Senaste nytt

Dyrt att ta med Infant på US Airways Award bokningar

Dr. Miles

Expert
Skulle det vara möjligt att ni bokar in en annan person i economy med infant till ett billigare pris på samma flyg. Sedan låter man barnet följa med föräldrarna till första klass medan den andra personen går till sin plats i economy.
Nu är inte billigaste economy till australien direkt billigt heller i och för sig.

Ja, även i ekonomiklass behöver man att betala ca 7.300 SEK inkl. skatter för en infant mellan Stockholm-Sydney t/r.

Fare for 1 infant in lap
Fare 1: Carrier LH Y77 STO to FRA (rules)
Passenger type INF, one-way fare, booking code Y
Covers ARN-FRA (Economy) 1 144,00

Fare 2: Carrier TG YRTTG FRA to SYD (rules)
Passenger type INF, round trip fare, booking code Y
Covers FRA-BKK (Economy), BKK-SYD (Economy) 2 223,00

Fare 3: Carrier TG YRTTG SYD to FRA (rules)
Passenger type INF, round trip fare, booking code Y
Covers SYD-BKK (Economy), BKK-FRA (Economy) 2 223,00

Fare 4: Carrier LH Y77 FRA to STO (rules)
Passenger type INF, one-way fare, booking code Y
Covers FRA-ARN (Economy) 1 144,00

TG YQ surcharge (YQ) 412,00
TG YQ surcharge (YQ) 140,00

Subtotal per passenger 7 288,00
Number of passengers x1

Subtotal for 1 infant in lap 7 288,00
* All prices shown in SEK
 

palmen

Moderator
Brukar man inte kunna flyga till australien för omkring 10.000 kronor inklusive skatter i billigaste economy? Låter mycket med 7300 med infant in lap (IIL?).
 

Dr. Miles

Expert
Brukar man inte kunna flyga till australien för omkring 10.000 kronor inklusive skatter i billigaste economy? Låter mycket med 7300 med infant in lap (IIL?).

Som jag skrev, bjornstroms routing har ingen discount economy, då räknar man efter YY fare.
Om hans routing fanns en discount economy(eller t o m discount First) då hade infantpriset varit 10% av det priset.
 

palmen

Moderator
Finns det aldrig discount economy på den routingen? Är inte så insatt i alla dessa regler och undantag som finns
 

Dr. Miles

Expert
Finns det aldrig discount economy på den routingen? Är inte så insatt i alla dessa regler och undantag som finns

Om det hade varit Frankfurt/Munchen-Bangkok-Sydney med THAI i ekonomiklass, finns det discount economy och då gäller 10% av det priset.

Fare for 1 infant in lap
Fare 1: Carrier TG VKE1YDEP FRA to SYD (rules)
Passenger type INF, round trip fare, booking code V
Covers FRA-BKK (Economy), BKK-SYD (Economy) 117,00 €

Fare 2: Carrier TG VKE1YDEP SYD to FRA (rules)
Passenger type INF, round trip fare, booking code V
Covers SYD-BKK (Economy), BKK-FRA (Economy) 117,00 €

TG YQ surcharge (YQ) 46,06 €
TG YQ surcharge (YQ) 15,36 €

Subtotal per passenger 295,42 €
Number of passengers x1

Subtotal for 1 infant in lap 295,42 €
* All prices shown in EUR
 

agehall

Medlem
Om det fanns discounted fares så hade nog björnström hittat dem vid det här laget och utnyttjat det.. ;)

Men nej, blir routingen för komplicerad så åker du på YY fares. Finns inga bra sätt (som jag känner till iaf) att komma runt det.
 
Har bestämt mig för att inte betala 17000kr för infant. Sitter med US Airways i telefon just nu för att försöka hitta en lösning, troligen innebär det bokning med utgångspunkt Frankfurt istället för Stockholm.
 
Priset från Tyskland är 14.220kr :(

US Airways föreslår att jag inte bokar infant-biljetten med dom utan istället kontaktar Thai Airways och dealar fram ett bättre pris. Tyvärr är dom superdåliga på att svara i telefon, har ringt dom fem gånger tors-fre utan svar.

300USD avbokningsavgift (2100kr) och om jag inte säger "ja" till bokningen innan 17.00 idag så avbokas den.

Stockholm-Sydney i F är 150k poäng. I C blir det 120k poäng. Känns som att det är F som gäller.
 

agehall

Medlem
Det där låter riktigt jobbigt. :(

Men håller de inte bokningarna i upp till 72h? Eller är det för att du håller på och ändrar som de vill ha besked så snabbt?
 
Toppen