Senaste nytt

Dubbla poäng SAS Eurobonus Mastercard 15-17 mars, 2019

Hur var det nu igen, har ett köpt som är gjort via Paypal i Yen, men har bara fått 15 poäng + 15 poäng för köpet, varför blir det så? Tips på vad jag kan göra?
Ring MC. De fixade till de manuellt för mig någon gång. De är medvetna om problem med PayPal.

Insåg precis att samma hänt mig för mitt PayPal köp i dollar.

Alla köp förutom 1 har gett dubbla poäng för mig sedan förra helgen.
Detta var ett köp genom onlineshopping som drogs den 17e initialt (eller reserverades?) men poäng syntes ej.

Idag kom den upp retroaktivt som bonuspoäng för den 18e och dragningen har också flyttats fram till 18e?

Har jag rätt till upprättelse?
Vart skall jag klaga isf, SAS eller SEB?

Under den förra kampanjen gjorde jag ett antal köp efter midnatt natten torsdag-fredag. Dvs. Tekniskt sett på fredagen. Köpen hamnade dock på torsdagen och gav inte dubbla poäng. Undra om SAS MC kör GMT?

Denna gång fyllde jag på Revolut runt 00.40 på måndagen och håller tummarna för att de ska hamna på söndagen. Kunde inte fylla på tidigare pga 10k/dygn-gränsen.
Återkoppling: mina måndagsköp hamnade på söndagen och gav dubbla poäng! :)

Sen kan jag lägga in ytterligare en varning om att SEB inte uppskattar att SAS MC-korten används för Billhop.

Jag testade Curves go back in time för första gången i fredags och fick snabbt ”Preauth not authorized”-felmeddelanden. Då jag hade ett gäng köp som skulle hamnat för långt bak i tiden för GBIT om de inte flyttades redan på fredagen så blev jag otålig och skrev en fråga till SEB. Någon timme senare visade det sig att GBIT fungerade om man väntade nån timme.

I tisdags svarade SEB att felmeddelandet berodde på att jag uppnåt gränsen för kontantuttag, 20k/4d. Det stämde förvisso natten söndag-måndag, men inte i fredags då jag ställde frågan. De ”hotade” även med att kontantuttagsgränsen enbart brukar justeras nedåt och att de gärna ser att jag inte betalar fakturor/räkningar med kortet i framtiden.

Jag ogillar verkligen den typen av oskrivna regler! Om kontantuttag kostar dem för mycket får de väl lägga in ytterligare en gräns, tex max 50k/år. Att försämra villkoren för vissa kunder är riktigt fult tycker jag! Jag vågar dock inte påpeka det till SEB med risk för att själv nedgraderas.

• Gilla
Reactions: M.K
När ändrades det från 24k? Ogillar också detta då det är väldigt svårt att anpassa sig till oskrivna regler som dessutom ändras! Nu kostade det mig ett fortsatt spärrat TW också och en del dokumentation som måste fram innan det kan öppnas igen.

Det är helt klart Elite som gäller för räkningar framöver. Jag kom över dessa 20k med sista minuten räkningen också enligt tradition men kanske man skulle köra GBIT på den då? Better safe than sorry?

Köpte loss på lite flygresor på Lufthansa i helgen. Köpte via CPH så kursen var i DKK. Först låg beloppet reserverat på kortet. Men nu har hela beloppet försvunnit från kortet. Har helt plötsligt 10000 mer i kredit än jag skulle haft. Någon annan som upplevt samma?

Köpte loss på lite flygresor på Lufthansa i helgen. Köpte via CPH så kursen var i DKK. Först låg beloppet reserverat på kortet. Men nu har hela beloppet försvunnit från kortet. Har helt plötsligt 10000 mer i kredit än jag skulle haft. Någon annan som upplevt samma?
Har du högre kreditgräns eller högre ledigt utrymme inom din kreditgräns? Om svaret ör det sistnämnda, motsvarar det ökade utrymmet kostnaden för biljetterna?

Vissa företag reserverar beloppet, sen släpper det och debiterar vid leverans av varorna. Så hade jag när jag handlade på Whiteaway.se, på flygbiljetter har jag aldrig varit med om det.

Jag köpte flygbiljetter från LATAM i EUR under morgonen på fredagen. Fick sedan köpa till väska då det var light-biljetter. Båda summorna reserverades i fredags. Idag så ser jag att själva biljetterna har ändrats till köp 18:e och bokfört 19:e. Lagom kul :/ Debiteringen för väskan däremot hamnade på fredagen. Så verkar helt enkelt som köpet i fredags för biljetterna togs bort och ett nytt skedde i måndags. Kanske blir något liknande för dig.

Toppen