Slarvigt läst av mig, känns som ett väldigt IT logistiskt komplext förehavande med en massa lager på varandra.Status benefits
For bookings from 3 June 2025, your status benefits as a frequent flyer will depend on the fare you choose for your Award Flight as well as the terms and conditions on which the airline fares are based.
Överlag så kan vi konstatera att detta är en trend som skett över lång tid. I takt med att medvetenheten om flygbolagens program mer strömmar ut till allmänheten så sker inflation i programmen. Ekvationen med bättre tillgänglighet på poäng och gott om awards går ej ihop.
Businessklass kommer (återigen) bli en mer exklusiv upplevelse ej till hands för alla.
Tyvärr finns det väl ingenting som talar för att detta inte landar i Skyteam också. Delta tex var väl det första av de stora bolagen att gå den vägen, före både American och United, och definitivt före europeerna. Jag är tyvärr övertygad om att det bara är en tidsfråga.Jag tror nog att vi hade blivit drabbade som EB i *A, så Skyteam är kanske inte så mycket sämre för oss
Framförallt poängen har ju en väldigt direkt konkurrent i form av cashback-kort. Där vet man exakt vad man får...Avios-flygbolagen är nog härnäst på att införa dynamiska priser. Känns som väldigt mycket monkey see monkey do bland flygbolagen nu. Devalveringarna och försämringarna avlöser varandra till utsträckningen att det snart inte är lönt att samla poäng eller bygga status.
Kommer väl per automatik när EB fasas ut och det blir Flying Blue istället. Skulle detta mot förmodan inte hända inom en inte alltför avlägsen framtid (när/om AF/KLM går upp i ägande(?)) lär de skissa på något liknande.Man väntar bara på den dagen då detta drabbar eurobonus. Vågar gissa att den är den dagen jag lägger poängsamlandet på hyllan, med andra ord hoppas jag att det är långt bort...