Senaste nytt

Dubbla poäng med ditt Mastercard 23 till 25 februari 2024!

M.K

Medlem
Trevligt med x2 helg igen. Inte lika trevligt återuppliva gamla listan med spendmål inför helgen. :) Uppe i över 30 lax nu första dagen och målet är givetvis att maxa som vanligt.

Några fina mål:
Diverse årskort.
Maxa räkningar genom Betalo under fredagen.
Flygbiljetter med SAS (hoppas på fler klara fram tills helg).
Bio tillägg alla bokade resor, bli klar med 10 steps.
Presentkort; zupergift, stambutiker.
 

Malu

Medlem
Ska bo med familj på hotell hela veckan 17-24 FEB och funderar hur man ska får hotellet att debitera när man checkar ut... Normalt numera är väl att de reserverar beräknat totalt belopp vid incheckning och sedan slutjusterar vid utcheckning? Eller beror det på hotellet? Alla tips på hur man kan säkra att betalningen landar rätt välkomnas - lär landa på 30k+. Landet är Spanien.
 

igelkotten

Medlem
Ska bo med familj på hotell hela veckan 17-24 FEB och funderar hur man ska får hotellet att debitera när man checkar ut... Normalt numera är väl att de reserverar beräknat totalt belopp vid incheckning och sedan slutjusterar vid utcheckning? Eller beror det på hotellet? Alla tips på hur man kan säkra att betalningen landar rätt välkomnas - lär landa på 30k+. Landet är Spanien.
Beror på hotell, ibland är de flexibla ibland inte. Skulle fråga på plats istället för att fråga i förväg.
 
Ska bo med familj på hotell hela veckan 17-24 FEB och funderar hur man ska får hotellet att debitera när man checkar ut... Normalt numera är väl att de reserverar beräknat totalt belopp vid incheckning och sedan slutjusterar vid utcheckning? Eller beror det på hotellet? Alla tips på hur man kan säkra att betalningen landar rätt välkomnas - lär landa på 30k+. Landet är Spanien.
Använd ett annat kort för reservationen och säg att du vill betala med SAS kortet när du checkar ut.
 

eddo

Medlem
Detta var min första tanke, men ifall folk inte hinner betala av fg faktura med inkommande lön så finns mindre utrymme att spendera för under helgen. Ett bra till skäl att undvika MC förutom denna helg.
Jag hoppas ändå till att börja med att folk med kreditkort inte behöver sitta och vänta in nästkommande lön för att ha råd att betala föregående fakturan. Min första "regel" för mig själv när jag skaffade första kreditkortet som 19-åring var att alltid betala fakturan direkt när den kommer (dvs inte spendera så att jag behöver vänta på nästa lön för att kunna betala) och det fungerar bra ännu. Sen bör man ju som andra var inne på dessutom ha en buffert ifall att något skiter sig.
 

igelkotten

Medlem
Fan vad präktiga vissa är, folk får väl sköta sin privatekonomi precis hur man vill. Att en helg efter löning passar vissa bättre behöver ju inte leda till besserwissrande. Så speciellt svårt är det inte att hantera ett kreditkort att man behöver ha någon särskilt attityd till det, och på samma sätt är det inte så imponerande att skryta om att man kan hantera sin privatekonomi (ska vi applådera att vissa tror sig vara något ekonomiskt geni som har en buffert eller betalar fakturan i tid :D). Ska inte dessa präktiga personer också tala om faran för spelmissbruk i tråden som svenska spel eller om alkoholmissbruk i nästan varenda tråd här?
 
Fan vad präktiga vissa är, folk får väl sköta sin privatekonomi precis hur man vill. Att en helg efter löning passar vissa bättre behöver ju inte leda till besserwissrande. Så speciellt svårt är det inte att hantera ett kreditkort att man behöver ha någon särskilt attityd till det, och på samma sätt är det inte så imponerande att skryta om att man kan hantera sin privatekonomi (ska vi applådera att vissa tror sig vara något ekonomiskt geni som har en buffert eller betalar fakturan i tid :D). Ska inte dessa präktiga personer också tala om faran för spelmissbruk i tråden som svenska spel eller om alkoholmissbruk i nästan varenda tråd här?
Det var väl just synpunkten om att kampanjen kampanjen genomförs före lönehelgen som triggade denna diskussion. Helt irrelevant enligt min mening. ;)
 

eddo

Medlem
Fan vad präktiga vissa är, folk får väl sköta sin privatekonomi precis hur man vill. Att en helg efter löning passar vissa bättre behöver ju inte leda till besserwissrande. Så speciellt svårt är det inte att hantera ett kreditkort att man behöver ha någon särskilt attityd till det, och på samma sätt är det inte så imponerande att skryta om att man kan hantera sin privatekonomi (ska vi applådera att vissa tror sig vara något ekonomiskt geni som har en buffert eller betalar fakturan i tid :D). Ska inte dessa präktiga personer också tala om faran för spelmissbruk i tråden som svenska spel eller om alkoholmissbruk i nästan varenda tråd här?
Poängen var inte att "skryta" om privatekonomi (att ha en ordnad ekonomi är väl knappast något att skryta om) utan snarare att diskutera huruvida det spelar någon roll om kampanjen ligger innan/efter löning. I min värld bör det inte spela någon roll när i månaden den ligger.
 
Toppen