Senaste nytt

Dyraste och billigaste Europeiska land att bo på hotell och äta på restaurang

011430121

Medlem
Inte oväntat är Schweiz det dyraste landet som är 70% dyrare än genomsnittet inom EU Island kommer på en andra plats med 67% dessa länder är inte medlemmar av EU, det dyraste EU nationen är Danmark med 48% över genomsnittet I EU, Danmark placerar sig som det tredje dyraste landet i Europa
Skall du resa till Nordmakedonien har du dragit en vinstlott de har 50% lägre priser än genomsnittet av EU priserna, billigast är Bulgarien i EU, Bulgarien gick över till Euro vid senaste årsskiftet får se om det kommer att påverka något i framtida redovisningar

@Tonton har du varit i Nordmakedonien?

Var i Skopje förra helgen och kan bekräfta att staden är extremt prisvärd för att vara Europa. Allt var generellt billigare än både Albanien och Bulgarien som jag besökt de senaste åren.

Undantaget var det ”fasta priset” på den hutlösa (obs: sarkasm) €25-taxin från SKP till city, men där tar det billiga snabbt igen sig.

Bodde på ett helt klart godkänt Holiday Inn mitt i city för drygt €45/natt. Lunch på en av stadens trendigare restauranger, centralt belägen, landade på cirka €14 för varmrätt, sidosallad och en stor lokal veteöl.

Tog även bussen över till Pristina i två nätter — det enda stället i Europa jag upplevt som möjligen är ännu billigare. Buss mellan städerna (ca 2 timmar) kostade €8 med mer än okej standard. Trots att Kosovo ”inofficiellt” använder euro är det ett av få länder jag varit i där man faktiskt kan köpa flera saker för under €1, exempelvis espresso eller valfritt bakverk på ett lokalt bageri.

Summa summarum: inte i klass med Egypten, Kina eller Vietnam när det gäller bang for the buck, men väldigt prisvärda och intressanta europeiska destinationer — särskilt nu när Wizz kör direkt ARN–SKP.

Toppen