Senaste nytt

Dyra poäng med AMEX Elite vs AMEX Premium.

Hej!

Man brukar ju säga att om man betalar mer än 10öre per poäng så är det inte gynnsamt.

Det innebär att AMEX Elite är dyrare per poäng än AMEX Premium även om man kör på AMEX Elite för att komma upp i 300tkr och två 2-4-1.

AMEX Premium
Spend 150tkr = 22500 poäng
1200kr årsavgift delat med 22500 poäng = cirka 5öre per poäng.

AMEX Elite
Spend 150tkr = 30000 poäng
4800kr i årsavgift delat med 30000 poäng = 16öre per poäng.

AMEX Premium
Spend 300tkr = 45000 poäng
1200kr i årsavgift delat med 45000 poäng = cirka 3öre per poäng.

AMEX Elite
Spend 300tkr = 60000 poäng.
4800kr i årsavgift delat med 60000 poäng = 8öre per poäng.

Så oavsett hur mycket man handlar kommer AMEX Elite alltid vara dyrare för poängintjäning.
Är man redan Lifetime Gold exempelvis så kan jag inte sa att det lönar sig.

Tankar?

Hej!

Man brukar ju säga att om man betalar mer än 10öre per poäng så är det inte gynnsamt.

Det innebär att AMEX Elite är dyrare per poäng än AMEX Premium även om man kör på AMEX Elite för att komma upp i 300tkr och två 2-4-1.

AMEX Premium

AMEX Elite

AMEX Premium

AMEX Elite

Så oavsett hur mycket man handlar kommer AMEX Elite alltid vara dyrare för poängintjäning.

Tankar?
Tanke: Om du har så pass mycket poäng att du får ut en longhaul och en shorthaul i business på dom två vouchers du drar in är du mer än hemma.
Skulle t.o.m kunna säga att två shorthaul i business och kostnaden har betalat av sig. Även om det är dåligt värde mot att flyga longhaul.

Värdet finns i vouchers, sällan i poängen.

Jag har liknande räknestycke och har därför inte brytt mig om Elite efter prishöjningen till 400:-/mån. EBD med flygningar ogch LTG så enda förmånen är en extra voucher. Jag klarar mig gott med en genom Premium och tjänar dessutom mer poäng genom SAS MC än med Elite i snitt (majoritet av spenden med 2x/SAS biljetter) vilket gör mitt räknestycke ännu förmånligare. Det ska också sägas att jag alltid föredrar SAS och använder FlyPremium mycket aktivt.

Jag hade gärna haft Elite istället för Amex Plat om de kunde erbjuda några förmåner; framförallt PP, men så är ju inte fallet idag.

Hej!

AMEX Premium

AMEX Elite

AMEX Premium

AMEX Elite

Tankar?
Om du enbart värderar fler extrapoäng på spend (d.v.s. sätter värdet 0 på 20 000 statuspoäng, en andra 2-4-1-voucher och bättre försäkring), och värderar dem till 10 öre styck: 3600 kr högre årsavgift innebär då att du vill ha 36 000 poäng fler per år. Med en skillnad i intjäning av 5 poäng per 100 kr bör du då spendera minst 720 000 kr per år på kortet för att räkna hem avgiftsskillnaden.

Om du enbart värderar fler extrapoäng på spend (d.v.s. sätter värdet 0 på 20 000 statuspoäng, en andra 2-4-1-voucher och bättre försäkring), och värderar dem till 10 öre styck: 3600 kr högre årsavgift innebär då att du vill ha 36 000 poäng fler per år. Med en skillnad i intjäning av 5 poäng per 100 kr bör du då spendera minst 720 000 kr per år på kortet för att räkna hem avgiftsskillnaden.

36000 poäng kan också ganska enkelt ställas i relation till voucher nr 2. Om man lyckas boka en t/r till USA i business tex så sparar en voucher in 50,000 poäng om man reser ensam eller 100,000 om man reser 2.. Så där tjänar man snabbt in den skillnaden. Men det förutsätter att man had poäng mot att använda den andra vouchern, och att man faktiskt hittar resor. (beräkningen tar inte hänsyn till skatter/avgifter så skillnaden blir lite mindre men särskilt för 2 personer är vinsten fortsatt stor)

Jag har liknande räknestycke och har därför inte brytt mig om Elite efter prishöjningen till 400:-/mån. EBD med flygningar ogch LTG så enda förmånen är en extra voucher. Jag klarar mig gott med en genom Premium och tjänar dessutom mer poäng genom SAS MC än med Elite i snitt (majoritet av spenden med 2x/SAS biljetter) vilket gör mitt räknestycke ännu förmånligare. Det ska också sägas att jag alltid föredrar SAS och använder FlyPremium mycket aktivt.

Jag hade gärna haft Elite istället för Amex Plat om de kunde erbjuda några förmåner; framförallt PP, men så är ju inte fallet idag.
Jag är helt tvärtom.
De 2 fördelarna med Elit är ju vouchers och bilförsäkringen.
Jag har iofs tillräckligt med poäng på EB för ett gäng first men vouchers gör ju livet trevligare.

Däremot så har jag haft fly premium ett gäng år men aldrig nyttjat det, hade jag inte ”Behövt” ett komplement till mitt Amex så hade jg sagt upp detta istället.

@SilverJonten Vi är alla olika :)

Fördelen är en voucher per år extra jämfört med Amex Premium

Jag föredrar oavsett SAS över atlanten för 60k med FlyPremium ( historiskt oftast C ena flighten och Plus den andra) jämfört med t ex Lufthansa i tråkig omodern C för 65k och en voucher.

En voucher per år för andra resmål/flygbolag räcker alltså för mig.

Toppen