan elitism då BusinessClass är inte någon site som är endast för guldkortsmedlemmar.

Även om man kan ha guldkort hos ett flygbolag, kan man sakna guldkort på andra flygbolag.
T ex de som flyger mest med oneworld eller Skyteam saknar nog guldkort inom Star Alliance (det finns säkert undantag). Då är det bra att någon upplyser om eventuella kostnader när man checkar in skidutrustning som statuslös t ex när man flyger med SAS.
Jag håller helt med dig gällande elitismen. Däremot så tycker jag att artikeln tillför väldigt lite till den målgrupp i alla fall forumet har. Hade varit betydligt mer intressant att ha med hur man kan undvika denna kostnaden. Som tidigare påpekats räcker silverkort hos SAS, hur ser det ut hos de andra flygbolagen.

Att bara upplysa om vad det kostar utan en vidare reflektion till medvetet resande ger ju inget mervärde jämfört med t.ex Expressens resebilaga.
 

chazzie

Medlem
Jag håller med Doktorn, det är inte alls ett sådant forum, däremot har många av de mer aktiva medlemmarna nog minst ett guldkort, men det är anledningen att de kan svara på mycket funderingar, de reser mycket!

Själv har jag bara lyckats kriga till mig ett EB Silver, men det ger trots allt lite grädde på moset och jag får utöver det ut mycket tips och tricks av detta forum, som t.ex. att använda Diners-kortet för loungeaccess mm. Guldkort kommer jag nog i bästa fall "råka" kvalificera till någon enstaka gång, men det känns irrelevant för detta forum.

Nog OT :D Vad som är bra med SAS koncept och med extra bagage som Silver är att man kan ta med såväl skidor, golfbagar som annan utrustning utan extra kostnad, perfekt!
 

Johan Hbg

Medlem
Men faktum är ju att det på SAS är gratis att ta med skidor även som statuslös under förutsättning att man inte tar med sig nått annat :)
Exakt, och är ju detta som intressant! På sas måste man inte betala extra för skidor, är ju bara att packa lättare handbagage och lägga kalsongerna i pjäxbagen. Tyvärr är artikeln så dålig att många tror nog att Norwegian är billigare än tex sas.
 

agehall

Medlem
Däremot så tycker jag att artikeln tillför väldigt lite till den målgrupp i alla fall forumet har.

Det är exakt därför sådant här inte primärt publiceras i forumet utan på förstasidan. Tanken är att lockan in en bredare publik som inte är lika hardcore som de som faktiskt hittat till forumet.

Man kan tycka vad man vill om detta, men vill vi ha ett forum att härja runt i så får vi nog köpa att förstasidan inte alltid innehåller artiklar som tilltalar hela publiken. Det finns en stor publik som tycker det där är bra och den marknaden är svår att bortse ifrån...
 
Det är exakt därför sådant här inte primärt publiceras i forumet utan på förstasidan. Tanken är att lockan in en bredare publik som inte är lika hardcore som de som faktiskt hittat till forumet.

Man kan tycka vad man vill om detta, men vill vi ha ett forum att härja runt i så får vi nog köpa att förstasidan inte alltid innehåller artiklar som tilltalar hela publiken. Det finns en stor publik som tycker det där är bra och den marknaden är svår att bortse ifrån...
Jag förstår vad du menar och förstår att så ser verkligheten ut. Jag vidhåller dock att vill man få denna stora publik att intressera sig så måste man differentiera sig gentemot mainstrampublikatoner såsom Expressen. I detta fall hade det ju enkelt gjorts med ett tillägg "det finns sätt att slippa denna höga avgift, via bonusprogrammen". Sen en kort beskrivning och en hänvisning till forumet. Svårare än så behöver det inte vara. Att bara ha FOREX undersökning adderar inget för den läsare som vanligtvis läser Expressen.
 

Agö

Medlem
Jag förstår vad du menar och förstår att så ser verkligheten ut. Jag vidhåller dock att vill man få denna stora publik att intressera sig så måste man differentiera sig gentemot mainstrampublikatoner såsom Expressen. I detta fall hade det ju enkelt gjorts med ett tillägg "det finns sätt att slippa denna höga avgift, via bonusprogrammen". Sen en kort beskrivning och en hänvisning till forumet. Svårare än så behöver det inte vara. Att bara ha FOREX undersökning adderar inget för den läsare som vanligtvis läser Expressen.
Kan det vara så att denna kunskap saknas i befintlig redaktion?
 

toer00

Medlem
Men om man skall se till saken "Dyrt - med skidor på flyget"...så har man missat en sak.
Nämligen att så länge man håller sig inom de 23 kg (SAS - GO) så kostar det inget extra...

Det är först vid över
Sen att man med status alt. PLUS biljett får ta med sig extra X antal kilo är en annan sak.

Ref SAS.se

Kan jag ta med mig skidutrustning?
Det går bra att ta med snö- eller vattenskidor och det räknas då som ett bagage. Med skidutrustning menas, ett skidfodral och en pjäxväska. Vikten på dessa tillsammans får inte överstiga 23kg i SAS Plus och SAS Go eller 32kg i Business.
Reser du med väska plus skidutrustning och därmed överskrider det tillåtna antal bagage du får ta med dig, så tillkommer en fast kostnad.

Sedan att tex. Ryan Air tar betalat för allt.. det är en annan sak...
 
Toppen