Senaste nytt

Dubbla poäng med ditt Mastercard 23 till 25 februari 2024!

igelkotten

Medlem
Poängen var inte att "skryta" om privatekonomi (att ha en ordnad ekonomi är väl knappast något att skryta om) utan snarare att diskutera huruvida det spelar någon roll om kampanjen ligger innan/efter löning. I min värld bör det inte spela någon roll när i månaden den ligger.
Men det handlar ju inte om någon åsikt där det finns ett rakt svar. Det handlar om vad folk har för preferens, baserat på deras egna förutsättningar och andra omständigheter som du inte har någon aning om (bevisligen, från dina två senaste inlägg att döma). Jag ser därför inte vad syftet med ditt inlägg var - var det menat att visa att andra personers preferenser är fel? Det är svårt att tolka ditt inlägg på annat sätt än ett onödigt och onyanserat lyckoslants-inlägg som insinuerade att de som hade en annan preferens än du inte borde ha kreditkort eftersom de inte sköter sin ekonomi.

För att nyansera bilden åt dig: jag själv föredrar senare i månaden, eftersom min lön enbart sitter i mitt lönekonto i 1-2 dagar då räkningar betalas och resten flyttas till konton med högre ränta. Det är därför mycket enklare för mig om en poänghelg kommer efter löning istället för innan, så jag kan sköta alla betalningar på några knapptryck, istället för att lägga tid på att manuellt föra över pengar mellan konton. Det är inte superjobbigt, men tillräckligt jobbigt för att jag ska ha en preferens om timingen på kampanjhelger.

Vi kan lämna diskussionen här, jag förstår inte hur du inte kan se att folk kan ha olika preferenser i denna fråga, även i ”din värld”.
 

eddo

Medlem
Vi kan lämna diskussionen här, jag förstår inte hur du inte kan se att folk kan ha olika preferenser i denna fråga, även i ”din värld”.
Ursäkta men var har jag skrivit att folk inte kan ha andra preferenser? Jag skrev bara vad som passar och fungerat bra för mig, som motivering till varför jag tror att det inte spelar någon roll för spend när i månaden kampanjen ligger, och inget annat. Det är trots allt ett diskussionsforum. Alla är såklart fria att göra hur man vill utan att jag lägger någon värdering i det och om det framstod som du uppfattade det blev det helt enkelt fel. Men ja, finns nog inget mer att diskutera här då vi båda trots allt verkar vara överens om att alla gör som man själv vill och föredrar så jag förstår faktiskt inte varför den här diskussionen drogs igång.
 
Jaja, nu när Curve är ute i leken så blir det ju ingen stor grej längre. Förr så hade jag massa "intäkter" på lönekontot efter att ha GBIT:at till SAS MC. Nu är det ju bara ren spend med kortet den helgen som räknas. Faktiskt skönt att sluta leka bank åt sig själv
 

imartin

Medlem
Oktober-poänghelgen skedde väl i början på månaden? Nu är det runt löning. Mitt intryck är det deras val av tidpunkt för poängkampanjer inte styrs så jättemycket av när löningen är. Och det är ju inte konstigt, just mtp att det handlar om ett kreditkort.
 

BND

Medlem
Men den som var i oktober i år brukar historiskt alltid ligga i slutet på sep. Tror en viss budgivningsprocess påverkade placeringen lite här men det är ju bara ren spekulation.
 

Brandten

Medlem
Oktober-poänghelgen skedde väl i början på månaden? Nu är det runt löning. Mitt intryck är det deras val av tidpunkt för poängkampanjer inte styrs så jättemycket av när löningen är. Och det är ju inte konstigt, just mtp att det handlar om ett kreditkort.

Men den som var i oktober i år brukar historiskt alltid ligga i slutet på sep. Tror en viss budgivningsprocess påverkade placeringen lite här men det är ju bara ren spekulation.
Dubbla poäng var följande datum

24-26 november 2023
6-8 oktober 2023
26-28 maj 2023
24-26 februari 2023
 

M.K

Medlem
Värt att tänka på nu i kortbegränsningstider att det vanligen är ca 3 månader mellan x2 helger på våren. Alltså värde i att maxa diverse presentkort med antagen kontinuerlig framtida spend fram mot sommaren.
 

Brunello

Medlem
Värt att tänka på nu i kortbegränsningstider att det vanligen är ca 3 månader mellan x2 helger på våren. Alltså värde i att maxa diverse presentkort med antagen kontinuerlig framtida spend fram mot sommaren.
Ser inget värde i att "maxa" på det sättet, binda upp för mycket kapital som exempelvis kan investeras istället.
 

M.K

Medlem
@Brunello Det ges tillbaka också.

Exempel
Säg 10k i presentkortsspend nästa x2 helg

Betalas tilbaka en månad senare= 1 månad räntefritt lån av SEB

Nästa x2 helg 3månader efter denna och dessa 10k är planerad spend strax innan. Alltså 2månader med missad intäktsränta, säg 3,5% eff. årsränta: 58kr före 30% skatt per 10k med maxat scenario tidsmässigt. Dessa 58kr ger 3000eb=1,93öre per poäng i maxkostnad utan skatt, 3,8öre om du ändå tänkt använda kortet i normalläge precis innan x2 helgen i slutet av maj. ;-)

Glöm inte heller 375 extra statuspoäng per 10k spenderat nu. Vid behov för dessa skulle jag säga att det är ren vinst att tidigarelägga spend.
 
Last edited:

pedantic

Medlem
@M.K Bra tips!

Någon som vet om presentkortköp på ICA/Coop räknas som vanliga kortköp eller om det räknas mot kontantuttagsgränsen på samma sätt som för räkningsbetalningar på Betalo?
 
Toppen